Zmiznutie [8O %]
Triler
Napísal Ivan Kučera   
Streda, 05 Február 2014 03:00

Recenzia trileru s Hughom Jackmanom a Jakeom Gyllenhaalom o unesených deťoch (a žmurkaní).

Obsahuje spoilery.

Chcem najskôr na pravú mieru uviesť vysoké hodnotenie 80%. ZMIZNUTIE by som si bez problémov pozrel ešte raz. No nie preto, že by to bol najlepší film roka (hoci pre niektorých byť môže, no to sa dá povedať v podstate o akomkoľvek filme), ale preto, aby som si overil veci, nad ktorými budete asi po prvom pozretí rozmýšľať aj vy.

Aby som to však uviedol na ešte správnejšiu mieru. Neznamená to, že ZMIZNUTIE je zlý film s prekvapivým záverečným rozuzlením. Nie. ZMIZNUTIE je „obecne“ kvalitný film, od dospelej réžie cez sústredené herecké výkony po dialógy, ktoré väčšinou majú zmysel. Ale v zásade by mi ho stačilo vidieť raz. No rozuzlenie je dosť nečakané. PRETO by som si ho ešte rád pozrel.

Ale pozor, aj toto uvediem na správnu mieru (ešte vás to baví?). ZMIZNUTIE v žiadnom prípade nie je film á la ŠIESTY ZMYSEL. Nie je to film so šokujúcim záverečným rozuzlením. Je to film s NEČAKANÝM záverečným rozuzlením. Ani nad tým nijako extrémne detailne nepremýšľam a sfleku mi napadne aspoň šesť scén, ktoré by som potreboval vidieť ešte raz, aby som ich „naplno“ pochopil.

Pri pozeraní snímky z produkcie Marka Wahlberga (ktorý mal pôvodne hrať jednu z hlavných rolí) treba byť pozorný. Obsahuje veľa informácií, ktoré zaznejú akoby medzi rečou v jednej kratučkej vete. Napríklad istá žena Jackmanovi spomenie svojho adoptívneho syna v súvislosti s hadmi. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby predtým nebola scéna, v ktorej polícia objaví brloh potenciálneho úchyláka (nie syna danej ženy) a v ňom plno hadov. V tej chvíli som sa v duchu pýtal „no moment, ako to súvisí s dejom? Nejako určite, to by bola priveľká náhoda, aby v jednom filme bolo toľko hadov a žiadny z nich spolu nesúvisel. Ale ako?“.

Druhou takouto scénou je tá, v ktorej od mučenia takmer na smrť vyčerpaný Dano (pre lepšiu zrozumiteľnosť používam mená hercov, nie postáv) povie „Nevolám sa Dano“. Táto veta zaujme Jackmana, ale ako on, ani my v tej chvíli netušíme, prečo by dotyčný nemal byť Dano, keď vieme, že je.

A to ešte nič nie je. Film má dve a pol hodiny a obsahuje veľa postáv, ktoré sa ním iba mihnú, no evidentne sú dôležité.

Je tu napríklad stará žena, ktorú navštívi Gyllenhaal, lebo jej v minulosti niekto uniesol malého syna, ktorý sa dodnes nenašiel.

Starý kňaz, ktorý má v pivnici mŕtvolu muža. Tvrdí, že nepozná jeho meno, ale išlo o muža, ktorý sa mu prišiel vyspovedať z toho, že unáša deti a kňaz ho zabil.

Adept na hlavného zlosyna (hovorme mu Hadiar). Je evidentné, že nie je psychicky v poriadku, v obchodoch si kupuje oblečenie pre deti, nemá problém vkradnúť sa do cudzích domov a doma má kufre so zakrvácaným detským oblečením a hadmi.

Súvisia tieto postavy s dejom? Ak áno, ako? Gyllenhaal to nevie, ale aj keby vedel, nedozvieme sa to, lebo nemá parťáka/manželku, s ktorými by to preberal.

Tieto postavy vystupujú v scénach, pri ktorých som si často spomínal na ZODIACA (náhodou tiež s Gyllenhaalom), 8 MM, TAJOMNÚ RIEKU a MLČANIE JAHNIAT. Nejedná sa síce až o taký extrémne vyhrotený triler, ale i tak je toto zmiznutie riadne drsné (podtrhuje ho vtieravá kamera Rogera Deakinsa). Už domy sú zariadené tak neútulne, až ma z toho mrazilo. Plus únosy detí pokladám za jeden z najstrašidelnejších fenoménov v oblasti hororu, či už filmového, alebo literárneho.

A to som ešte nespomenul postavu hranú Danom (ČIERNA KRV, MALÁ MISS SUNSHINE), ktorého Jackman unesie a v priebehu nasledujúcich dní ho mučí tak brutálne, že by sa to možno nestratilo ani v talianskom exploitation z roku 1978.

Napriek „celkovej kvalite“ je tu zopár vecí, ktoré mi neboli jasné. Nepokladám to za mínus, lebo si myslím, že to režisér Denis Villeneuve schválne nakrútil tak, ako to nakrútil (a producenti ho prekvapivo neprinútili nakrútiť to „priamočiarejšie“ a doslovnejšie, viď. záver).

Za mínus nepokladám ani zopár podozrivých náhod a čudesností (pod oknom vypadnutá ponožka alebo priveľká náhoda, že Gyllenhaal bol pred domom práve keď tam prišiel „zložiť úctu“ Hadiar).

Prečo Jackman nekričal? Alebo kričal, ale nepočuli ho kvôli hudbe?

Keď Gyllenhaal začul pískanie, našiel Jackmana? Podľa mňa áno. Je to tak jasné, že to tam v podstate ani nemuselo byť (a veď ani nie je). Ale samozrejme prichádza do úvahy možnosť, že nenašiel. Prípadne našiel, ale z pomsty ho tam nechal. Ale z akej pomsty? Chápal som to u Halle Berryovej v TIESŇOVEJ LINKE, ale u Gyllenhaala by to nemalo zmysel. V pohode by Jackmanovi hneď po vytiahnutí nasadil putá, ale určite ho tam nemal dôvod nechať. Nemal dôvod nenávidieť ho.

Navyše nezabúdajme na dve veci.

Prvá. V nemocnici sa dozvedel o „stratenej“ píšťalke. Takže mu pískanie na mieste činu určite pripadalo podozrivé.

Druhá. Keď prvý raz počuje píšťalku, tvári sa, že sa mu len niečo zdalo. Je rozhodnutý odísť. Potom sa ale pískanie ozve znova a z výrazu jeho tváre je zrejmé, že vie, koľká bije. Samotná záchrana je otázkou desiatok sekúnd a bolo by teda zbytočné, aby tam bola. Navyše by to podľa mňa bolo nedôstojné. Akýmsi emotívnym vyvrcholením bola záchrana dievčatka a následná scéna v nemocnici. Jackmanovo ťahanie von z jamy by jednoducho nebolo pôsobivé (ja by som túto scénu dal na koniec záverečných titulkov). Navyše režisér už v predchádzajúcich minútach podobne „strihal“ (napr. je iba ukázané, ako Gyllenhaal našiel Dana, ale samotnú záchranu už nevidíme).

Čo malo znamenať Gyllenhaalovo žmurkanie? Nebolo pre dej dôležité, keďže sme sa o ňom nedozvedeli ani ň. Prečo tu potom bolo? Ak by som vedel, že pre príbeh nemá opodstatnenie, mohol by som sa sústrediť na dôležitejšie veci. Takto som si myslel, že Gyllenhaal je nevyspytateľný psychopat, ktorý uniesol dievčatká. Povedzme si na rovinu, jeho tetovanie tiež veľkú dôveru nevzbudzovalo. Prípadne som si hovoril, či náhodou aj jeho ako malého neuniesli a teraz sa chce pomstiť. Ale nie, nič také. Proste žmurká. No nech je sranda, začal som si zisťovať, čo to mohlo znamenať. Tu je niekoľko teórií:

1) Nič.

2) Žmurká, aby si zvlhčil oči od neustáleho civenia na monitor.

3) Žmurká od nedostatku spánku, keďže nespí kvôli pátraniu po dievčatkách (je jasne povedané, že s každým pribúdajúcim dňom sa šanca na nájdenie znižuje).

4) Ustavičným žmurkaním sa údajne u niektorých jedincov prejavuje nadpriemerná inteligencia.

5) Niekto tvrdí, že je to normálny Gyllenhaalovej tik. Skutočne nikoho nechcem urážať, ale ľuďom, ktorý TOTO myslia vážne, by som odporučil preventívnu návštevu obvodného lekára s informovaním sa, či by im neodporučil preventívnu návštevu psychiatra alebo aspoň psychológa. Gyllenhaal žiadny takýto tik nemá, verte mi.

6) Prehnaným žmurkaním sa vraj môže prejavovať nedostatok horčíka (ale toto fakt neviem, aký by malo preboha zmysel pre film...).

Ok, preč od žmurkania.

Nikto nepočul celé dni rev mučeného Dana? Viem, že dom bol opustený a v jeho blízkosti bolo pusto. I tak je ale nepravdepodobné, že by kvílenie/vrieskanie nepočul náhodný okoloidúci. Dvojnásobne, keď Gyllenhaal na konci počuje obyčajný slabý výkrik – a to stojí vonku.

Predpokladám, že žena nemala po odstránení Jackmana a pred príchodom Gyllenhaala dostatok času na ukrytie kufríka s pištoľou. Tým pádom ho polícia musela nájsť. Tým pádom predsa musela vedieť, že „niekde tam“ môže byť (Jackman)...?

(Chlapíci na konci zem nerozkopávali kvôli Jackmanovi, ale kvôli kostrám unesených detí.)

Keď Dano vedel, kde je pravda, ako je možné, že tak dlho odolával mučeniu? Nech si hovorí kto chce, čo chce, ja neverím, že by to dokázal. Myslel som si, že nič nehovorí preto, lebo nič nevie a Jackman si nie je ochotný priznať, že Dano je nevinný. No na konci sa ukáže, že mladík disponoval zásadnými informáciami. Prečo ich neprezradil?!

Meno Loki nejako súvisí s Thorom?

Nikto nepočul ženin záverečný výstrel?

Prečo polícia nedala vystopovať Jackmanov mobil? Pokiaľ si správne spomínam, tak ho len hodil do umývadla (bez vody), takže teoreticky celý ten čas fungoval...

S jednou otázkou prišla aj moja priateľka. Zaujímalo ju, či Jackmana s Howardom nezaujímalo, že kým X dní mučia Dana, dievčatká môžu medzitým od hladu a smädu zomrieť, lebo sa o ne nemá kto postarať. Snažil som sa jej vysvetliť, že človek bez jedla a vody určite pár dní prežije. Zle, ale prežije. Oponovala, že či aj dieťa. Priznám sa, nie som pediater, takže neviem, ako to majú deti. Preto som sa jej snažil vysvetliť, že teda okej, možnože deti bez vody a jedla neprežijú, ale že aj tak sa to dá logicky vysvetliť. V priebehu filmu totiž väčšina postáv (rodičia aj policajti) pracuje s teóriou, že únoscovia boli pravdepodobne dvaja. Ani to sa jej ale ktovieako nepozdávalo. Tak som sa ju snažil presvedčiť, že zúfalí ľudia robia zúfalé veci. Mne sa na rozdiel od nej totiž nezdalo nič čudné na tom, že by Jackman Dana v pohode radšej zabil, než by ho mal pustiť bez získania informácie. No ona len krútila hlavou s tým, že veď Jackman mal Dana pustiť a sledovať. To sa zasa nezdalo mne.

Asi polhodinu pred koncom je nájdené jedno z dievčatiek. Podarilo sa mu utiecť a „vonku“ bolo zachránené akousi ženou. Vari polícii nenapadlo, že dievčatko pravdepodobne nebežalo stovky kilometrov, ale len niekoľko desiatok maximálne stoviek metrov? Prečo tým pádom neprehľadali každý dom v oblasti? Predstavujem si to príliš jednoducho?

Dom, v ktorom Jackman na konci je, sa pravdepodobne nachádza v alternatívnej dimenzii, kde čas plynie inak. Keď vstupuje dnu, vonku je svetlo. Keď následne vychádza von, je tma a pritom sa dnu zdržal maximálne niekoľko minút.

P.S. – Scenár napísal Aaron Guzikowski, ktorý rok predtým napísal KONTRABAND s... Markom Wahlbergom.

Prisoners, USA 2013, cca 153 minút

Réžia: Denis Villeneuve. Scenár: Aaron Guzikowski. Hudba: Jóhann Jóhannson. Kamera: Roger Deakins. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Hugh Jackman, Paul Dano, Maria Belloová, Melissa Leoová, Viola Davisová, Terrence Howard a ďalší