Non-Stop [4O %]
Streda, 04 Jún 2014 03:00

Recenzia lietadlového trileru s Liamom Neesonom.

Hoci to môže znieť pre menej rozhľadeného filmového fanúšika absurdne a smiešne, lietadlové trilery sú v zásade plnohodnotná trilerová odnož. Na tému teroru v stiesnenom letiacom priestore sa síce nerobí sto filmov ročne, ale keď už sa niečo predsa len nakrúti, svojich fanúšikov si to spravidla nájde (TURBULENCIA, NOČNÝ LET Wesa Cravena, KONEČNÉ ROZHODNUTIE Stuarta Bairda, TAJOMNÝ LET s Jodie Fosterovou).

To ostatne potvrdzuje komerčný úspech NON-STOPU z produkcie Joela Silvera. Nemalý podiel na ňom ale akiste mala aj prítomnosť razantného Íra Liama Neesona v hlavnej úlohe. Neeson sa na staré kolená stáva celkom zábavnou akčnou hviezdou (96 HODÍN, A-TEAM), no hoci mňa osobne s tým už začína otravovať (96 HODÍN: ODPLATA, BOJOVÁ LOĎ), napríklad také MEDZI VLKMI by sa ťažko dalo prežiť s iným hercom. Navyše, v minulosti mi v pamäti v dobrom utkvelo viacero jeho robustných mentorských výkonov („nové“ Hviezdne vojny, KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ, BATMAN ZAČÍNA). Takže nemôžem povedať, že by sa mi tento herec vyložene hnusil. Len mi začína pripadať nesympatický a nudný. Preto, kým iní sa na NON-STOP kvôli nemu tešili, ja som sa mu do poslednej chvíle úspešne vyhýbal.

Preto ma prekvapilo, že to nakoniec nebolo také zlé, ako som čakal. Vlastne, Neeson patril k tomu lepšiemu, čo 50-miliónová snímka ponúka. Nehovorí veľa a ak už predsa, nie sú to úplné bludy (finálny monológ o tom, aký má zlý život). Ďalej je to Julianne Mooreová, ktorú začínam pokladať za jednu z najprotivnejších žijúcich hollywoodskych herečiek (neviem prečo, kedysi sa mi páčila), zúfalé trailery snažiace sa robiť z trileru akčný film (ktorým naozaj nie je) a scenár, ktorý je plný klišé a hlúpostí.

Ono to pritom začína takmer super. Mlčanlivý federálny maršál nastupuje na bežnú pracovnú šichtu – do lietadla, kde má (v utajení, ale ozbrojený a s veľkými právomocami) dohliadnuť na bezpečnosť letu. O jeho identite vedia len piloti a personál. Už krátko po vzlietnutí sa však stane niečo zvláštne – prostredníctvom mobilu s ním začne komunikovať záhadná osoba, ktorá žiada 150 miliónov, inak každých 20 minút zabije niekoho na palube. A hoci sa môže zdať, že je to prakticky nemožné, nakoniec sa po uplynutí deadlineu skutočne na palube objaví mŕtvola. V tej chvíli štartuje nový deadline. „Až kým mi nepošlete peniaze, alebo kým sa vám neminú všetci cestujúci, maršál.“

Zatiaľ to vyzerá dobre, že? Svoje robí aj mlčanlivá Liamova charizma a pomerne atmosférické priestory veľkého lietadla. Spočiatku všetky postavy (hlavne Neeson) konajú zdanlivo rozvážne a logicky. Snažia sa inteligentne riešiť šialenú situáciu. Kým sa realistické postavy rozumne potichu rozprávajú a snažia sa prísť záhade na kĺb bez násilia, je to takmer super.

Nanešťastie, čoskoro na radu prídu bizarné zvraty (účet vraj v skutočnosti patrí Neesonovi) a tým sa to len začína. Nebudem spoilerovať, ale divák od takéhoto scenára očakáva prekvapivé rozuzlenie. Kto je kto a akú hru hrá? Kto klame a kto nie? Bohužiaľ, rozuzlenie je také fádne, priemerné a nezáživné, že som mal čo robiť, aby som si naň 48 hodín po pozretí vôbec spomenul. Škoda.

Veľké problémy sa ale dostavia už oveľa skôr. Nebudem konkrétny, len všeobecný, za čo sa ospravedlňujem. Ale mám pocit, že ak by som si NON-STOP pozrel ešte raz, čo ma dúfam v dohľadnej dobe nečaká, a začal by som si zapisovať všetky logické prehrešky alebo vyložené kraviny, mal by som pri záverečných titulkoch niekoľko husto popísaných listov formátu A4. Niečo mi hovorí, že experti na leteckú bezpečnosť, piloti, vojaci a podobne, sa museli pri pozeraní tohto filmu chytať za hlavu. Čudujem sa, že ich tvorcovia nenajali ako odborných konzultantov. Ak najali a výsledok je takýto, potom tomu nerozumiem.

Nuž čo. Stále mám pocit, že Jaume Collet-Serra svoj najlepší film už nakrútil. Rutinný - ale vcelku zábavný - slasher MÚZEUM VOSKOVÝCH FIGURÍN. Čo je svojím spôsobom strašné. Ale zasa NON-STOP mi pripadá lepší, ako predchádzajúca/prvá spolupráca Neesona a španielskeho režiséra Collet-Serru NEZNÁMY. O čosi.

Non-Stop, USA | Veľká Británia | Francúzsko 2014, cca 106 minút

Réžia: Jaume Collet-Serra. Scenár: John W. Richardson, Christopher Roach, Ryan Engle. Hudba: John Ottman. Kamera: Flavio Martínez Labiano. Hrajú: Liam Neeson, Julianne Mooreová, Linus Roache, Lupita Nyong'oová a ďalší