Hannibal: Zrodenie zla [6O %]
Pondelok, 08 Júl 2013 04:00

Recenzia trilerového lecterovského prequelu (bez Anthonyho Hopkinsa).

Druhá svetová vojna, Litva. Uznávaný prastarý rod Lecterovcov pozostáva už len z rodičov, malého syna Hannibala a jeho mladšej sestry Miši. Pred nemeckými tankami opúšťajú rodinné sídlo a ukrývajú sa v horárni hlboko v drsných lesoch. Vojna si ich však nájde aj tu, dospelí umierajú a deti sú ponechané napospas krutej zime. No možno by prežili. To by ich ale nesmela nájsť krvilačná banda špinavého primitíva Grutasa (Rhys Ifans z NOTHING HILL) majúca brutálne komické mená ako Dortlich, Kolnas či Milko (!). Tá doteraz zradne kolaborovala s Nemcami, no najnovšie sa špecializuje na čoraz barbarskejšie zbojnícke útoky proti každému, kto je od nej slabší.

O osem rokov neskôr. V bývalom lecterovskom zámku je sovietsky sirotinec. Jedným z jeho „klientov“ je dospievajúci Hannibal Lecter (Francúz Gaspard Ulliel – PRÍLIŠ DLHÉ ZÁSNUBY). Mátajú ho príšerné nočné mory/spomienky. Vyvrcholia mladíkovým útekom a následným nájdením strýka. Ten je však mŕtvy. Našťastie žije aspoň jeho ázijská manželka, lady Murasaki (Li Gongová – MIAMI VICE). Hannibal v jej náručí nachádza zmysel života. Ale zlo, ktoré na ňom bolo v horárni spáchané, sa nedá vymazať z jeho života...

HANNIBAL: ZRODENIE ZLA je prequel k sérii amerického spisovateľa Thomasa Harrisa. Prvý raz sa Lecter objavil v románe „Červený drak“, ktorý bol sfilmovaný Michaelom Mannom v roku 1986 ako LOVEC ĽUDÍ. Lecter v ňom mal, rovnako ako v knihe, skôr symbolický priestor (hral ho Brian Cox). No čitateľov a divákov oslovil a tak Harris napísal pokračovanie „Mlčanie jahniat“, v ktorom mu dal väčší priestor. Filmové spracovanie sa dočkalo Oscarov a obrovskej tržby. Lectera si zahral Anthony Hopkins, pre ktorého sa stal plus mínus životnou rolou. Nasledoval drastický sequel Ridleyho Scotta HANNIBAL, znova podľa Harrisa a znova s Hopkinsom. Keďže ale Harris už žiadny ďalší román s Lecterom nenapísal (no diváci, vzhľadom na tržbu, evidentne chceli ďalší), rozhodol sa producent Dino De Laurentiis nakrútiť remake ČERVENÉHO DRAKA. Zasa to bol po komerčnej stránke úspech, no diváci STÁLE chceli ďalšiu lecterovčinu. No Harris STÁLE žiadnu ďalšiu nenapísal. Čo s tým?!

De Laurentiis vlastnil autorské práva na Harrisove romány a vzhľadom na to (ak som to dobre pochopil) si údajne s postavou Lectera mohol robiť čo sa mu zachcelo. Napr. (keďže aj pre drastického hollywoodskeho mega-producenta zrejme bola nestráviteľná predstava remakeu MLČANIA JAHNIAT) najať najbližšieho neschopného lacného scenáristu, aby napísal scenár. De Laurentiis ale nebol úplnou sviňou a namiesto toho, aby Harrisa vyšachoval mimo hru, radšej ho ponížil a dal mu šibeničný až samovražedný termín na vytvorenie ďalšieho príbehu.

Harris, pre ktorého bol Lecter obrovským životným úspechom, to neodmietol a bleskovo sa pustil do písania. Je to smutné, pretože nikdy dovtedy sa nenechal zatlačiť do kúta. Napísal prequel o tom, ako sa z Hannibala Lectera stal „ten“ neslávne slávny Hannibal Lecter. A aby mal všetkého po krk, nechal sa nahovoriť aj na následnú adaptáciu do podoby scenára.

(Takže zmien oproti knižnej predlohe je relatívne málo, napr. kým v knihe Lecterov strýko ešte žil, vo filme je mŕtvy.)

O tom, ako De Laurentiis ponáhľal (zrejme sa bál vychladnutia diváckeho záujmu), dostatočne svedčí tiež fakt, že Harris knihu „Hannibal: Zrodenie zla“ napísal v roku 2006 a už v roku 2007 išiel film do kín. Aj laickému oku musí byť z týchto čísel jasné, že tu niečo nebolo s kostolným poriadkom.

Film, podobne ako knižka, je krátky a hraničí s povrchnosťou. Ťažko povedať prečo, veď minimálne posledné tri predchádzajúce lecterovčiny boli kasovými hitmi. No prequel:

1) sa nakrúcal v Čechách, čo je občas fotogenická krajina, no v porovnaní s úžasnou talianskou Florenciou z HANNIBALA...

2) nehrá v ňom nikto slávny (Hopkins nemá ani len cameo a Ulliel, Gongová a Ifans majú k hviezdam ešte aj dnes, v roku 2013, strašne ďaleko),

3) je vizuálne skromný (nie, že by predchádzajúce lecterovčiny boli trikovými veľkofilmami, no po vizuálnej stránke pôsobili zaujímavo, no prequel ponúka maximálne scénku tank verzus lietadlo a potom už len nudné domy, stromy, lesy a mestá),

4) mal podozrivú koprodukciu (Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko a Čechy),

5) mal rozpočet pohybujúci sa pri relatívne smiešnom čísle 50 miliónov dolárov.

Napriek tomu sa mi civilný/skromný prístup páčil. Pripadal mi osviežujúci a zaujímavý (hoci som si takmer istý, že väčšine divákom nevyhovoval a sklamal ich). Mňa osobne miestami takmer až nadchlo dobré neznáme herecké obsadenie (s výnimkou strašného Dominica Westa ako Popila), skromná vizuálna stránka a realistický prístup režiséra Petra Webbera (DIEVČA S PERLOU so Scarlett Johanssonovou). Webber, podobne ako Harrisova predloha a následný scenár, odmietajú, česť výnimkám, vyložené hororové klišé. Dokonca mi nepripadali čudné ani zdanlivé šialenosti typu „samurajský výcvik“ (naopak, celkom sa mi k tej postave hodili). Na strane druhej, pod-žáner revenge movie nie je práve ten typ pod-žánru, ktorý sa k lecterovčinám hodí najviac.

Hannibal Rising, Veľká Británia | Francúzsko | Taliansko | Česká republika 2007, cca 121 minút

Réžia: Peter Webber. Scenár: Thomas Harris (podľa vlastnej knižky). Hudba: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi. Kamera: Ben Davis. Hrajú: Gaspard Ulliel, Li Gongová, Dominic West, Rhys Ifans, Kevin McKidd a ďalší