Králi ulice [6O %]
Streda, 30 Október 2013 03:00

Recenzia pouličnej kriminálky s Keanu Reevesom, Hughom Lauriem a Forestom Whitakerom.

Recenzia obsahuje spoilery.

Davida Ayera som dlho ignoroval resp. som nechápal, čo na ňom kto vidí. Jeho scenáre k PONORKE U-571, TRAINIG DAY, prvému RÝCHLO A ZBESILO a S.W.A.T. – JEDNOTKE RÝCHLEHO NASADENIA ma rozhodne nenadchli. Tie filmy sa mi páčili, bolo to tak na hrane medzi lepšími šesťdesiatimi percentami a horšou osemdesiatkou. Ale vďaka hereckým výkonom, réžii a akčným scénam som bol pomerne uspokojený. No ako vravím, určite nie vďaka scenárom.

Pozitívne ma zaujal až PATROLOU, ktorú napísal a režíroval. Zrazu som mal pocit, že ho začínam mať rád a celkom sa teším na jeho nové filmy, hoci je mi jasné, že asi nikdy nezíska Oscara za scenár (ale ktovie...). V rovnakom roku som si doplnil vzdelanie jeho režisérskym debutom (hnusné DRSNÉ ČASY s odporným Christianom Baleom) a KRÁĽMI ULICE - v poradí jeho druhým režijným filmom. PATROLA je teda jeho treťou režijnou prácičkou, pričom budúci rok by mali mať premiéru hneď dva: akčné SABOTAGE s Arnoldom Schwarzeneggerom a vojnový/tankový FURY s Bradom Pittom.

Ayer je bývalý vojak a policajt. V KRÁĽOCH ULICE, na ktorých dostal 20 miliónov, sa najlepšie pozerá na „bežnú“ pracovnú rutinu v stereotypnom dni obyčajného policajta. Gestá, spôsob komunikácie policajta s policajtom či policajta s grázlom, držanie strelných zbraní, pohyb pri streľbe, šikovné paragrafy umožňujúce policajtov pomerne rôznorodý výklad práva (podľa toho, ako sa im práve hodí), bežné pracovné postupy, to všetko sú detaily, ktoré sa mi na Davidových filmoch páčia. Skoro vždy pri nich v duchu uznanlivo prikyvujem a myslím si „aha, takto to určite funguje v realite“. Pričom podotýkam, že netuším, ako to funguje v realite, pretože o práci americkej polície neviem nič.

V KRÁĽOCH ULICE sa bohužiaľ opakuje hlavný problém PATROLY. Herci v podstate skvelí, atmosféra ulice super, dialógy zo života, akčné vsuvky realistické a úderné. Bohužiaľ, film dostáva na frak v momentoch, v ktorých namiesto bežnej policajnej rutiny príde k slovu príbeh.

Akonáhle dôjde na „vývoj deja“, je to predvídateľné a klišé. V PATROLE mi to až tak neprekážalo, ale tu áno. Hlavne kvôli vyšetrovacej linke (vražda Terryho Crewsa) musím filmu nakoniec udeliť „len“ 60%, hoci som si prvú hodinu hovoril, že to s prižmúrenými očami pôjde na osemdesiatku. Keď som ale videl, ako je Keanu Reeves prekvapený, keď sa dozvie, že za všetkým stáli jeho kolegovia (a že najväčšou sviňou je jeho šéf), prekvapilo ma, že je taký prekvapený. To naozaj mal dlhé roky v podstate každodennej spolupráce s týmito hajzlami klapky na očiach a ušiach?!

Nepotešil ma ani happyend (Reeves zavraždí minimálne piatich policajtov a happyend?! Síce skorumpovaných, ale aj tak!) a nelogické správanie postáv (prečo ho rovno nezastrelili? Prečo nechali žiť Crewsovu manželku a Reevesovu frajerku? Nie je priveľká náhoda, že Crews pri sebe práve mal 50 tisíc dolárov a že ho Reeves chcel zbiť práve keď Crewsa išli popraviť?). Pri scéne „pokus o likvidáciu spútaného Reevesa“ som nemo otváral ústa; to ale boli poriadni amatéri! Na konci sa Ayer pokúša prinútiť nás rozmýšľať čo je dobro a čo zlo a či náhodou každý policajt nie je tak trocha „zašpinený“. Ale povedal by som, že Ayerovi toto moralizovanie príliš nesedí; PATROLA, kde k nemu nedochádzalo až v takej miere, sa mi páčila viac.

Je tu ale jedna „drobnosť“, vďaka ktorej je v tom Ayer tak troška nevinne. KRÁĽOV Z ULICE síce totiž možno režíroval, ale rozhodne ich nenapísal. Urobili to zaňho Kurt Wimmer (SFÉRA, AFÉRA THOMASA CROWNA, ULTRAVIOLET, FARMA s Colinom Farrellom, EQUILIBRIUM) a debutant Jamie Moss na základe románu Jamesa Ellroya (vznikli podľa neho už napríklad L.A. – UTAJENÉ SKUTOČNOSTI). Ayera na ich scenári zaujal zrejme policajný motív. Naozaj to vyzerá ako niečo, čo by za určitých okolností mohol napísať on sám. Každopádne nenapísal a tak ho môžeme viniť len za to, že nemal kompetencie ovplyvniť scenár, keďže ho nenapísal on.

Našťastie toho dosť zachraňuje kvalitný kasting. Keanu Reeves nie je žiadny mega-herec, ale svoje vie skoro vždy uhrať a ako kontroverzný hlavný hrdina je akceptovateľný. Občas s ním človek nesúhlasí, ale nie je to až taká sviňa ako jeho kolegovia. Nakoniec ukáže „správny“ charakter a, čo je dosť dôležité, nepôsobí vtedy trápne ani nedôveryhodne.

Forest Whitaker je opäť raz „masívny“ a žiari napriek klišé postave. Hugh Laurie má málo scén, ale všetkým dominuje. Preč je doktor House, zostal „len“ kvalitný herec. Tvorcovia si neodpustili menší vtip: v prvej scéne je omylom predstavený ako doktor.

V ďalších výrazných rolách uvidíte Chrisa Evansa (neskôr Kapitán Amerika) ako Reevesovho chvíľkového parťáka detektíva Diskanta, komika Cedrica the Entertainera (HOLIČSTVO 1 – 2, RODINKA NA VÝLETE, dabing Mauricea v MADAGASCAROCH) ako pomerne dobráckeho/neškodného bonzáka, Naomie Harrisovú (O 28 DNÍ, MIAMI VICE, tretí a štvrtí PIRÁTIU KARIBIKU) ako Crewsovu ženu a samotného Crewsa (ktorý ale pôsobí skôr ako z komédie).

P.S. – V roku 2011 bola len na video uvedená dvojka, ktorá ale samozrejme nie je žiadnou plnohodnotnou dvojkou, nehrá v nej nikto z „jednotky“ (namiesto toho ponúka „hviezdu“ Raya Liottu, čo hovorí za veľa) a parazituje na nej len názvom a policajtmi v hlavných rolách.

Street Kings, USA 2008, cca 109 minút

Réžia: David Ayer. Scenár: Kurt Wimmer, Jamie Moss (podľa knihy Jamesa Ellroya). Hudba: Graeme Revell. Kamera: Gabriel Beristain. Hrajú: Keanu Reeves, Forest Whitaker, Hugh Laurie, Chris Evans, Cedric the Entertainer, Jay Mohr, Terry Crews, Naomie Harrisová, Common a ďalší