Zabijak Joe [4O %]
Streda, 09 Október 2013 03:00

Recenzia čudáckeho trileru Williama Friedkina s Matthewom McConaugheym.

Darebná americká hulvátska rodina Smithovcov (Emile Hirsch, Thomas Haden Church, Juno Templeová a Gina Gershonová) sa rozhodne privyrobiť si zavraždením osoby, po čom jej bude vyplatená na ich pomery slušná čiastka peňazí z poistky. Na špinavý kšeft si títo špinavci najmú záhadného nájomného vraha Joea Coopera (Matthew McConaughey – KEDY ZABIŤ, AMISTAD). Avšak, keďže sme v americkom trileri, nakoniec nič nedopadne podľa plánu. Aspoň nie toho pôvodného.

Počas pozerania ZABIJAKA JOEA som si často spomenul na oscarovú boxerskú melodrámu Clinta Eastwooda MILLION DOLLAR BABY. Nie snáď, že by s ňou mal spoločnú kvalitu. Božechráň! To naozaj ani omylom. Ale pamätáte si na hnusnú, odpornú, primitívnu a nízku rodinu Hilary Swankovej? Ich prítomnosť vo filme ma svojho času výrazne znechutila.

No a teraz si predstavte, že ZABIJAK JOE má len také postavy. Zďaleka najväčším sympaťákom je nesympatický policajt, ktorý vo voľnom čase zabíja ľudí za peniaze, znásilňuje neplnoleté, manipuluje nimi a evidentne (viď. záver s vyprážaným kuracím stehnom) nie je duševne v poriadku. Hrá ho McConaughey v brutálnom čiernom klobúku a hoci som rád, že som ho po asi siedmich rokoch (a po veciach ako VLÁDA OHŇA, SVADBY PODĽA MARY a LEMRA LEMRAVÁ) videl v relatívne zaujímavo napísanej úlohe, rozhodne tým nechcem povedať, že by mi bol sympatický a že by som si film rád pozrel v repríze.

+ ukáže holý zadok. Všeličo holé ale ukážu aj mnohí iní herci a to vrátane úplnej nahoty. Nie je to však nasnímané nijako extra škandalózne, proste pár holých ľudí pred kamerou.

Rovnako nesympatický, ako všetky postavy, je celý film. Nie je v ňom nič fajn. Je to druh snímky, v ktorej je všetko zlé, špinavé, hnijúce a odporné. Každý by si zaslúžil v lepšom prípade bitku, v horšom doživotie alebo pre istotu rovno trest smrti. Ja osobne takéto typy príbehov nenávidím a je mi odporné pozerať ich.

Možno si poviete, že na svete sa predsa nerobia len filmy o dobrých ľuďoch, ale aj o zlých a zlí ľudia predsa nemôžu byť vo filmoch sympatickí. Omyl. Videl som desiatky sympatických filmových vrahov, zločincov, zabijakov atď. Nie snáď, že by som ich uznával, ale svojím spôsobom dokázali strhnúť moju pozornosť z hlavných/ladných postáv na seba. Napr. (ak mám brať do úvahy podobné filmy) to dokázali postavy v Raimiho TAKMER DOKONALOM ZLOČINE. Obyčajní ľudia, ktorí robia desivé veci. Tu to boli len hajzli, nuly, stroskotanci, úbožiaci, chudery, hovadá, kurvy, suky, mrchy a mamľasi.

Zaujímavý je i scenár, ktorý ponúkne postavu zrejme mocného a obávaného mafiána (ktorému Hirsch dlží peniaze), no objaví sa len na tri minúty a následne navždy mizne z deja. Ťažko povedať, prečo v ňom vôbec bol – určite sa to dalo aj bez neho. Pozoruhodný je tiež otvorený koniec, ktorý je uťatý uprostred a nasledujú záverečné titulky. Režisér si akiste povedal „divák nie je blbec, nech si sám vyráta, ako to asi dopadlo“, ale pre mňa osobne je to nezodpovedný režisérsky ťah. Tuná si jednoducho nie je čo domýšľať. Tu jednoducho chýba celá jedna scéna.

Neviem, či na tom má vplyv to, že ZABIJAK JOE vznikol podľa divadelnej hry (ktorú do podoby filmového scenára zadaptoval jej autor). Je mi to fuk.

Tento film nenakrútil len tak niekto. Nakrútil ho takmer osemdesiatnik William Friedkin, režisér amerických klasík VYHÁŇAČ DIABLA a FRANCÚZSKA SPOJKA. Od 80-tych rokov sa ale z nejakého tajomného dôvodu takmer odmlčal. Hoci za FRANCÚZSKU SPOJKU dostal režisérskeho Oscara (a za VYHÁŇAČA DIABLA nomináciu), obmedzil nakrúcanie na minimum a aj filmy z toho minima boli prekvapivo predovšetkým televízne. V 90-tych rokoch (ne)zaujal čajovým pseudo-erotickým trilerom s Davidom Carusom JADE a televíznou adaptáciou slávnych DVANÁSTICH ROZHNEVANÝCH MUŽOV. Potom to boli už len čudné filmy s Tommy Lee Jonesom KRVAVÁ VOĽBA a ŠTVANEC a v roku 2006 nikým nevidený CHROBÁK s Ashley Juddovou.

Nemôžem ale povedať, že by to bolo vyložene zlé. Len ma to nebavilo. McConaughey relatívne budil rešpekt, režisér dal dokopy niekoľko dobrých scén, páčili sa mi krvavé i sexuálne detaily, aj keď tie sexuálne mi pripadali úchylné a nepríjemné. Aspoň symbolicky oceňujem, že režisér je starý pán a z toho dôvodu bez súdenia ukazuje úplne šialené veci úplne bežne (policajt načierno si privyrábajúci ako zabijak, sex s neplnoletými).

ZABIJAK JOE je dielom starého slávneho režiséra. Rozpočet sa pohyboval okolo desiatich miliónov dolárov. Mám pocit, že sa Friedkin už len tak bavil a producenti ho nechali, lebo vedeli, že už asi nebude dlho žiť.

Killer Joe, USA 2011, cca 102 minút

Réžia: William Friedkin. Scenár: Tracy Lettsová (podľa svojej divadelnej hry). Hudba: Tyler Bates. Kamera: Caleb Deschanel. Hrajú: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Templeová, Gina Gershonová, Thomas Haden Church a ďalší