13: hra smrti [6O %]
Štvrtok, 23 September 2010 17:33

Recenzia na svojrázny thajský kúsok 13: HRA SMRTI. Čo by ste boli ochotní urobiť pre peniaze? Už ste napríklad jedli výkaly? Ľudské?

„Čo by ste boli schopní urobiť pre peniaze?“ Tá otázka je rovnako neoriginálna, ako skvelá. Dá sa na ňu vymyslieť množstvo parádnych filmových zápletiek, od komédie cez umeleckú melodrámu po horor. Tvorcovia ázijského trileru 13: HRA SMRTI prichádzajú s triviálnou otázkou, avšak s pôsobivým, rozhodne zaujímavým pretavením, do filmovej podoby.

Priemerne nenápadný mladík má problémy so životom, babami, peniazmi, rodinou, zamestnaním. Poznáte to, život sa mu rúca priamo pred okuliarmi. Preto prijme s pozitívnymi pocitmi, že je, sám nevie ako, namočený do zvláštnej hry. Hra má trinásť levelov, každý ďalší je náročnejší, ako ten predchádzajúci. Už ten úplne prvý nie je práve dvakrát normálny. Zabi muchu, ktorá ti lieta v chodbe nad hlavou (ako ale preboha vedia, kde je a čo mu lieta nad hlavou?).

Hneď, ako mladíkovi zapípa SMS o stave jeho bankového účtu (ktorý sa naozaj zvýšil o sľúbenú odmenu za zabitie hmyzu), dostane druhú ponuku. Takže si zabil muchu. Okej, super, bomba. Tlieskam ti. Teraz ju zjedz. ČOŽE?! Hm. Úchyláci... ale prečo nie. Za tie peniaze. Mucha je malá, ani nebudem vedieť, že som ju zhltol. A asi (vraj) obsahuje zdravé bielkoviny a tie sú v hektickom ázijskom veľkomeste vždy fajn...

Tretí level je ale už podstatne ťažší. Síce skôr nepríjemný, ako nejako enormne ťažký (rozplakať dieťa v škôlke!), ale nebojte, aj na ťažšie príde správny čas (a zmlátiť bezdomovca a vziať mu misku s vyžobranými peniazmi patrí ešte k tým jemnejším). Asi by sa dalo povedať „tu končí sranda“. Rád by som vám všetky levely prezradil (alebo aspoň to so studňou a tanierom). Bohužiaľ nechcem, pretože tvorcovia nás zvrhlo „zabávajú“ práve s čoraz „vyhrotenejšími“ levelmi.

Iste, popritom nám možno chcú „niečo povedať“, či už o posadnutosti hmotnými statkami, nesení zodpovednosti za vlastné činy alebo ja neviem o čom. No ja som to tam nehľadal a len som sa solídne bavil šialenými levelmi. Akonáhle som sa aj chcel zamyslieť, spravidla mi tento ušľachtilý zámer zničil scenár, ktorý sa mi zdal alebo neprepracovaný alebo prepracovaný až príliš (ako s tým súvisela babička?). Napríklad by ma zaujímalo (ak hrdina ďalšiu úlohu v poradí nesplní, peniaze mu z konta zmiznú), prečo si peniaze z konta nevyberie a potom proste nebude dvíhať telefón...?

Bohužiaľ, vo finále sa až MUSÍTE chcieť zamyslieť, resp. to od vás tvorcovia strašne chcú. A to nie je pekné. Nechcem to tu teraz nejako konkrétne riešiť (ani prezrádzať zvraty, ktoré som aj tak nepochopil). Každopádne, vo finále tvorcovia začínajú „myslieť“ a „súdiť“ a používajú vety dvanásťročných chlapcov, ktorí chcú napísať Oscara hodný scenár typu „to nie ja, to celé ľudstvo, to Zlo a tá zvrhlosť je v NÁS, nie vo mne“. Samozrejme viem, že to Zlo je v nás a že ľudstvo bolo odnepamäti posadnuté násilím. Rád by som si o tom prečítal desaťstranový text od študenta psychológie (ak by neobsahoval slová, ktorým by som nerozumel), ale určite to nemienim počúvať v takejto triviálnej až primitívnej (podľa mňa však v skutočnosti úsmevnej a trápne nenáročnej) podobe.

Plus ústredný okuliarnatý hrdina, žijúci v šialene dravej/ambicióznej krajine, sa veľmi podobá na mladého Christiana Balea. Ak Balea pokladáte za kvalitného a sympatického herca, nemalo by vám to prekážať, skôr naopak. Ja ním ale ako hercom dosť opovrhujem, takže...

A samotné „hry“ sú relatívne zábavné (pre nás), ale pravdupovediac, po prvej hodinke som nad nimi, nech už boli akékoľvek, začal mykať trúfalo, nesmelo a hlavne znudene plecami (a keď som si predstavil, že ma čaká takmer ešte HODINA toho istého, striaslo ma). Nech už boli od seba akokoľvek odlišné, v jadre boli vlastne úplne rovnaké. Ale dobre. 60%. Že som dobrák od kosti. Ja a Chinaski.

- 13 GAME SAYAWNG, Thajsko 2006, cca 114 minút -

Réžia a scenár: Chukiat Sakveerakul (podľa komiksu Eakasita Thairatanu). Kamera: Chitti Urnorakankij. Hrajú: Krissada Terrence, Achita Wuthinounsurasit, Sarunyu Wongkrachang, Alexander Rendel, Achita Sikamana, Penpak Sirikul a ďalší