Tiesňová linka [6O %]
Triler
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 18 Február 2014 03:00

Recenzia trileru s Halle Berryovou.

Mám rád filmy, odrážajúce sa od jednoduchej, ale chytľavej, otázky.

Čo by sa stalo, ak by sa chlapík prebudil v truhle niekoľko metrov pod zemou?

Čo by sa stalo, ak by po ulici kráčal človek, zazvonila by neďaleká pevná linka, zo srandy by to dvihol a anonym by mu oznámil, že ak položí, zastrelí ho?

Čo by sa stalo, ak by operátorka na núdzovej linke 911 (u nás 112) dostala hovor od unesenej tínedžerky, nachádzajúcej sa v kufri idúceho auta, ktoré šoféruje vrah? Miesto pobytu mobilu by sa nedalo z technických dôvodov určiť, no vrah by o mobile nevedel a tak by operátorka a unesená mohli desiatky minút komunikovať a snažiť sa vymyslieť plán, ako sa zo situácie dostať.

TIESŇOVÁ LINKA vychádza z tohto originálneho nápadu a musím sa priznať, že hoci obsahuje miestami až smiešne klišé (pád mobilu do bunkra), zostáva napínavá dosť na to, aby udržala moju pozornosť. Napriek nízkemu rozpočtu (13 miliónov) a poriadne komornému vzhľadu (medzi najveľkolepejšie pasáže patrí scéna so šiestimi policajtmi s brokovnicami) to režisér Brad Anderson zvládol.

Je pravda, že zázračnú povesť výnimočného hororového tvorcu (SESSION 9) zo seba bohužiaľ dávno striasol. Ale paradoxne práve neoriginálna (až na ústrednú hitchcockovskú myšlienku o operátorke a unesenej) TIESŇOVÁ LINKA ho dočasne postavila späť na nohy. Uvidíme, čo vyskúša ďalej...

Pritom to naozaj nie je žiadny zázrak. Ústredný zlosyn nie je príliš zaujímavo napísaný/zahraný a „väzniaci“ koniec nie je až taký psycho, ako asi režisér dúfal (osobne by som viac ocenil zásah komanda). K tomu scenár, ktorý vykazuje časté problémy:

1) Berryová poradí Abigail, aby z kufra vykopla zadné svetlo. Dievčine sa to podarí a následne dierou vystrčí von ruku a začne ňou mávať na okolité autá. Jedna šoférka si ju všimne, no napriek tomu sa polohu auta nepodarí zistiť. Dievčina už následne ruku ani raz nevystrčí von.

2) Únosca si v tejto scéne všimne podozrivý záujem šoférky a ujde. Myslel som si, že pochopil, že s kufrom niečo nie je v poriadku a pôjde ho skontrolovať. Nič také ale neurobí. Normálne pokračuje v jazde. Čo teda vlastne vyvodil z podozrivého správania šoférky?!

3) Berryová slúži práve vtedy, keď sa po šiestich mesiacoch ticha znova o slovo prihlási vrah z prológu. Ale dobre, toto nechajme tak. Nebyť tejto brutálnej náhody, nebol by film.

4) Z rovnakého súdka je ďalšia drastická náhoda. Spôsob, akým sa Abigail tesne pred únosom dostane k druhému mobilu, o ktorého existencii vrah netuší (prvý jej zničil a evidentne mu nenapadlo, že by mohla mať dva).

5) Prečo vrah Abigail neuspal alebo aspoň nezviazal?

6) Keď v kufri kričí chlap, vrah ho počuje. Keď predtým hystericky v kufri ziape do mobilu Abigail, nie.

7) Vrah niekoľko minút na parkovisku útočí na chlapa, vrátane udierania lopatou do hlavy, no nikde nikto nie je.

8) Ako na podzemný poklop vrah dokázal dať hlinu na zamaskovanie?

9) Policajti nulovo prehľadali okolie chaty. Ako inak si vysvetliť, že nenašli rozbitý mobil a stopy po pneumatikách?

10) Policajti prehľadávajú chatu potme. Keď do nej neskôr v noci príde Berryová, proste otvorí dvere a zapne svetlo.

Niet sa čomu čudovať; scenár písal autor LOVCA POLICAJTOV so Seagalom alebo 13. DUCHOV s Tonym Shalhoubom.

Napriek tomu všetkému som sa bavil. Dokonca, a to hovorím ako niekto, kto sa netají negatívnym vzťah k Berryovej (časy PLESU PRÍŠER sú dávno preč), musím skonštatovať, že sa mi páčila aj ona. Neviem, prečo občas hrá dobre a väčšinu zle. Povedal by som, že je to blbými režisérmi, ale Bryan Singer nie je blbý režisér a pritom v X-MENOCH sa mi nepáčila. Nepáčila sa mi ani v TEMNOM PRÍLIVE. Breslinová (ZNAMENIA) je relatívne nesympatická (nielen v hysterických momentoch), no ostatní sa mi páčili. Napriek maličkému priestoru každý dokázal zahrať svoju postavu, menovite Morris Chestnut (ANAKONDA 2: LOV NA KRVAVÚ ORCHIDEU) ako policajt, Roma Maffiaová (V POSLEDNEJ CHVÍLI, LIKVIDÁTOR) ako Berryovej rázne chápavá šéfka či Michael Imperioli („Sopranovci“, PEVNÉ PUTO) v absurdnej úlohe „mŕtvola v kufri“. Takže áno. Možno prekvapivo, ale dávam palec skôr hore, než dole.

The Call, USA 2013, cca 94 minút

Réžia: Brad Anderson. Scenár: Richard D´Ovidio. Hudba: John Debney. Kamera: Tom Yatsko. Hrajú: Halle Berryová, Abigail Breslinová, Michael Eklund, Morris Chestnut, Michael Imperioli, Roma Maffiaová a ďalší