Pomsta mŕtveho muža [8O %]
Štvrtok, 09 Január 2014 03:00

Recenzia romantického trileru s Colinom Farrellom, Terrenceom Howardom a Noomi Rapaceovou od režiséra severských Mužov, ktorí nenávidia ženy.

Recenzia obsahuje spoilery.

V New Yorku je množstvo gangstrov. Jedným z nich je charizmatický Alphonse (Howard - RAY, CRASH, revenge movie s Jodie Fosterovou NIET NÁVRATU, PREBUDENIE, IRON MAN), obklopený svorkou drsných zabijakov. Medzi nimi sa nachádza mlčanlivý Victor (Farrell). Ten má ale v skutočnosti svoje vlastné, dobre utajené plány... ktoré mu ale naruší jeho zjazvená suseda Beatrice (Rapaceová).

Dánsky režisér Niels Arden Oplev (*1961) na seba prvý raz upozornil v roku 2009, keď nakrútil vydarenú adaptáciu kontroverzného bestselleru Stiega Larssona MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY. Zvyšným dvom dielom, nevraviac o americkom remakeu, sa vyhol (ale článok o sérii si môžete prečítať tu). Hoci snímka mala svoje chyby, silný scenár (majúci samozrejme pôvod v silnej románovej predlohe), sebavedomá réžia, studená atmosféra a Rapaceová ako Lisbeth (herečka na rozdiel od režiséra zostala verná celej trilógii, v americkom remakeu však nemala ani cameo).

Následne sa o hollywoodsku kariéru pokúsili obaja – Oplev aj Noomi. Objavila sa po boku Roberta Downeyho Jr. a Judea Lawa v druhom SHERLOCKOVI HOLMESOVI, zahrala si hlavnú rolu v sci-fi horore Ridleyho Scotta PROMETHEUS a režíroval ju Brian De Palma vo VÁŠNI s Rachel McAdamsovou.

Oplev v roku 2013 nakrútil pilot ku kingovskému seriálu podľa tohto románu a POMSTU MŔTVEHO MUŽA. Tá sa v našich končinách síce dostala len na video (v USA išla normálne do kín), ale rozhodne si zaslúži pozornosť. Oplev tu spolupracoval s J.H. Wymanom. Wyman snímku napísal a produkoval a v minulosti (ako scenárista a producent) robil veci MEXIČAN či „Fringe“ J.J. Abramsa.

Oplevov americký celovečerný debut našťastie nie je žiadnou skromnou záležitosťou. Obsahuje dve veľké akčné scény, po vizuálnej stránke vyzerá veľmi dobre (zaujímavým spôsobom nasnímané sídlisko) a pred kamerou mu nastúpili herci Farrell, Noomi, Howard, Dominic Cooper (MAMMA MIA!, CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER), F. Murray Abraham (AMADEUS, POSLEDNÝ AKČNÝ HRDINA, MIMIC, ŽRALOČIA SVORKA), francúzska veteránka Isabelle Huppertová (PIANISTKA) a Armand Assante (JACK ROZPAROVAČ s Michaelom Caineom, 1492: DOBYTIE RAJA, SUDCA DREDD, ŽRALOČIA SVORKA).

POMSTA MŔTVEHO MUŽA je film, ktorému dávam 80%. Možno by si viac zaslúžil 70%, ale polovičné hodnotenie väčšinou neuznávam a „len“ 60% by bolo nefér. Musím sa priznať, že som sa pri pozeraní v podstate skvele bavil (aj na temnom príbehu sa dá svojím spôsobom skvele baviť). Ak aj film občas stratil tempo (predsa len, má takmer dve hodiny), nebolo to nič strašné. Rozhodne sa nejedná o žiadny akčný film; síce má dve akčné scény, ale hoci sú nakrútené zručne a vidieť, že Farrell opäť zužitkoval svoju kondičku, nejedná sa o nič, čo vstúpi do histórie žánru. Avšak po relatívne dlhšom čase som mal dojem, že zasa pozerám niečo, čo má zmysel.

Scenár je pritom klišé. V lepšom prípade by som ho označil za priemerný. Je tu hrdina infiltrovaný do zločineckej skupiny, pričom stačí jedno drobné zaváhanie a prezradí sa a bude zastrelený. Je tu paranoický mafián, ktorý všetkých podozrieva, napriek tomu sa Farrellovi rozhodne veriť. Je tu albánska holohlavá mafia so samopalmi, ktorá v závere skočí na veľmi jednoduchý fígeľ (čo ak by v dome nebol USB port?!?!?!). Nechýba ani úplne nezmyslené prezradenie hrdinu (škrabance na podlahe, to by som si teda fakt nevšimol a ak áno, neprikladal by som tomu žiadny dôraz). Je tu samozrejme aj záverečný únos milovanej osoby, prostredníctvom ktorej sa mafia snaží hrdinu zničiť.

Napriek tomu scenár obsahuje viacero zaujímavých detailov. Napríklad je tu niekoľko silných dialógov a monológov, v ktorých postavy hovoria o tom, že život je ťažký, že urobili veľa chýb, ale že stále chcú žiť a tak ďalej a tak podobne. Trocha mi to pripomínalo monológy Sylvestra Stalloneho a aj tu fungovali na jednotku. Mal som pri nich často slzy na krajíčku a hovoril som si, ako to scenárista dobre vystihol.

Postavy sú uveriteľné, psychologicky prepracované a sympatické. V podstate aj záporné. Takže ma zaujímalo, ako ktorá postava dopadne. Stačí, aby Farrell pochválil jedlo Rapaceovej matky a tá sa spýtala, či nebolo presolené... a bol som dojatý. V jednoduchosti je niekedy najväčšia sila, na čo Hollywood zvykne často zabúdať a radšej do nás valí tony počítačových efektov. Zdanlivo triviálne dialógy niekedy fungujú bombastickejšie a výstižnejšie. Scenárista možno nemá záujem písať originálne príbehy, ale evidentne nestratil pojem o realite.

Prídu ale aj silné slová, nebojte sa. Keď postavy začnú vo vetách používať ťažkotonážne slová ako „láska“ a „milujem ťa“ (alebo budú držať v náručí bezbranné bábätko), zrazu sa z klišé trileru stáva niečo veľmi ľudské a dôstojné, pri čom na okamih možno zabudnete dýchať. A hoci som si prial dlhší happyend, v podstate ma tých zopár sekúnd v metre úplne uspokojilo. Ostatne, bozkom je povedané všetko. Dostavil sa u mňa podobný pocit, ako v MESTE. To tiež bolo plné zlých ľudí, zločinov, krvi a smutných vecí, ale nakoniec skončilo plus mínus krásne a s plnou náručou nádeje. Čo v našom temnom svete nikdy nie je zle!

Okrem svojráznych „vážnych“ dospelých dialógov je film ozvláštnený romancou medzi Farrellom a Rapaceovou. Bál som sa, aby na konci nebol nejaký nechutne zákerný zvrat v štýle „Rapaceová bola v skutočnosti celý čas Howardovou milenkou“. Našťastie sa nič také nestalo a v tomto smere ako musím scenár pokarhať za klišé, musím ho zároveň pochváliť za hranie s čistými fér kartami. Žiadne šokujúce zvraty ani nič také (prekvapilo ma snáď len Farrellovo „tajomstvo“, ale asi v dobrom). Strany sú jasné, zlé postavy sú zlé a dobré sú dobré, akurát s tým rozdielom, že aj zlé sú svojím spôsobom sympatické (Howard mi začína čoraz viac pripomínať Foresta Whitakera - a to je rozhodne pochvala) a dobré síce majú chyby, ale ruku na srdce, kto by nechápal ich túžbe po pomste?

Kasting je celkovo silný, všetci sa snažia a to aj tí, do ktorých by ste to nepovedali alebo ktorí majú miniatúrny priestor (Assante). Dobrý herec zahrá aj klišé (Cooper). Rapaceová a Farrell vytvorili taký fajn pár, až si možno poviete, že by nebolo od veci nakrútiť o nich romantický sequel. Myslím si, že Noomi sa bude ešte pár rokov hľadať, stále je taká všelijaká, voľajaká, trocha čudná. To Farrell veci zvláda suverénne a po dlhšom čase som si povedal, že je škoda, že sa mu nedarí tak, ako sme predpovedali v roku 2002, keď žiaril v MINORITY REPORT a TELEFÓNNEJ BÚDKE.

Čo sa mi nepáčilo?

1) Uponáhľaný scenár. Cooper najskôr priateľ nadovšetko, potom únosca a potom zasa správny chlapík? No neviem...

2) Občas akoby sa strácali celé scény (čo s darčekom v podobe šiat na lavičke? Ako vlastne Cooper presne odhalil spomedzi desiatok hrobov ten „správny“? Ako dopadlo čakanie Howarda a Farrella na zradcu?).

3) Troška komplikovaný Farrellov plán na pomstu. Chápem, že si ju zrejme chcel vychutnať. Chápem, že film nemohol skončiť po desiatich minútach. Chápem aj to, že v správny čas jednoducho nedokázal potiahnuť kohútik, lebo by tým prišiel aj o to posledné, na čom mu v živote záležalo (to ostatne hovorí aj Abraham). Ale aj tak – prečo Howarda nezastrelil pri prvej príležitosti? A, preboha, puzzle?!?

4) Logické nedostatky (prečo Howard druhý raz neurobil pascu vďaka ploštici v mobile?).

5) Niektoré veci neboli dokončené. Do poslednej chvíle som čakal, že Farrell vymláti partiu drzých deciek. Ale nič, proste vyšumeli z deja do vzduchoprázdna.

6) Maličký priestor pre Assantea a Abrahama; tieto postavy nemajú „konce“ a, čo je tiež zlé, ani začiatok. Kto vlastne sú? Teda, dá sa vyčítať medzi riadkami, že Assante je „šéf všetkých mafiánov v meste“ a Abraham čosi ako maďarsko-židovský boss. Ale väčšie ukotvenie v príbehu by určite neuškodilo.

7) Rapaceová mohla byť zjazvená ešte výraznejšie. Takto občas pôsobila ako hysterka, ktorá je „trocha“ porezaná na tvári a tvári sa, že jej to zničilo celý život. Je to smiešne.

Napriek tomu je to film, pri ktorom som dosť ľutoval, že mal „len“ dve hodiny. Pokojne by som ešte aspoň ďalších 30 minút zniesol. Ostatne, čo viem, Oplev sa vyjadril v tom zmysle, že štúdio naňho výrazne tlačilo a mal nedostatok času na „poriadny“ finálny strih. Údajne výsledný film nie je zostrihaný úplne podľa jeho predstáv. To by vysvetľovalo skoro všetky mínusy, ktoré mu vyčítam.

Dead Man Down, USA 2013, cca 118 minút

Réžia: Niels Arden Oplev. Scenár: J.H. Wyman. Hudba: Jacob Groth. Kamera: Paul Cameron. Hrajú: Colin Farrell, Noomi Rapaceová, Terrence Howard, Dominic Cooper, Isabelle Huppertová, F. Murray Abraham, Armand Assante a ďalší