Home Sweet Home [4O %]
Piatok, 12 December 2014 03:00

Recenzia ďalšieho home invasion.

Kedysi som tento trilerový/hororový pod-žáner nemal rád. A vlastne ho stále nemám rád. Ale začal som ho vyhľadávať. Neviem prečo. Asi čakám, že zasa bude nejaký taký dobrý, ako Úkryt Davida Finchera, Funny Games USA alebo aspoň ako El Habitante incierto. Odvtedy som videl viacero snaživých kusov (Nevinné beštie alias Ils), ale aj fakt zlých (Oni, Vnútri, Rukojemníci s neúderným duom Cage/Kidmanová). No stále to nie je ono. A tak čakám, čakám, čakám a... čakám.

Úvodných 30 minút sa v tomto francúzsko-kanadskom filme drží pôsobivá atmosféra. Veľký dom na samote pri lese (pričom ale nevidíme ANI JEDEN exteriérový záber, až ku koncu symbolicky zahliadneme vysvietený dom na asi 4 sekundy zvonku, ehm). Dej prvé minúty sledujeme z pohľadu tajomnej osoby mužského pohlavia, ktorej ani raz nevidíme poriadne do tváre. Osoba vnikne dnu, urobí pár na prvý pohľad neviditeľných úprav (napr. zablokuje okná, aby sa nedali otvoriť) a potuluje sa po dome, ktorý evidentne nie je jej a do ktorého evidentne každú chvíľu prídu majitelia. Potom sa ukryje „niekde“ v dome a dej začíname sledovať očami páriku, ktorý prichádza domov a netuší, že tu nie je sám. Robí bežné veci (príprava na sex) a stále netuší, že je tu niekto tretí (a mačka to nie je). No a potom sa začne peklo a teror.

Je to možno mrazivé, ale už vtedy sa tvorí množstvo klišé. Spôsoby strašenia sú neskutočne prestarnuté. V izbe sú on a ona. On rozpráva a sedí na gauči. Kamera ho sleduje odzadu. Vieme, že v dome je magor. Kamera sa k rozprávajúcemu mužovi pomaly približuje. Odzadu. Tušíme, že je to magor. Zrazu zvrieskne hudba, ruka mužovi dopadne na plece, ten nadskočí, obzrie sa a – žena. Režisér David Morlet (nie úplne márny zombies kúsok Nemŕtvi z roku 2008) si podobnú primitívnosť neodpustí ani neskôr a to rovno niekoľkokrát (ach!). A stále sa na seba pekne krásne vŕšia klišé. Vieme, že je len otázka času, kedy sa to schytá mačka, kedy niekto použije golfovú palicu a kedy sa objaví policajt alebo aspoň zamestnanec bezpečnostnej služby.

Našťastie, psychopatova maska je dostatočne desivá a film má ledva hodinu dvadsať, takže príliš nenudí. Ľudskí hrdinovia sú len dvaja, takže nejde o slasher v štýle You´re Next. Ale neprekáža to a skôr, než to začne poriadne nudiť/štvať, tak to skončí. Pointu som nepochopil (chápem tomu dobre, ak si myslím, že išlo o ten typ teroru, kde bolo zlo páchané „bezdôvodne“?). Ale úplne zlé to nebolo a všetko pod 40% by asi bolo neférové. Každý fanúšik home invasion si príde na svoje. Ale ten už dokázal, že si na svoje príde i pri fakt dosť podradných záležitostiach. Chápem, že každý pod-žáner má svoje pravidlá, ktorých sa musí držať (slasher, hixploitation). Ale pravidlá home invasion sú dosť o ničom a skôr ma nebavia, ako bavia.

Home Sweet Home, Kanada | Francúzsko 2013, cca 80 minút

Réžia a scenár: David Morlet. Hudba: Thomas Couzinier, Fréderic Kooshmanian. Kamera: Nicolas Massart. Hrajú: Meghan Heffernová, Adam MacDonald, Shaun Benson a ďalší

............................................................................................................................