Občan X [6O %]
Utorok, 18 Marec 2014 03:00

Recenzia trileru, odrážajúceho sa od skutočných sovietskych udalostí o sériovom vrahovi Čikatilovi.

Andrej Čikatilo patrí k najznámejším svetovým sériovým vrahom. Kým ho v 90-tych rokoch 20. storočia chytili (približne v období premiéry MLČANIA JAHNIAT, kvôli čomu získal prezývku „Ruský Hannibal Lecter“, každopádne prezývok mal viac), stihol zabiť nad 50 osôb. Špecializoval sa na únosy detí, ich znásilnenia (alebo aspoň pokusy o znásilnenia) a následné zavraždenia (ale medzi obeťami sa našli aj dospelé ženy). Čo-to som o ňom napísal v recenzii EVILENKA.

EVILENKO, ktorý vznikol v roku 2004 a Čikatila v ňom čudne hral Malcolm McDowell, sa k skutočným udalostiam ale oficiálne príliš nehlásil. Bol skôr akousi „voľnou interpretáciou“ daných udalostí. S historickými faktami si rozhodne hlavu nelámal a Čikatilo sa v ňom vlastne ani nevolal Čikatilo, ale Evilenko.

V roku 1995 vznikol film, ktorý je daným udalostiam stokrát vernejší. Kým EVILENKO sa sústredil na vraha a vyšetrovatelia mali skôr symbolický priestor (a boli ešte nesympatickejší, ako Evilenko!), tvorcovia dnes recenzovanej americkej televíznej snímky na to išli úplne inak.

Hlavným hrdinom je mladý vyšetrovateľ Viktor Burakov v podaní Íra Stephena Reu, ktorý mal v tom čase na konte úspechy s HROU NA PLAČ a INTERVIEW S UPÍROM. Jeho nadriadeného stelesnil dominantný oholený Kanaďan Donald Sutherland (TERAZ SA NEPOZERAJ, PRVÁ VEĽKÁ VLAKOVÁ LÚPEŽ, VLÁDCOVIA BÁBOK). Jeho Fetisov je vysoko postavený vojak, ale aj on má šéfov a tí šéfovia tento desivý prípad príliš vyšetriť nechcú. Môže vám to znieť absurdne, ale má sa za to, že dolapenie Čikatila trvalo tak dlho aj preto, lebo vyššie postavení muži odmietli situáciu rešpektovať, mali klapky na očiach a odmietali pripustiť, že v Sovietskom zväze existujú sérioví vrahovia. Bol to predsa fenomén zvrhlej Ameriky.

Vy si z toho robíte srandu, ale odborníci sa skutočne domnievajú, že obetí bolo tak veľa práve preto, že ľudia, ktorí mali moc a kompetencie, sa odmietli pozrieť pravde do očí a situáciu v podstate zľahčovali. Napr. od určitej chvíle v zásade úplne nezmyselným honom na homosexuálov. Ako sa neskôr ukázalo, Čikatilo bez debaty mal gigantické sexuálne problémy, ale oficiálne sa jednalo o heterosexuálneho ženatého muža s deťmi.

Pravdaže, skutočne netuším, kde sa tvorcovia pravdou len voľne inšpirovali a kde boli presní. Rea každopádne svojich nadriadených žiada napríklad o pomoc FBI, čo je ale samozrejme okamžite v priebehu schôdze zamietnuté. Radšej sú chytaní ďalší gayovia s tým, že „síce to možno nepomôže vyriešiť prípad, ale aspoň tým urobíme službu verejnosti“.

...

Ja osobne pár vecí o tomto prípade viem a tak môžem spokojne skonštatovať, že toho tvorcovia vedeli viac, ako tvorcovia nešťastne nevydareného EVILENKA. Čikatilo bol naozaj ženatý, naozaj mal deti, naozaj bol bývalý učiteľ, naozaj bol v jednu chvíľu hlavným podozrivým, naozaj bol „ťažký“ komunista a naozaj musel byť počas súdu v klietke, aby ho nezabili rodiny obetí. A naozaj bol popravený strelou do hlavy. Nevšimol som si žiadne do očí bijúce nezrovnalosti so všeobecne známymi faktami.

Pravdaže absolútne netuším ani ň o samotných vyšetrovateľoch. Ale ich správanie mi pripadalo logické a to vrátane v podstate záporných postáv Reaových (ale to skloňujem, čo?) a Sutherlandových nadriadených. Ich rozhodnutia sú samozrejme vo filme neospravedlniteľné, ale vzhľadom na miesto a čas odohrávania realistické.

Sranda je, že hoci Sutherland na prvý pohľad skutočne nevyzerá ako niekto, koho by ste radi pozvali na obed, v skutočnosti je to kladná, odvážna postava. Iste, dosť výrazne jej pomôže brutálne sa meniaca politická klíma na prelome 80. a 90. rokov, ale aj tak. Z jeho monológu, v ktorom otvorene pomenúva Reaove (bože ako sa to skloňuje?!) dobré vlastnosti, som bol priznám sa dojatý.

Pritom v prvej polovici sa jedná o záhadnú a nepreniknuteľnú postavu. Vzhľadom na to, že Sutherland vždy rád hrával jednorozmerné záporné postavy (KRIMINÁL, SMRTIACA EPIDÉMIA), bude asi každý čakať klasickú sviňu. Ale ako vravím, o to príjemnejšie a dojemnejšie je, keď Fetisov začne hrať s odkrytými kartami a ukáže tvár muža, ktorý sa nebojí v rámci vyšetrovania razantne pritvrdiť. Sutherland vystupuje občas zdanlivo negatívne, no je nám jasné, že to v ňom vrie a že by rád vydával úplne iné rozkazy. Vinou komunistickej garnitúry by ho to ale stálo v lepšom prípade hodnosť. Sutherland si za svoj výkon odniesol Zlatý glóbus. Snímka bola zároveň nominovaná v kategórii najlepšia televízna mini-séria/televízny film, tu ale skončilo len pri nominácii.

Vo filme je samozrejme aj Čikatilo. Hrá ho Jeffrey DeMunn, ktorého môžete poznať najmä z projektov Franka Darabonta HMLA, VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK a „Walking Dead“. Má však symbolický priestor a je tu len preto, lebo tvorcom asi pripadalo blbé nakrúcať film o Čikatilovi bez Čikatila. Mne osobne jednoznačne sedel viac civilný a nenápadný DeMunn, ako šialený McDowell, ktorý už na prvý pohľad vyzerá ako sadista, pedofil a nekrofil.

V snímke sa vyskytuje viacero podporných postáv a všetky sú dobre zahrané, ale nejedná sa o žiadne herecké veľdielo. Spomenúť musím ale ešte aspoň Maxa von Sydowa ako psychiatra, ktorý vypracuje vrahov posudok, po ktorého prečítaní sa Čikatilo údajne aj v skutočnosti rozplakal. Vraj ho úprimne dojalo, že ho konečne niekto pochopil...

Resumé. Určite sa mi to páčilo viac, ako smiešne odporný EVILENKO. Najviac za to pravdepodobne môže režisér a zároveň scenárista Chris Gerolmo, ktorý v r. 1988 napísal moju zbožňovanú HORIACU MISSISSIPPI.

Citizen X, USA 1995, cca 105 minút

Réžia a scenár: Chris Gerolmo. Hudba: Randy Edelman. Kamera: Robert Fraisse. Hrajú: Stephen Rea, Donald Sutherland, Max von Sydow, Jeffrey DeMunn a ďalší