Vražedná hra [4O %]
Utorok, 16 Júl 2013 04:00

Recenzia trileru s Tylerom Perrym, Matthewom Foxom a Jeanom Renom.

Tvorbu amerického spisovateľa Jamesa Pattersona (*1947) ani omylom nemám zmapovanú, pár vecí (možno doslova) som od neho ale čítal. Pripadal mi ako chladný profesionál, ktorý sa ale vyzná v technických veciach, o ktorých píše. Niečo ako Michael Crichton alebo John Grisham, akurát na rozdiel od nich písal trilery o sériových vrahoch a im podobných, čo ma zaujíma o čosi viac, ako lekárske a právne.

Asi jeho najslávnejším hrdinom je Alex Cross – čosi ako agent FBI, konzultant FBI, psychiater, psychológ, proste inteligentný expert na vrahov. Dokáže špičkovo preniknúť do ich hlavy a odhadnúť ich budúce kroky.

Po tejto postave samozrejme siahol aj Hollywood. Prvý raz v roku 1997, kedy mal premiéru ZBERATEĽ BOZKOV s Morganom Freemanom a Ashley Juddovou. Ten film sa mi páčil. Na rozdiel od MLČANIA JAHNIAT a SEDEM netlačil na pílu depresie a úchylnosti. Naopak, snažil sa zachovať si chladnú hlavu. Hoci bol miestami možno až príliš „civilný“, určite mu dávam 80% a kedykoľvek si rád pozriem znova. I vďaka sympatickému Freemanovi v koženej bunde.

Snímka sa plus mínus pozdávala aj divákom a filmovej kritike a tak Freeman, už aj ako producent, dal dokopy dvojku. AKO PAVÚK (2001) ale v skutočnosti bol prequel, nie sequel. Cross v ZBERATEĽOVI BOZKOV totiž bol vdovec, kým tu ešte ženu mal. Snímka ale bola skôr o nepredvídateľnom únoscovi, než o „klasickom“ sériovom vrahovi. To bol pomerne výrazný odklon od prvého filmu. Prequel síce teoreticky mal výraznejšieho zloducha (Michael Wincott), ale i komplikovanejší dej, snažiaci sa šokovať nezmyselnými zvratmi. Navyše sa údajne pred premiérou výrazne prestrihával a pretáčal, čo na príbehu zanechalo negatívne stopy.

Už to proste nebolo ono a tak tretí diel vznikol až v roku 2012. Chopil sa ho režisér Rob Cohen (DRAČIE SRDCE, DENNÉ SVETLO, LEBKY, RÝCHLO A ZBESILO, XXX, MÚMIA: HROB DRAČEHO CISÁRA... ťažko nájsť niečo aspoň trocha nad priemerom). Bohužiaľ nesiahol nielenže po Freemanovi (čo je ešte pomerne logické, scenár ho zachytáva ešte v jeho mladíckom životnom období pred odchodom do FBI), ale dokonca ani po pôvodne zvažovanom Idrisovi Elbaovi. Naopak, do hlavnej úlohy vyfasoval nešťastného Tylera Perryho (*1969). Tyler je komik (ale mihol sa tiež v STAR TREKU J.J. Abramsa ako admirál Barnett), ktorý sa nešpecializuje len na hranie, ale aj na scenáre, réžiu a produkciu. Tento všestranný chlapík je v USA relatívnym fenoménom, v našich končinách je ale prakticky neznámy. Ja som s ním videl len film u nás nazvaný DENNÍK ŠIALENEJ MANŽELKY z roku 2005. No zrejme to bol reprezentatívny kus, pretože v snímke nielen hral, ale tiež k nej napísal scenár (podľa vlastnej divadelnej hry) a produkoval ju. Podotýkam, že si v ňom (po vzore Eddieho Murphyho v ZAMILOVANÝCH PROFESOROCH?) zahral rovno tri postavy (vrátane obrovskej starej Afroameričanky menom Madea, túto rolu si niekoľkokrát zopakoval).

V tej chvíli sa samozrejme všetci „serióznych“ fanúšikovia Croosa, Pattersona a napínavých trilerov zhrozili. Komik predsa nezvládne vážnu rolu!

Ja osobne som sa ale tešil. Herci, dovtedy zaškatuľkovaní ako neškodní komici, zvyknú byť skvelými dramatickými hercami (napr. Jim Carrey - MUŽ NA MESIACI). Takže pre mňa osobne práveže Perry bol dobrou voľnou, ak keď musím uznať, že Idris by bol ešte lepšou.

Čo sa ale nestalo! Je to zlé. Nepozerá sa to dobre, trvá to dlho, nie je to zaujímavé (len občas – vlak, zrážka áut) a hoci to má niekoľko odvážnych rozhodnutí (týkajúcich sa nečakaného zabitia postáv, o ktorých som mal istotu, že prežijú), nakoniec je to matné Čosi za 40%. Bohužiaľ, zlý je aj Perry. V scénach, v ktorých sa od neho očakával herecký výkon, je pohľad na jeho bezmocne sa ksichtiacu tvár zvláštny. To som nečakal.

Faktom je, že aj kebyže je Perry skvelý, bolo by to stále zlé. Scenár je nevydarený a opäť (ako AKO PAVÚK) motá pôsobivo jednoduchú linku o nepredvídateľnom niečo-ako-sériovom-vrahovi s čudáckymi sprisahanecko-podnikateľskými teóriami. A na radu prídu i výbuchy a pancierová päsť/raketomet, čo sú podľa mňa veci, ktoré do trileru nepatria (česť výnimkám). VRAŽEDNÁ HRA žiadny veľký inteligentný film nie je. Niektoré scény dokonca vyzerajú ako z televízie (rozpočet sa pohyboval okolo 35 miliónov dolárov).

Sprisahanecko-podnikateľské teórie súvisia so šesťdesiatnikom Jeanom Renom. Áno, áno, áno, starý dobrý Leon sa oholil a v dôchodcovskom veku si povedal, že beztak už hral v kope blbých amerických filmov a tak sa nič hrozné nestane, ak si zahrá v ešte jednom. Jeho rolička je malá (spolu je na plátne ani nie 10 minút), no pre dej dôležitá. Vyzerá čudne a hrá čudnú postavu. Možno keby mal bradu, bolo by to lepšie.

Čudne sa pozerá aj na Crossovho parťáka. Zahral si ho pribratý a obludný Edward Burns (ZACHRÁŇTE VOJAKA RYANA, 15 MINÚT, LOVCI DONOSAUROV, remake ZMEŠKANÝ HOVOR). Vyzerá ako opotrebovaný prefetovaný treťotriedny pornoherec. Horšia je snáď už len Crossova svokra (matka?), ktorú hrá hrozná Cicely Tysonová (*1933) a hoci bola v 70-tych rokoch (!) nominovaná na Oscara, teraz akoby vypadla z nechcenej komédie. Na chvíľku som si dokonca myslel, že ju hrá Perry! Crossovho šéfa hrá John C. McGinley, ktorý pre zmenu pôsobí ako komická postavička. Možno je to spôsobené tým, že tiež doteraz hrával predovšetkým v komédiách. V ZVRÁTENEJ HRE má mimochodom roličku aj Giancarlo Esposito – rovnaký Esposito, s ktorým kedysi McGinley vytvoril párik zločincov v komédii NIET ČO STRATIŤ s Timom Robbinsom a Martinom Lawrenceom.

Možno ste si pozreli obrázky z filmu a trailer a tešíte sa na Matthewa Foxa – odvážneho lekára Jacka z „Nezvestných“. Herec pre úlohu psychopata Picassa podstúpil výraznú fyzickú zmenu. Nie až takú, ako Christian Bale v MECHANIKOVI, ale aj tak veľkú. Jeho snaha vyšla vnivoč, pretože nepodal žiadny oslňujúci výkon. Čo môže byť vina aj podpriemerného scenára. Marc Moss síce prekvapivo napísal už AKO PAVÚK (nie, že by to bolo nejaké plus...), ale inak nenapísal od roku 2001 vôbec nič (!). A pre Kerryho Williamsona išlo rovno o scenáristický debut. Takže asi preto.

Alex Cross, USA 2012, cca 101 minút

Réžia: Rob Cohen. Scenár: Marc Moss, Kerry Williamson (podľa knihy Jamesa Pattersona). Hudba: John Debney. Kamera: Ricardo Della Rosa. Hrajú: Tyler Perry, Matthew Fox, Jean Reno, Rachel Nicholsová, Giancarlo Esposito, Carmen Ejogoová, Edward Burns, John C. McGinley a ďalší