Obhajca [7O %]
Piatok, 06 Marec 2015 03:00

Recenzia súdneho trileru s Matthewom McConaugheym.

Obsahuje spoilery.

Mick Haller (McConaughey – Kedy zabiť, Amistad, Kontakt, Tropická búrka) je advokát v Kalifornii. Zrejme zazobaný, ale napriek tomu je jeho kanceláriou čierna limuzína s čiernym šoférom (Laurence Mason), nakoľko mu pred časom zobrali šoferák. Nemá morálny problém obhajovať kriminálnikov. Ide mu v podstate len o peniaze. Je rozvedený, ale s ex-manželkou (Marisa Tomeiová) udržujú relatívne dobré vzťahy, nakoľko majú dcéru. Dostane sa k prípadu mladíka (Ryan Phillippe – Viem, čo ste robili minulé leto), obvineného z brutálneho napadnutia dievčaťa. Tvrdí, že je to zákerne rafinovaná prostitútka, on je nevinný a ona to naňho našili, lebo pochádza z bohatej rodiny. Je to pravda?

40-miliónový Obhajca nie je film s nejako extra, enormne, obrovsky vynikajúcim scenárom. Naopak, je to vcelku „bežná“ žánrová záležitosť. Mix súdnej snímky, trileru a drámy. Nie je to smrteľne vážne, je tu i určitá forma nadhľadu, ale ide o prostredie morálne pochybných advokátov, vyšetrovateľov a zločincov, takže komédiu samozrejme nečakajte. Napriek tomu, že scenár právom nezískal nomináciu na Oscara, dokáže prekvapiť.

Nejde pritom o „klasické“ šokujúce zvraty typu „McConaughey hrá schizofrénneho vraha, ktorý si sám seba predstavuje ako advokáta“. Ide o to, že v polovici sa ukáže, že Phillipe je nielenže vinný, ale že v skutočnosti v minulosti už minimálne raz čosi podobné urobil a skončilo to nielen zbitím ženy, ale rovno znásilnením a zavraždením. Vraždu sa mu však podarilo hodiť na nič netušiaceho chlapíka (Michael Peña), ktorého „náhodou“ obhajoval McConaughey, ale neveril, že klient je nevinný. Naopak, sám ho v podstate nahovoril na to, aby sa priznal, hoci klient trval na svojej nevine. No McConaughey mu neveril a vedel, že mu neuverí ani porota/sudca a dostane trest smrti.

Znie to dobre... ale logické to nie je. Takže si to vezmime ešte raz. Som skurvený hajzel, pred pár rokmi som zabil ženu, hodil som to na nejakého idiota, toho obhajoval McConaughey, nevysekal ho z toho, chalan skončil v base. Teraz som znova chcel zabíjať, avšak nevyšlo mi to a „iba“ som ju poriadne zmlátil. Čo urobím? Najmem si McConaugheyho, aby aj mňa nedostal spod obžaloby.

Logika dostala zabrať i v absencii šoferáka: skutočne TENTO muž nie je schopný“ nejako“ si vybaviť, aby mu ho vrátili?

Inak sa mi scenár páčil a dokázal ma párkrát zaskočiť, napr. odhalením identity vraha, ktorý zabil istú postavu v polovici filmu. Hoci bolo vcelku logické, že to urobila práve táto postava, i tak som bol mierne zaskočený. A opäť - nešlo o žiadny brutálne šokujúci zvrat, ktorý by dovtedajšie dianie otočil hore hlavou. Išlo „len“ o šikovný menší zvrat, ktorý udalosti ukázal v mierne odlišnej farbe.

Inak, podobne šikovný je aj spôsob, akým sa McConaughey vyrovná s Phillippeom. Najskôr to skúsi rafinovane – súdnou cestou. No keď mu to nevyjde, načierno si zoženie búchačku a gang motorkárov...

...Ktorí by si mimochodom zaslúžili spin-off, rovnako ako šofér. Vôbec, univerzum okolo McConaugheyho advokáta by v pohode stačilo na tri sequely a radu spin-offov. Pritom o hercoch (a postavách, ktoré hrajú) platí to isté, čo o scenári: nie je to nič, čo tu ešte nebolo, ale je to občas „trocha“ iné a teda osviežujúce. Takže hoci Tomeiová hrá klasickú krásku (a samozrejme má sexuálnu scénu) a William H. Macy tradičného hrdinovho kamoša, obaja sú takí dobrí, že už dlho mi takí dobrí nepripadali. Dá sa to povedať aj o ostatných: John Leguizamo dobre stelesnil pochybného policajta, Bob Gunton pochybného advokáta pochybne bohatej rodiny, Phillippe dobre zahral psychopata a Frances Fisherová (zlá matka Kate Winsletovej v Titanicu) mamu psychopata. I najmenšia postava má v príbehu zmysel (drogovo závislé dievča).

Musím povedať, že napriek naťahovanému koncu (asi som naivný, ale čakal som, že Phillippe skončí v base a budú záverečné titulky, scénu s motorkármi som vážne neočakával) mi postavy prirástli k srdcu, obľúbil som ich (McConaughey nakoniec nehrá úplne skorumpovanú, bezcharakternú sviňu, ale človeka, ktorý vie, že občas „prekračuje hranice“, no má svoje limity a včas dokáže zaradiť spiatočku a zachovať sa správne) a keď prišli titulky, bol som trocha smutný.

The Lincoln Lawyer, USA 2011, cca 118 minút

Réžia: Brad Furman. Scenár: John Romano (podľa knihy Michaela Connellyho). Hudba: Cliff Martinez, David Torn. Kamera: Lukas Ettlin. Hrajú: Matthew McConaughey, Marisa Tomeiová, Ryan Phillippe, William H. Macy, Josh Lucas, John Leguizamo, Michael Peña, Bob Gunton, Frances Fisherová, Bryan Cranston, Michael Paré a ďalší

............................................................................................................................