A Good Marriage [3O %]
Streda, 29 Júl 2015 03:00

Recenzia trileru podľa poviedky Stephena Kinga o manželke, ktorá zistí, že jej manžel je sériový vrah.

Dôležitý oznam pre fanúšikov portálu Recenzie! Ešte niekoľko týždňov, možno mesiacov a portál Recenzie skončí. Posledné články obsahujú túto informáciu. Ak sa i naďalej chcete stretávať s názormi Ivana Kučeru na svet filmu, ale i televízie a literatúry, kliknite na „páči sa mi“ na jeho spisovateľskom FB.

V médiách sa relatívne často vyskytujú desivé správy o príšerných činoch sériových vrahov. Nechcem škatuľkovať, ale spravidla majú spoločné to, že susedia/priatelia/najbližší/kolegovia o týchto mužoch (sériových vrahýň je minimum, ale našli by sa, napr. Aileen Wuornosová) následne šokovane hovoria, akí boli tichí, slušní, nenápadní a vôbec, skvelí. „Nikdy by sme to do nich nepovedali,“ vravia. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, ako sú na tom manželky týchto vrahov?

Iste, veľa sériových vrahov nie je ženatých. Ale našlo by sa dosť prípadov, ktoré ženaté boli (Čikatilo). A ich manželky o tom nevedeli. Teda... vraj. Je možné, aby žili hoc i celé desaťročia s mužom a nevedeli to o ňom?!

Celkom dobrý nápad, však? Na hnilý zúbok sa mu rozhodol pozrieť sám veľký Stephen King, keď v zbierke Bezhviezdna tma vydal Dobré manželstvo (ďalej sú prítomné kúsky 1922, Veľký šofér a Férové predĺženie). V ňom sa hlavná hrdinka po desaťročiach, strávených v až nerealisticky dokonalom manželstve s perfektným, citlivým, chápavým, pracovitým, úspešným, vzdelaným a sexuálne aktívnym mužom dozvie, že uniesol, znásilnil a brutálne zavraždil množstvo žien. Na filmovú adaptáciu bol síce najatý neznámy režisér Peter Askin, ale scenár si podľa vlastného diela napísal King, vrahovu manželku si mala zahrať Joan Allenová (Tvár toho druhého, bourneovky) a manžela Stephen Lang, ktorý vďaka Avatarovi zažil drobnú reinkarnáciu (no vôbec mu nevyšla, Terra Nova bola zrušená po prvej sezóne a Barbar Conan bol fiasko). Všetko vyzeralo skrátka OK.

Vznik tohto filmu som relatívne pozorne sledoval a naozaj som do poslednej chvíle žil v presvedčení, že Lang bude hrať manžela – vraha. Navyše, na plagátoch mu patrilo popredné miesto. A nebol som jediný: schválne som zabrúsil na pár filmových webov do doby, v ktorej informovali o vzniku snímky a aj tie ho uvádzajú ako manžela. Preto ma (a zrejme aj ich) zarazilo, že nakoniec v skutočnosti hrá bývalého detektíva, ktorý z bezpečnej vzdialenosti sleduje život naoko usporiadaného manželstva muža a ženy a má podozrenie, že minimálne jeden z nich je neslávne slávny sériový vrah Beadie. Pokiaľ si správne pamätám, táto postava v poviedke nie je. No je dobre, že vo filme je, lebo patrí k mála plusov.

Bohužiaľ, Lang je na plátne minimálne, väčšinu času sa len nemo mihá v úzadí a až na konci výraznejšie zasiahne do deja. Čo v preklade znamená, že má dve dlhšie scény s Allenovou. Obe sú zaujímavé, ale už sa nezbavíte pachuti po tom, že jediný dobrý herec široko-ďaleko dostal drobnú rolu. Miestami mi to pripadalo až tak, ako keby skutočne mal hrať manžela, ale prvá klapka sa z dôvodu XY o pár týždňov oddialila a mal pracovné povinnosti v inom filme, ale bolo mu ľúto vzdať sa úlohy vo filme podľa Stephena Kinga a tak prijal aspoň rolu ex-detektíva, ktorá bola taká maličká, že sa dala nakrútiť za tri dni a potom utekať za Cameronom. Táto rolička pôsobí dojmom, že pôvodne vo filme ani nebola, ale práve z tohto dôvodu doňho bola dopísaná.

Všetci ostatní sú jedným slovom príšerní. Allenová si pravdepodobne myslela, že je to silná rola ženy, ktorú len tak niečo nezničí. Niečo ako sestra Dolores Claiborneovej. V skutočnosti je to na prvý pohľad nesympatická staršia žena, ktorá vyzerá skôr ako sesternica Meryl Streepovej, fuj. Takže si asi viete predstaviť moje zhrozenie, keď som túto ženu musel sledovať v milostnej scéne. Trauma! Ku koncu konečne prekoná prerod z domácej hlúpej gazdinky k „správnej mrche“, ale už je neskoro.

Ešte oveľa horšie je to s jej manželom. Zahral si ho Anthony LaPaglia, ktorý je známy najmä zo seriálu Bez stopy. Narazila kosa na kameň. Obsadiť kľúčovú rolu odporným, neschopným, mizerným a v lepšom prípade podpriemerným hercom môže filmu zlomiť väz a povedal by som, že to je aj tento prípad. Nezáživnému hercovi zrejme išlo o čo najvierohodnejšie stelesnenie vraha, ktorý väčšinu času vyzerá ako sympatický otec a skúsený manžel, ktorého všetci milujú a ktorý ak by sa rozhodol kandidovať na starostu/prezidenta, mal by veľkú šancu uspieť. Snaha a výsledok sú ale dve veci a LaPaglia v konečnom efekte pôsobí ako nadržaný 56-ročný kretén, ktorý sa pred desiatimi rokmi rozviedol a odvtedy každý večer v piatok a sobotu obráža bary v sandáloch a ponožkách a pokúša sa na slizký úsmev, úlisné pokusy o úprimné úsmevy a trápne, zastarané sexuálne vtipy zbaliť najbližšiu dvadsiatku.

Čo poviete? Na film, stojaci na kvalitných hereckých výkonov problém, však? V tomto filme totiž, s výnimkou Langa, žiadne také výkony neuvidíte. Mohol by to zachrániť mimoriadne vydarený scenár. Nič také sa ale nekoná, len veľmi nečasto príbeh dostáva spád (šikovný spôsob zametania stôp – do zakrvácaného vrecka zabaliť mäso a šup s ním do chladničky) a občasné narážky pre fanúšikov to rozhodne nespasia (Shawshank, Lang podobajúci sa na mix Hugha Laurieho a Kinga). Zápletka je taká absurdná, že divák nemá šancu vcítiť sa do kože ženy, ktorá X desaťročí žila v manželstve s vrahom.

V poviedke to nijako extra do očí neudieralo, ale film je napísaný tak blbo, že je fakt dosť neuveriteľné, že manželka až po desaťročiach zistí, čo je zač jej manžel. Samotnú poviedku si už ktovieako nepamätám, hodnotil by som ju ako priemernú. No mám pocit, že v nej okrem ex-detektíva nebol ani zvrat, počas ktorého žena manžela zabije. Môžem sa mýliť a možno to tam bolo. Tak či tak proste tento film nefunguje a dosť som pri pozeraní trpel.

A Good Married, USA 2014, cca 102 minút

Réžia: Peter Askin. Hrajú: Joan Allenová, Anthony LaPaglia, Stephen Lang a ďalší