Rukojemníci [2O %]
Pondelok, 15 December 2014 03:00

Recenzia trileru s Nicole Kidmanovou a Nicolasom Cageom.

Obsahuje spoilery, ale je to taký blbý film, že to asi nikomu nebude prekážať.

Do zazobanej vily zazobaného páru a ich dospievajúcej (zazobanej) dcéry (Cage, Kidmanová, Liana Liberatoová) vtrhne skupinka brutálnych, maskovaných zabijakov, ktorí si chcú ľahko, rýchlo a krvavo privyrobiť...

Od Rukojemníkov dosť čakali nie ani tak diváci, ale najmä Joel Schumacher, Nicole Kidmanová a Nicolas Cage.

Bývalý videoklipový/reklamný režisér Schumacher mal za sebou v roku 2011 bohatú, ale ako horská dráha nerovnú kariéru. Vytvoril sériu špičkových, uznávaných filmov rôznych žánrov (dráma Voľný pád, horor Hráči so smrťou, triler 8 MM) a preslávil Colina Farrella v Tábore tigrov. Ale v posledných rokoch sa podpísal pod prepadáky (Batman a Robin, Fantóm opery, Česká spojka) a blbosti (Batman navždy, Číslo 23). V roku 2011 mal 72 rokov a už od neho nikto nič nečakal.

Kidmanová sa z televíznej hviezdičky (Bangkok Hilton) stala suverénnou hollywoodskou hviezdou (Moulin Rouge, Návrat do Cold Mountain, Tí druhí), no v roku 2011 mala 44 rokov a na konte nevydarené záležitosti Moja krásna čarodejnica, Invázia a Stepfordské paničky. Súrne, už včera bolo neskoro, potrebovala hit. Poriadny. Alebo aspoň dobrý film (Králičia nora nestačila).

Cage sa z oscarovej (Zanechať Las Vegas) a akčnej (Con Air, Skala, Tvár toho druhého, Hadie oči) hviezdy stal smoliarom, z ktorého nemožných hereckých výkonov a otrasného výberu rolí (pamätným sa stal najmä Rituál, kde behal v lese v medveďom kostýme, bicykloval a zberal drevo, ale v tejto drastickej konkurencii sa nestrácajú ani jeho pamätné šteky v Next a Ghost Rideroch). V roku 2011 mal 47 rokov a nikto od neho absolútne nič nečakal.

Keď si za svoj pokus o comeback vybrali triler Rukojemníci, nevyzeralo to úplne zle. Scenár sa niesol v duchu home invasion, čo ak sa dobre spracuje, môže z toho byť druhý Úkryt (ale ak zle, tak Oni s Liv Tylerovou). Rozpočet sa síce pohyboval len vo výške 35 miliónov, ale majstrovský triler v podstate veľký rozpočet vôbec nepotrebuje.

A 8 MM je podľa mňa jeden z najdrsnejších hollywoodskych trilerov desaťročia.

A 35 miliónov na komorný film nie je málo. Vlastne je to až podozrivo veľa.

Aby sa poistili, pribrali do partie kedysi uznávaného kameramana Nebezpečnej rýchlosti a Voľného pádu Andrzeja Bartowiaka (ktorý ale zničil sám seba trápnymi režisérskymi ambíciami – Z kolísky do hrobu, Doom). O produkciu sa postarali pomerne uznávané mená Irwin Winkler (režisér Siete s Bullockovou) a Boaz Davidson s Avim Lernerom (producenti série Expendables).

Ako som spomenul, home invasion môže byť spracované dobre a zle a Rukojemníci sú spracovaní zle. Plno klišé, nesympatické postavy (vrátane kladných, čo je katastrofa) a korunku tomu nasadzujú beštiálne nelogicky sa správajúce postavy, ktoré každú chvíľu majú situáciu pevne v rukách a nakoniec sa im aj tak vymkne spod kontroly. Samozrejme nemôže chýbať moment, v ktorom sa hrdinovi podarí spustiť alarm, na čo do domu zavolá bezpečnostná agentka a zločinci sa z toho dostanú tak ľahko, že ak by som bol Američan, asi by som zrušil zmluvu s poskytovateľom bezpečnostného systému a kúpim si vlčiaka. Pravdaže nemôže chýbať moment, keď dom uprostred noci nakoniec predsa len (aleluja!) navštívi policajt... a je zastrelený.

Veľkú škodu, až nevyčísliteľných rozmerov, páchajú aj neustále sa hromadiace nové „šokujúce zvraty“, ktoré stavajú niektoré udalosti/postavy zrazu do úplne iného svetla. To, čo v očiach scenáristu ale zrejme malo byť rafinované a strhujúce, je vo výsledku (podporené nezáživnou „televíznou“ réžiou a hercami sympatickými ako hnilé pečené kura na hnoji) proste len útrpné, nezmyselné, blbé a paradoxne nudné.

O nesmrteľnosti Cagea, ktorý už 30 minút pred koncom vyzerá byť tesne pred smrťou a nakoniec pravdaže prežije, radšej ani hovoriť nebudem. Vďakabohu to má len hodinu a pol aj s titulkami, ale už po 50. minútach mi nervózne bzučalo v hlave a po hodine som mal chuť prevrhnúť stoličku, vytrhnúť jej jednu nohu, zaostriť ju nožom a prebodnúť si tým srdce.

Trespass, USA 2011, cca 91 minút

Réžia: Joel Schumacher. Scenár: Karl Gajdusek. Hudba: David Buckley. Kamera: Andrzej Bartowiak. Hrajú: Nicolas Cage, Nicole Kidmanová, Dash Mihok a ďalší

............................................................................................................................