Jack Reacher: Posledný výstrel [6O %]
Štvrtok, 25 Júl 2013 04:00

Recenzia veľmi mierne odľahčeného trileru s Tomom Cruiseom.

Recenzia obsahuje spoilery.

Bývalý americký vojak Barr (Joseph Sikora – PREKLIATY OSTROV) zastrelil šiestich ľudí. Keďže bol šialený, nemal na to žiadny konkrétny dôvod. Ostatne, to len dokazoval fakt, že nikto z nich nemal nič spoločné. Takže motív chýbal. Proste šialenstvo. Polícia Barra rýchlo dostala, no pri prevoze ho „náhodou“ zmlátili spoluväzni v dodávke tak, že upadol do kómy. Tesne predtým si ale stihol vyžiadať Jacka Reachera (Tom Cruise – TOP GUN, LEGENDA), špičkového bývalého vojaka s tajomnou minulosťou a s ešte tajomnejšou súčasnosťou...

JACKA REACHERA: POSLEDNÝ VÝSTREL (pôvodne „One Shot“, teda rovnako ako knižná predloha od Lee Childa) napísal oscarový (za Singerových ZVYČAJNÝCH PODOZRIVÝCH) scenárista Christopher McQuarrie. Je to svojrázny chlapík, ktorý občas píše (TURISTA alebo JACK, ZABIJAK OBROV) a občas režíruje (ÚNOSCOVIA s Ryanom Phillippeom a Beniciom Del Torom). Výsledkom sú skoro vždy zaujímavé, nie vyložene úžasné, ale často originálne veci. S Cruiseom v minulosti už spolupracoval na VALKÝRE, ktorú napísal a produkoval a najnovšie je kandidátom na réžiou piatej MISSION: IMPOSSIBLE. Cruisea k tomu inšpirovala práve dobrá spolupráca na dnes recenzovanom filme.

Ten je, ako býva u McQuarriea zvykom, čudný a originálny zároveň (knižku som nečítal). Napríklad:

1) Ako som napísal, Barr si osobne vyžiada príchod Reachera. Ten síce následne naozaj príde (keď už je Barr v kóme), no sám je prekvapený, keď sa dozvie, že ho Barr volal. Reacher totiž nepríde preto, že by ho polícia k prípadu prizvala (naopak, všetko napovedá tomu, že by k tomu nikdy nedošlo), ale preto, že Barra celé roky sleduje, lebo:

2)... mu kedysi sľúbil, že ak ešte raz vyvedie nejaké svinstvo, príde a osobne sa postará o to, aby ho odsúdili.

Čože?!?!

3) Reacher a Barr sa totiž v minulosti už stretli! Barr, v armáde vykonávajúci funkciu snajpera, bol vtedy frustrovaný z toho, že za celú svoju vojenskú kariéru nikoho nezastrelil. A tak sa tesne pred odvelením domov rozhodol „na vlastnú päsť“ zastreliť niekoľkých ľudí na svojej zahraničnej misii.

4) Následné vyšetrovanie, ktoré viedol Reacher, ale ukázalo nečakanú vec. Všetci zastrelení chlapi boli v skutočnosti poriadne svine. Smrť si v zásade zaslúžili. Výsledky vyšetrovania boli teda úspešne zametené pod koberec, Reacher sa musel stiahnuť a Barr sa domov vrátil čistý ako ľalia.

5) Keď ich Barr zastrelil, v skutočnosti ale nemal ani šajnu o tom, že sú to hajzli!

6) Na konci filmu sa Barr preberá. Na nič si nespomína. Z rozprávania sestričiek ale dospel k záveru, že zabil niekoľkých ľudí. Svojej obhajkyni je ochotný okamžite sa priznať. Síce si z toho nič nepamätá, ale veľmi dobre si pamätá na to, že v minulosti niečo také urobil a teda je presvedčený o tom, že to urobil znova. Rozplače sa a je vidieť, že svoj čin (z vojenskej misie) ľutuje.

7) Obhajkyňa (a zároveň hlavná ženská hrdinka – Rosamund Pikeová z bondovky DNES NEUMIERAJ) ale samozrejme vie, ako to bolo v skutočnosti. Barr je totiž nevinný (skutočného vraha vidíme už v úvode filmu) a jej stačí, že Barr oľutoval svoj krvavý incident z vojny (o ktorom vie, Reacher jej počas vyšetrovania robil asistenta). Keďže obhajkyňa vie, ako skutočný snajper strieľal, ako definitívny dôkaz toho, že Barr je nevinný, jej stačí v zásade to, že sa ho spýta na to, ako by to urobil a ukáže mu fotky z miesta činu. Barr sa ako profesionálny snajper zamyslí a potom jej to povie. Jeho postup by bol evidentne úplne odlišný od postupu, ktorý zvolil pravý zabijak.

8) Tu následne dochádza k zaujímavému momentu, keď sa Barr začne obávať príchodu Reachera. Nepamätá si síce, že nevinných civilov nezabil, no pamätá si, čo mu Reacher kedysi sľúbil a je presvedčený, že každú sekundu vstúpi do nemocničnej izby a pošle ho na elektrické kreslo.

9) Reacher je v tom čase ale už dávno v autobuse a samozrejme práve vďaka jeho vyšetrovaniu Barrova obhajkyňa došla k záveru, že jej „evidentne vinný“ klient bol v skutočnosti celý čas nevinný.

10) Samozrejme, hajzlov na svojej zahraničnej misii skutočne zabil, ale scéna s jeho pokáním v nemocničnej izbe je nakrútená dostatočne presvedčivo na to, aby som mu uveril, že to ľutuje a že už nikdy viac podobnú vec neurobí.

11) V jednej chvíli urobí poskok zla chybu, za ktorú ho chce hlavný gauner potrestať smrťou. Rozhodne sa mu ale napriek tomu dať poslednú šancu – nechá ho žiť, ak si chlapík odhryzne prsty na rukách (hlavný gauner to kedysi musel urobiť na vlastných rukách).

Veľmi zaujímavé sú ale aj iné drobnosti, ktoré s dejom priamo nesúvisia:

* Hrdina je v jednej chvíli v dome napadnutý dvoma zabijakmi. Sú to ale totálne neschopní blbci, ktorí sa naňho v úzkom priestore vrhnú naraz, majú baseballové pásky a navzájom sa omylom prizabijú skôr, než stihnú prizabiť jeho. Následne ich Reacher vyradí z činnosti tak, že jedného umláti do bezvedomia hlavou toho druhého...

* Reacher v jednej chvíli uniká pred policajtmi v aute. V určitej chvíli je mu jasné, že im neutečie a tesne predtým, než sa objavia, vystúpi z auta a pridá sa k skupinke čakajúcej na autobus. Tá Reachera (keďže sa práve nachádzame v „robotníckej“ štvrti, kde „bežní ľudia“ policajtov zrejme príliš v láske nemajú) ukryje medzi sebou. Jeden z mužov mu dá dokonca svoju šiltovku, následne si spolu sadnú do autobusu, Reacher mu ju podá a obaja sa lišiacky/sprisahanecky usmievajú bez toho, že by si povedali čo i len slovo. Ten muž sa podobá na Morgana Freemana a je to bombová, rozkošná scénka.

* Reacher na konci zlosyna po krátkom rozhovore proste zastrelí, lebo je mu jasné, že sa z toho vyseká a ako bonus dostane za mreže Reachera ako obetného baránka.

Film obsahuje ešte viac zaujímavých osviežujúcich drobností. Napr. hlavný zlosyn je taký tajomný, že sa o ňom skoro nič nedozvieme a možno ani naplno nepochopíme, o čo mu vlastne išlo.

Keď k tomu prirátam sympatický výkon Toma Cruisea, celkom fajn výkony hercov z podporných rolí (väčšinu z nich nemám príliš v láske, ale tu mi prekvapivo neprekážali), dobrú atmosféru alebo môj obľúbený fenomén snajperov, teoreticky by mi z toho malo vyjsť 80%. Nebudem sa čudovať nikomu, kto tomu 80% naozaj dá, pretože ja sám som bol s výsledkom spokojný a to napriek tomu, že som mu zo začiatku vôbec nedôveroval (z trailerov nebolo jasné poriadne ani len to, o aký žáner pôjde!). Bolo vidieť, že film robili profesionáli a z rôznych vojenských a iných detailov súdim, že sa na ňom podieľali odborníci z armády, polície atď. Navyše mi to občas pripomínalo filmy 8 MM a GENERÁLOVA DCÉRA a to napriek tomu, že to s nimi po dejovej stránke prakticky nemalo skoro vôbec nič spoločné.

Prečo teda „len“ 60%? Možno preto, že niektoré „osviežujúce originality“ boli na môj vkus až príliš osviežujúce (napr. prehnaná tajomnosť zlosyna... v podaní uznávaného nemeckého režiséra Wernera Herzoga!). Na strane druhej, keď sa nad tým zamyslím, som rád, že o samotné vyšetrovanie zasa až tak veľmi nejde resp. že bolo nakrútené a napísané prehľadne, čo u podobných „zamotaných“ vecí rozhodne nebýva bežné. Prekážali mi aj rôzne klišé (jednoducho až primitívne prevedený únos v budove, ktorá by mala vynikať špičkovými bezpečnostnými opatreniami).

Film sa dočkal svojrázneho prijatia. Stál 60 miliónov, čo je na film s Tomom Cruiseom málo, ale dosť na relatívne komorný film so skoro žiadnymi akčnými scénami, ktorý je postavený hlavne na dialógoch, príbehu a vzájomnej chémii medzi postavami. Nakoniec tržba nebola oslňujúca. Napriek tomu sa film, horko ťažko ale predsa, zaplatil a niečo ešte aj zarobil navyše. Takže pokiaľ by Cruise chcel skončiť so sériou MISSION: IMPOSSIBLE (alebo naraz účinkovať v dvoch sériách naraz), tak by mu to s trochou vyjednávania so štúdiom mohlo vyjsť. I tak je ale zaujímavé rozmýšľať nad tým, čo ho na tomto filme zaujalo, pretože je obvykle zvyknutý vyhľadávať výzvy, kvôli čomu neraz riskuje život (viď. jeho povestné kaskadérske kúsky pre druhú MISSION: IMPOSSIBLE - úvodné zliezanie skál). Prípadne vyžaduje, aby od neho rola vyžadovala iné úsilie (narábanie s mečom – POSLEDNÝ SAMURAJ). JACK REACHER: POSLEDNÝ VÝSTREL je „obyčajný“ film, v ktorom sa od neho vyžadovalo len zopár akčných grifov a jeho postava mi pripadala málo zdémonizovaná; skôr obyčajný chlapík s bežnou vojenskou minulosťou, než žijúca legenda, ktorej sa všetci boja.

Musím to ale zopakovať – našiel som na JACKOVI REACHEROVI: POSLEDNOM VÝSTRELE oveľa viac vecí, ktoré ma bavili/zaujali, než vecí, ktoré by sa mi nepáčili. Napriek tomu mi inštinkt našepkáva, že musím dať iba 60%. Ale nijako to neviem obhájiť a možno by som si celkom rád raz pozrel dvojku.

Jack Reacher, USA 2012, cca 130 minút

Réžia a scenár: Christopher McQuarrie (podľa knihy Lee Childa). Hudba: Joe Kraemer. Kamera: Caleb Deschanel. Hrajú: Tom Cruise, Werner Herzog, Rosamund Pikeová, Robert Duvall, Richard Jenkins, Jai Courtney, David Oyelowo, Joseph Sikora a ďalší