El habitante incierto [6O %]
Pondelok, 18 November 2013 03:00

Recenzia španielskeho voyeuristického trileru s hororovou príchuťou.

Asi 30-ročný architekt Félix (Andoni Gracia) sa nedávno rozišiel so svojou láskou. Miluje obrovské domy. V malom byte by nedokázal prežiť. Kúpil si parádny rozľahlý dom v tichej ulici. Taký rozľahlý, že menej skúsený hosť by musel použiť mapu, aby z pracovne trafil na wécko. Uprostred noci architekta vyruší nezvaný hosť – muž, prosiaci ho, či si môže zavolať. Je to vraj súrne a búdka na ulici nefunguje. Mladík mu na pár minút dopraje súkromie a kým chlapík telefonuje, on čaká v susednej miestnosti, aby sa nepovedalo. Keď sa ale telefonujúci nie a nie prísť sám od seba rozlúčiť, vletí Félix do izby... a chlapík nikde. Nevidel ho vychádzať von z domu, no nemá ani žiadny dôkaz na to, že by sa čudák stále nachádzal dnu. Počas nasledujúcich dní a nocí je čoraz presvedčenejší o tom, že muž s ním je celý čas v dome. Nemá na to však žiadne hmatateľné dôkazy...

Ďalej bude lepšie neprezrádzať dej, hoci to bude ťažké, keďže film nestojí na hereckých výkonoch (nie, že by boli zlé, ale nie je to ani žiadna druhá Belén Ruedaová zo SIROTINCA, navyše ústredný hrdina začne byť v druhej polovičke z určitých dôvodov riadne nechutný a odporný), ale na príbehových zvratoch.

Nejedná sa pritom o vyložene šokujúce zvraty, hoci koniec možno niektorých prekvapí. Ja som si síce myslel, že by to mohlo takto skončiť, ale hneď som si povedal, že takto to v skutočnosti skončiť nemôže, pretože predtým by sa museli predsa stať určité veci, ktoré sa ale nestali, takže je nelogické, aby film skončil tak, ako som tipoval, že skončí. A on tak napriek tomu skončil!

Takmer dvojhodinová snímka by sa dala rozdeliť na prvú a druhú polovičku. Obe sú úplne iné.

Najľahšie som to mal s prvou. Sebavedomé a pritom pokorné budovanie nervóznej atmosféry kráča v suverénnych tradíciách najlepšej španielskej hororovej školy po roku 2000. Zastávam názor, že hispánske horory od r. 2000 sú tým najlepším, čo žáner stretlo. Pecky ako SIROTINEC alebo filmy Guillerma del Tora (DIABLOVA CHRBTICA alias DEVIL) a Jaume Balaguera (TEMNOTA), sú šupy, po ktorých sa divákovi nespí dobre. Tieto horory dokážu znepokojiť aj bez krvi a trápnych ľakačiek.

Prvá polovička je v tomto smere dokonalá. Okej, síce aj odhadnuteľná (asi každý hneď pochopí, že pes sa na začiatku neobjaví bezdôvodne a že neskôr bude v deji využitý), ale neprekáža to, pretože hrdina sa správa plus mínus presne tak, ako by som sa v rovnakej situácii (asi) správal ja. Bolo zábavné sledovať, ako postupne robil všetky veci, ktoré som mu niekoľko minút predtým „radil“, aby urobil. Klopkal som si na čelo a pýtal sa „Prečo si nezoženieš psa?“, „Prečo si nezoženieš pištoľ?“ alebo „Prečo nezavoláš policajtov?“. No a on to o X minút urobil. Dokonca i nápad s prespávaním v garážovanom aute mi pripadalo ako niečo, čo by som v takejto šialenej situácii urobil aj ja.

Niektoré nápady sa ale v scenári neobjavili. Hrdina je evidentne bohatý – robilo mu problém najať si na 48 hodín troch SBS-károv, aby v dome nonstop boli? Prečo do každej izby a chodby nenainštaloval bezpečnostné svetlá, ktoré by sa automaticky rozsvietili pri každom pohybe? Prečo aspoň neposypal dlážku múkou? Prípadne stačilo (na to treba pevnejšie nervy, hrdina však v priebehu prvej polovičky bežne spí v dome, o ktorom má podozrenie, že v ňom nie je sám, takže nervy zrejme má) počkať si na ráno a začať prehľadávať dom. Izbu po izbe. Totálne dôkladne. A len čo by to urobil, danú miestnosť by zamkol. Hoci sa správal logicky, mohol pridať.

Určite ale platí, že prvá polovička je skvelá. Je v nej veľa náznakov o prítomnosti cudzej osoby v dome, ale všetko sú to skutočne len náznaky. Napr. zvuky, ktoré môže spôsobiť zlé počasie vonku alebo „sadanie si“ starého domu. Pri pozeraní EL HABINANTE INCIERTO som si spomenul na triler CUDZINEC V DOME s Garym Buseym z roku 1989 o chlapíkovi, ktorý sa nasťahoval do rodinného domu inej osoby bez toho, aby o tom daná osoba vedela. Na tejto téme (ďalej s takto postaveným dejom sčasti pracoval aj film Kim Ki-duka 3-IRON alias GOLFOVÁ PALICA v roku 2004) je niečo absolútne hrôzostrašné, psychopatické a šialené.

Film mi tiež pripomenul španielsky horor z roku 2010 LOS OJOS DE JULIA o žene, ktorá je takmer slepá a má pocit, že s ňou v dome niekto je. EL HABINANTE INCIERTO je, prehnane povedané, spin-off. Skutočná sranda ale nastáva až v momente, keď si uvedomíme, že režisérom a scenáristom oboch filmov je rovnaká osoba...

Problém nastane v problematickej druhej polovičke. Pozor, nie je zlá. Nedá sa povedať, že pôsobí chaoticky či prestrihane. Vôbec nie. Je takmer určite presne taká, akú ju režisér Guillem Morales zamýšľal. Je však úplne iná. Od istej chvíle som začal uvažovať nad tým, či sa dej v druhej polovičke skutočne nezvrtne takým a takým smerom a hoci to bolo nepravdepodobné (z hlavného hrdinu by to v podstate urobilo psychopata...), nakoniec sa to týmto smerom naozaj ubralo. Ťažko povedať, či je to dobre alebo zle. Isté je, že osobne som z takéhoto vývoja deja bol sklamaný.

Navyše, istá postava začne v druhej polovičke stvárať veci, ktoré nemali v danej chvíli logiku. Beriem, že postava je psycho. Ale aj tak mi pripadal rozhovor na narodeninovej oslave zbytočný. Tiež mi nesedelo, prečo sa nevyzul. Bola ochrnutá, nie hluchá...!

Po prvotnom nadšení prišlo teda do určitej miery sklamanie a tak som čakal aspoň na záverečné rozuzlenie (bolo zrejmé, že musí nejaké prísť). Nakoniec prišlo, ale na prvý raz som ho 100%-ne nepochopil. Ako celok áno, no okamžite sa vyrojili rôzne zmätené otázky typu „No dobre, ale ak to celý čas naozaj bolo takto, prečo postava X alebo postava Y v scéne T alebo v scéne H neurobila vec Q alebo aspoň vec R, ale namiesto toho urobila vec S?!?“.

Tu končí recenzia, nasledujú spoilery. Pokračujte v čítaní, len ak ste film videli alebo je vám to fuk.

1) Hrdina po sexe pristihne ženu, ako niekomu niečo hovorila, no keď vstúpi do kuchyne, je tam len ona. No dvere do susednej izby sú otvorené. Čo to malo znamenať? To, čo počul, bol výplod jeho fantázie? Alebo to naozaj počul a daná osoba utiekla do inej časti domu? Moje vysvetlenie je, že to naozaj počul, ale jednalo sa o krik, ktorý k nemu doľahol z takej vzdialenosti a bol taký tlmený, že znel ako šepot z kuchyne. V skutočnosti to mohla hovoriť telesne postihnutá žena zo susedného domu vlastnému manželovi v pivnici.

2) Hrdina v prvej polovičke zostane uväznený v pivnici po tom, čo sa dvere samé od seba zabuchnú. Skutočne sa zatvorili samé od seba alebo ich zabuchol cudzinec? Vysvetlenie môže byť také, že cudzinec, ale mohlo sa jednať aj o obyčajný prievan (viď. záver – v tom čase už mohla byť v pivnici vysekaná diera, prievan by teda bol logický).

3) Kedy teda vlastne cudzinec z domu odišiel? Okamžite po telefonovaní?

4) Prečo si hrdina nedal v telefonickej spoločnosti, s ktorou mal podpísanú zmluvu, zistiť, na aké telefónne číslo (resp. či vôbec) cudzinec volal?

5) Čo malo znamenať záverečné dotýkanie sa brucha? Bola Félixova bývalá tehotná? Preto ostatne možno aj prišla do jeho domu, aby mu to povedala...?

6) Aký dlhý čas ubehol od momentu, čo sa Félix nasťahoval k vozíčkarke do momentu, keď sa vrátil? Dni alebo týždne? Tak či tak je zvláštne, že jeho bývalá stále žila... a nemala mobil... a nikto je nehľadal... a ak hľadal, nikomu nenapadlo ísť ju hľadať do domu jej bývalého...?!

7) Toto je detail, ale aj tak: policajt nevedel, že Félix, v ktorého dome došlo k úmrtiu osoby, pred niekoľkými dňami do budovy privolal policajnú hliadku s podozrením, že v dome sa nachádza cudzia osoba?

8) Prečo vlastne žena so psom zomrela? Spadla? Pošmykla sa? Sotil ju rozbláznený pes? Alebo cudzinec, ktorý teda tým pádom STÁLE bol v dome? Ak sa pošmykla, na ČO pes štekal? Ak aj štekal na cudzinca, prečo? Preňho bol predsa CELÝ dom cudzí, nepoznal jeho „bežné“ pachy, preto ho prítomnosť inej osoby nemala prečo až TAK rozrušiť...?

9) Keď Félix svoju bývalú, celý vystrašený, zavolá do domu, počuje zvuky len on? Alebo aj ona, no myslí si, že sú to „bežné“ zvuky, aké teoreticky vydáva každý dom/byt?

10) Kto použil Félixovo umývadlo? Alebo sa mu to len zdalo? Alebo ho použil on sám a nestihlo vyschnúť?

11) Ak Félix postrelil ženu a zamkol ju, prečo preboha aspoň normálne nevykríkla? Už zo ženského hlasu by poznal, že asi niečo nie je v poriadku. Ale ona nič? Ani mizerné „au“?