Wall Street: Peniaze nikdy nespia [6O %]
Pondelok, 06 December 2010 17:09

Recenzia na (triler?) WALL STREET: PENIAZE NIKDY NESPIA.

Mám rád prvý WALL STREET. Michael Douglas ako oscarový hajzel Gekko, mladučký Charlie Sheen s dnes tak smiešne sa javiacimi vlasmi, scéna z limuzíny, Martin Sheen, atraktívne (i pre „laika“) prostredie finančných žralokov... Je to jediný film Olivera Stonea, ktorý sa mi vyložene páči, pretože ma v ňom neotravoval svojimi názormi (na všetko), ale iba rozprával neobyčajne obyčajný príbeh naivného mladíka, ktorý kvôli sláve urobí všetko... alebo nie? Vo svojej jednoduchosti to bolo pôsobivé. Akonáhle začal hovoriť názory na vojnu (ČATA), bisexualitu (ALEXANDER VEĽKÝ) a požiarnikov (nie teroristov - WORLD TRADE CENTER), nudil ma a nebavil. Možno ešte ako-tak ma zaujal v DOORS.

Preto, keď ohlásil práce na WALL STREET 2 (preview), vlastne som bol rád.

Výsledok, musím povedať, ma potešil. Nie mimoriadne. Na to je pridlhý, riešia sa v ňom nepochopiteľné sci-fi veci (scénu, v ktorej LaBeouf potenciálnym ázijským investorom plne vážne vysvetľuje „tok ekologickej fúzie“ Oliver Stone určite špičkovo naštudoval, ale ja som to nepochopil) alebo naopak strašne prízemné veci (koľkokrát som už videl film, v ktorom hrdina svoju lásku oklame a na konci sa jej musí priznať? Naposledy AVATARA, Stone sa našťastie AŽ TAK, ako Cameron, nestrápnil.).

Hoci je Josh Brolin dobrý herec, jeho ústredný zlosyn je pravdupovediac menej zaujímavý, ako som čakal (skôr sa na ústredného zlosyna hodí Eli Wallach, o ňom ale film vôbec nie je). Pôvodne sa napr. predpokladalo, že Frank Langella alias mentor LaBeoufovej postavy (hrajúceho mladíka z Wall Street, ktorý sa ide oženiť s Gekkoovou dcérou, ktorá svojho otca nenávidí) bude zastrelený v parku. Takže nie, vážení. Vôbec nie. Paradoxne ale možno práve jeho „pokojnejší“ odchod zo scény je, z určitého uhla pohľadu, mrazivejší.

Naopak, jeho „prosté“ zastrelenie by snímke možno dodalo napätie, ktoré takto nemá, pretože všetky negatívne postavy na mňa pôsobili dojmom, že sú tak nad vecou a ide im tak o zarobenie peňazí, že by snáď ani vraždu nevedeli resp. nechceli vybaviť, lebo by sa im to zdalo detinské.

I preto je trocha zákerné strkať film do trilerov, pretože veľa trileru v ňom nie je. Ak budete čakať klišé (únos hridnovej lásky, únos hrdinovho budúceho svokra, únos hrdinu), budete sklamaní.

Pritom práve absencia „zjednodušujúcich“ klišé Stoneovi (ktorý si do filmu zasa dal i menšiu rolu) zachraňuje kožu. Predsa len, je to starý skúsený vlk, ktorý klišé nemá za potrebné a snaží sa (niekedy) hľadať nové filmové cesty. Bohužiaľ, jeho návrat na burzu je oslobodený ako od klišé, tak od zábavy. Na strane druhej, Cameronov modrý trhák mi pripadal ešte oveľa menej zábavný a pritom trvá o hodinu dlhšie a je v ňom viac epických vojnových scén.

Douglas na mňa pôsobí ako človek na úrovni, ktorý si vie vyberať dobré úlohy a jeho Gekko je stále Gekko. Pozerať sa na niektorých hercov je skvelé, u Douglasa dvojnásobne, lebo na rozdiel od niektorých kolegov (Susan Sarandonovej napríklad) v posledných rokoch prijíma len úlohy, ktoré ho bavia. Takže skoro v ničom nehrá. Hoci je tentokrát k nemu Stone nevďačný a urobil z neho (teoreticky!) skôr hrdinu, než podrazáckeho hajzla (hoci...), dobrý herec ustojí i takúto brutálnu „zmenu charakteru“ kultovej postavy.

U Douglasa ma to však vôbec neprekvapilo. „Len“ ma to potešilo, že je to stále starý dobrý Michael Douglas, herec, ktorý často hrá hajzlov a mamrdov, ale diváci ho práve preto akosi čudne majú radi a nehanbia sa za to. To vôbec nie je bežné.

Dobré herecké výkony ma prekvapili skôr u ostatných. Iste, Langella je Langella a Wallach je Wallach, plus Brolin je Brolin. Ale je to tuším prvý raz, čo mi LaBeouf (DISTURBIA, TRANSFORMERS) pripadal do budúcnosti ako potenciálne dobrý herec. Pritom doteraz som ho skôr nenávidel a jeho čoraz častejšie obsadzovanie do čoraz väčších amerických filmov som vnímal ako agresívne rodinkárstvo zo strany jeho mentora Spielberga, ktorý ho objavil. Až Stone musel ukázať, že možno nie je úplne nezaujímavý. Rovnako ma potešila i mladučká Carey Mulliganová ako jeho snúbenica. Túto zrejme zaujímavú herečku som síce už v pár filmoch videl (PÝCHA A PREDSUDOK s Keirou Knightleyovou, VEREJNÍ NEPRIATELIA od Manna), ale vôbec si nepamätám, koho v nich hrala. Páčilo sa mi, ako sa jej smejú aj oči. Hercom sa spravidla smejú len kútiky úst.

No dobre, aj tak to asi všetci chcete počuť. Charlie Sheen. Áno, hoci sa správy počas samotného nakrúcania rôznili a často si navzájom odporovali, nakoniec sa vrátil v cameo. A hoci som čakal vtipnejšie, len čo sa mi „jeho“ minútka rozležala v hlave, musel som uznať, že takto je to vlastne pôsobivejšie. Nie je to ani tak „vtip“. Je to práveže smutné, že SPOILER v podstate čistý hrdina prvého WALL STREETU, ktorý sa na konci zachoval „dobre“, sa po rokoch stal presne tým istým, proti čomu na konci „jednotky“ tak vehementne naivne bojoval SPOILER.

WALL STREET: PENIAZE NIKDY NESPIA nie je sklamanie. Neviem, nakoľko je ním z finančnej stránky a je mi to jedno. Najskôr ma potešilo, že 20th Century Fox neurobilo blbý remake, ale plnohodnotný sequel. A potom ma potešilo, že sa nejedná o dojenie mŕtvej kravy, ale o pokus ísť so známymi postavami inou cestou. Čo by mala byť POINTA a „zmysel existencie“ každého správneho a normálneho pokračovania úspešného titulu. Pravda, cesta, ktorú Stone zvolil, sa nakoniec neukázala byť nijako mimoriadne pôsobivou a len čo nastali „finančné reči“, ničomu som nerozumel. Paradoxne ale vďaka dobrým hercom a nie úplne hlúpemu scenáru veľmi dobre fungovali scény, v ktorých tak trocha „sci-fi postavy“ riešili úplne všedné rodinné/vzťahové problémy. Prípadne „mobilný telefón“ z úvodu.

Wall Street: Money Never Sleeps, USA 2010, cca 133 minút

Réžia: Oliver Stone. Scenár: Allan Loeb, Stephen Schiff. Kamera: Rodrigo Prieto. Hudba: Craig Armstrong. Strih: David Brenner , Julie Monroe. Hrajú: Shia LaBeouf, Michael Douglas, Josh Brolin, Carey Mulliganová, Frank Langella, Susan Sarandonová, Charlie Sheen (minútové cameo), Eli Wallach, Oliver Stone a ďalší