Očista [4O %]
Štvrtok, 05 September 2013 04:00

Recenzia trileru s Ethanom Hawkeom z produkcie Michaela Baya o tom, čo by sa stalo, ak by v USA mohli ľudia v priebehu dvanástich hodín beztrestne spáchať v podstate akýkoľvek zločin.

Blízka budúcnosť, USA. Takzvaná Očista je obdobie dvanástich hodín, koná sa raz do roka a môžete počas neho niekoho zmlátiť, zmrzačiť alebo zabiť. Beztrestne a s tým, že ráno pôjdete normálne do práce akoby sa nič nestalo a nikto vám nič neurobí. Polícia ani iné bezpečnostné/záchranné zložky počas Očisty nefungujú. Zrejme môžete aj vykradnúť banku a na druhý deň si kúpiť oranžovú vzducholoď, ale tieto záležitosti film vôbec nerieši, čo je škoda.

Hrdinami príbehu sú otec (Hawke – BIELY TESÁK, PREŽIŤ, PRED ÚSVITOM, PRED SÚMRAKOM, GATTACA, TRAINING DAY, ZLODEJ ŽIVOTOV, OBCHODNÍK SO SMRŤOU, NEŽ SA DIABOL DOZVIE, ŽE SI MŔTVY, SVITANIE, NAJLEPŠÍ Z BROOKLYNU, SINISTER), jeho žena (nepoznania hodným účesom zamaskovaná Lena Headeyová – KLIATBA BRATOV GRIMMOVCOV, JASKYŇA, „Terminátor: Príbeh Sáry Connorovej“, 300, DREDD) a ich dve nevydarené deti. Patria k Američanom, ktorí sa vraždenia nezúčastňujú. No zároveň si z neho urobili solídne živobytie. Hawke podobne zmýšľajúcim predáva perfektné zabezpečovacie systémy pre ich obydlia, vďaka ktorým prežijú Očistu. Krátko po vyhlásení tohtoročnej Očisty je jeho dom napadnutý tlupou šialených maskovaných tínedžerov.

Niekedy si v recenziách sťažujem na to, že filmy nemajú originálne scenáre/námety. OČISTA (z produkcie Bayovej Platinum Dunes) má v podstate čertovsky originálny nápad... ktorý ale po dvadsiatich sekundách úpenlivého premýšľania prestáva dávať posledné zvyšky zdravého rozumu a logiky. Napríklad mi skutočne nebolo jasné, prečo by Očista preboha mala znižovať nezamestnanosť a kriminalitu. Je mi jasné, že mnohí nebudú chápať tomu, že tomu nechápem a veľmi pohotovo mi vysvetlia, že som asi blbec. Ja ale čím viac a dlhšie nad tým rozmýšľam, tým sa mi pred očami mihá čoraz viac logických nezmyslov. Ale nielen tak nejakých. Ale do neba volajúcich. Proste druhé EQUILIBRIUM.

V tomto filme nedávajú logiku už najzákladnejšie veci, nieto ešte aby to dávalo zmysel ako celok. Hawke hovorí, že ich špeciálne upravený dom je bezpečný „len“ na 99%. No, skôr to vyzerá maximálne na 40%, pretože do takto „zabezpečeného“ domu by sa nedostal asi len opitý bezdomovec (bezpečnostné vchodové dvere vydržia presne dve sekundy). Nie je ukázané, ako dlho sa tým Hawke živí. Ak by tohtoročná Očista bola prvá skúška jeho bezpečnostných opatrení, ešte by som to chápal. Keďže je ale bohatý a podľa všetkého práve vďaka Očiste, dá sa predpokladať, že to rozhodne prvý rok nie je.

Zarážajúce je, že nefungujú ani úplné základné veci. Prečo chalan otvorí najbližšiemu cudzincovi, ktorý vonku v noci hystericky kričí o pomoc a je celý od krvi? Alebo:

Prečo si rodina nenastavila budík, ale radšej sa spoliehala na to, že veď a čo, hádam si včas počas večere všimneme na nástenných kuchynských hodinách, že je čas zabarikádovať sa.

Chlapec je presvedčený, že ak zastrelí otca svojej frajerky, získa si tým jej nehynúcu lásku.

Čo mi bráni niekoho zabiť deň po Očiste (aby som ho nemusel vyrezávať zo zabarikádovaného domu), ukryť telo a po pár mesiacoch ho hodiť pred policajnú stanicu s tým, že som to urobil počas Očisty? Kto dokáže čas úmrtia určiť na deň presne?

„Je neozbrojený,“ skonštatuje Hawke o chlapovi, ktorý sa im desiatky minút motá po dome, v ktorom je množstvo predmetov na obranu/zabitie od kuchynských nožov cez nožnice po hriankovač do hlavy.

Hawke hovorí, že neočakával, že v ich „zazobanej“ štvrti by sa Očista prejavila tak brutálne. Ja sa v tom teda vôbec nevyznám, ale podľa mňa by sa v takejto štvrti mala práveže prejaviť čo najbrutálnejšie. Všetci chudobní by sa do nej nahrnuli po stovkách a všetko vypálili do tla.

Asi uznáte, že keď má film takéto veľké nedostatky v úplne malých veciach, je to veľký problém. Potom by mohli herci podávať akékoľvek bravúrne výkony, bolo by to asi jedno. „Našťastie“ to nie je prípad tohto filmu. Rodinu hrajú dosť odporní herci v čele s Hawkeom, ktorý teoreticky nie je zlý herec, ale prakticky skoro vždy je nesympatický (neviem, možno to len dobre hrá... ale prečo?). Snáď len vodca psychopatov má niečo do seba; pôsobí ako bratranec Michaela Pitta z FUNNY GAMES USA, čo je asi pochvala.

Za ďalší ako-taký plus by som označil solídnu atmosféru a kontroverznú tému, ale to je asi tak všetko. Ak máte radi trilery, v ktorých dospelých terorizujú tínedžeri/deti (ILS, ONI, KUKURIČNÉ DETI, JAZERO SMRTI, PLAGUE TOWN, KRÁĽOVSKÁ HRA) alebo Fincherov ÚKRYT, možno si OČISTU užijete. Ja mám ÚKRYT celkom rád, ale OČISTA sa mi nepáčila.

Stojí za ňou režisér a scenárista James DeMonaco. V minulosti napísal viacero podobných scenárov; podobných v tom zmysle, že vychádzali z veľmi originálnej zápletky, ale scenáre samotné nestáli za veľa. Čo sa stane, ak dieťa vyzerá ako dospelý muž (JACK)? Čo sa stane, ak policajný vyjednávač vezme rukojemníkov (VYJEDNÁVAČ – no dobre, toto je výnimka, dal by som jej 80%). Čo sa stane, ak prepadnú policajnú stanicu (PREPADNUTIE 13. OKRSKU)? Tým to ale väčšinou haslo a zhasla aj OČISTA. Inak, s Hawkeom James spolupracoval už v PREPADNUTÍ 13. OKRSKU a v trileri MALÝ NEW YORK.

Každopádne, niekde pri šiestej časti by z toho mohla začať byť celkom fajn hororová béčkarská séria, o čosi zaujímavejšia ako SAW. Možno. Možno aj nie. „Prvý diel“ stál smiešne 3 milióny, ale na celom svete ich zarobil desiatky. Takže šanca tu je. Dokonca sa v čase písania tejto recenzie údajne na dvojke už reálne pracuje.

The Purge, USA | Francúzsko 2013, cca 85 minút

Réžia a scenár: James DeMonaco. Hudba: Nathan Whitehead. Kamera: Jacques Jouffret. Hrajú: Ethan Hawke, Lena Headeyová a ďalší