Funny Games USA [6O %]
Pondelok, 01 Júl 2013 04:00

Recenzia kontroverzného exploitationu Michaela Hanekeho s Naomi Wattsovou, Michaelom Pittom a Timom Rothom.

Recenzia obsahuje spoilery!

Manželský pár v najlepších rokoch (Tim Roth a Naomi Wattsová) + pes + malý syn prichádzajú do svojho vidieckeho sídla pri jazere. Už čoskoro sa v ňom ale stanú väzňami dvojice naoko sympatických a dobre situovaných tichých mladíkov v bielom (Michael Pitt a Brady Corbet). Tí s rodinou rozohrajú brutálnu psychopatickú hru, na ktorej konci skoro určite bude smrť...

Posledná veta nie je žiadny spoiler, keďže každému je jasné, že mladíci sú stopercentní psychopati. Síce vystupujú perfektne džentlmensky a „na úrovni“ (ako deti pravých amerických konzervatívnych katolíckych republikánskych milionárov), ale je jasné, že nemajú problém bez mihnutia oka niekoho zabiť. Ideálne čo najbrutálnejšie. Navyše je takmer isté, že to v minulosti už urobili. A nie raz.

Hoci námet znie „klasicky“ trilerovo, dôležité je meno režiséra a scenáristu. Je ním totiž po Larsovi von Trierovi pravdepodobne najväčší žijúci európsky režisérsky provokatér – Michael Haneke (PIANISTKA, UTAJENÝ). Absurdné je, že 15-miliónový kúsok FUNNY GAMES USA je v skutočnosti remake jeho vlastného (rakúskeho) filmu FUNNY GAMES z roku 1997! Ten som nevidel, každopádne, aspoň už viete, prečo má film taký čudný názov, aký má.

(Tak či onak, k americkému má ďaleko; v skutočnosti sa na ňom okrem USA podieľalo ešte Francúzsko, Rakúsko, Nemecko, Taliansko a Veľká Británia...)

Ako sa prejavuje Hanekeho provokácia v praxi? Tak, že divák bude musieť prehltnúť zopár poriadne horkých tabliet. Niektoré ja osobne v pohode znesiem (postavy niekoľkokrát pozrú priamo do kamery a oslovia diváka). Iné dokonca pokladám za plus (nevysvetlenie motivácie mladíkov). Potom sú tu ale veci, ktorých zmysel je skutočne dosť ťažko stráviteľný a nie je jasné, či bol Haneke nadrogovaný alebo sa „len“ nudil a tak vymýšľal kraviny a experimentoval (šokujúci moment, keď hrdinka zastrelí jedného z mladíkov, na čo druhý chytí televízny diaľkový ovládač, scénu „pretočí“ naspäť a pušku hrdinke vezme skôr, než ju stihne použiť!!).

Inak sa ale jedná o relatívne „normálny“ triler potešiaci každého, kto má rád podobne ladené záležitosti (ďalej mi napadajú napr. ILS Davida Moreaua a Xaviera Paluda alebo ich nepriznaný americký remake ONI s Liv Tylerovou).

Pitt (žiadna príbuznosť s Bradom) hrá podobnú rolu, akú mal už vo VRAŽDÁCH PODĽA PLÁNU s Bullockovou (aj keď tam „jeho“ rolu hral skôr Ryan Gosling). Roth i Wattsová sú presne takí, akí mali byť a dobré výkony podávajú aj epizódne postavičky ako susedia, syn a pes. Na Wattsovej najviac poteší, že podstatnú časť deja strávi na plátne v spodnej bielizni, cez ktorú je toho skôr viac vidieť, ako nevidieť. No napriek tomu (a napriek tomu, že sa vždy rada pred kamerou vyzliekala, viď. 21 GRAMOV), ďalšia Hanekeho provokácia je v tom, že herečka sa „naplno“ ani raz nevyzlečie priamo na kameru a nemá žiadnu pornoscénu. To je moment, keď som ľutoval, že film nerežíroval von Trier; ten by sa o porno pravdepodobne aspoň pokúsil (a Michael Pitt by mu s ním pomohol, ostatne šokujúce skúsenosti už má).

Hoci je film veľmi intenzívny a napínavý, ďalšia Hanekeho svojrázna provokácia sa týka toho, že skoro všetky zabitia/ťažké zranenia/zranenia postáv nevidíme, iba ich počujeme. Napr. zastrelenie istej postavy prebehne tak, že sledujeme inú postavu, ako si v kuchyni pripravuje jedlo a zo susednej izby k nej nečakane začne doliehať krik. Asi najpôsobivejšia a najdesivejšia je likvidácia Wattsovej, ktorú mladíci na konci proste „medzi rečou“ zhodia z loďky do jazera (zviazanú, takže sa určite okamžite utopila). Toto mi z hlavy nešlo dosť dlho...

Hanekeho ďalšou provokáciou môže byť občasné používanie klišé (hrdinka a približujúce sa autá na nočnej ceste), prípadne rozčuľujúca neschopnosť Wattsovej (ktorá sa podieľala aj na produkcii) a Rotha, ktorí by si (hoci zviazaní a zranení) skoro určite poradili s dvoma nijako mimoriadne fyzicky zdatnými mladíkmi. Hoci divákovi, ak sa bude čo i len trocha sústrediť, napadne asi 10 spôsobov, ako sa hrdinovia poľahky mohli zbaviť útočníkov, film je tak dobre zrežírovaný, že ja osobne som to príliš neriešil (napr. tu som to riešil poriadne).

Nakoniec dávam univerzálnych 60%. Občas som sa nudil, občas som mal (v dobrom) dosť (napr. sa ťažko verí, aké napätie dokáže Haneke vytvoriť z banálnej scénky, keď niekto niekoho žiada o požičanie vajíčok), no ako celok to nie je žiadny zázrak a potešiť by to mohlo skôr divákov, ktorí si myslia, že videli už všetko a tak teraz vyhľadávajú filmové/žánrové experimenty. Pritom, ako som spomenul, je to v skutočnosti vlastne bežný triler s niekoľkými absurdnými detailmi.

Funny Games U.S., USA | Francúzsko | Rakúsko | Nemecko | Taliansko | Veľká Británia 2007, cca 111 minút

Réžia a scenár: Michael Haneke. Kamera: Darius Khondji. Hrajú: Naomi Wattsová, Tim Roth, Michael Pitt a ďalší