Dom na konci ulice [4O %]
Štvrtok, 13 Jún 2013 04:00

Recenzia trileru s Jennifer Lawrenceovou DOM NA KONCI ULICE (2012).

Nejde to inak, recenzia obsahuje spoilery.

Matka (Elisabeth Shueová z MUŽA BEZ TIEŇA Paula Verhoevena) s dospievajúcou dcérou (Lawrenceová) sa sťahujú do parádneho veľkého domu uprostred strašidelného lesa (...), pričom v ich tesnej blízkosti stojí stará barabizňa, v ktorej kedysi šialené dievča zavraždilo svojich rodičov, utieklo do divočiny a odvtedy sa hovorí, že tam stále je... pripravené kedykoľvek znova zabíjať.

Miestny šerif (Gil Bellows z „Ally McBealovej“ a VYKÚPENIA Z VÄZNICE SHAWSHANK) tomu neverí a pokladá to za miestnu „urban legend“. Radšej sa sústredí na celkovú bezpečnosť obyvateľov neďalekého zaspatého mestečka a na ochranu brata vraždiacej dievčiny.

Áno, matka s dcérou sa až po nasťahovaní dozvedia, že susedný dom je v skutočnosti obývaný mladíkom (Max Thieriot – chlapec, ktorého v CUMLIKÁTOROVI ochraňoval Vin Diesel a ďalej VEZMI SI MOJU DUŠU alebo najnovšie seriál „Bates Motel“). Ten bol v čase vraždenia mimo domu. Samozrejme, keď sa vrátil, obyvatelia mestečka ho začali pokladať za nebezpečného psychopata a vyhýbať sa mu. Stará krvavá historka dodnes nespí a čoskoro dá o sebe znova vedieť...

Najväčším ťahákom tohto cca 7-miliónového trileru je Jennifer Lawrenceová (*1990). Mladá americká herečka sa rýchlo prebojováva do hollywoodskej extraligy. Hrala mladú Mystique v X-MEN: PRVEJ TRIEDE, frajerku syna Mela Gibsona v nešťastnom BOBROVI od Jodie Fosterovej, bola nominovaná na Oscara za ZMRZNUTÚ KOSŤ a nedávno ho za TERAPIU LÁSKOU získala. Lawrenceová, ktorú uvidíme aj v pokračovaniach PRVEJ TRIEDY a HIER O ŽIVOT, zatiaľ pôsobí neopozerane, milo a talentovane. Uvidíme, čo z nej nakoniec o pár rokov bude, v dnes recenzovanom filme je ale jeho najvýraznejšou ozdobou.

Keď som videl trailer na DOM NA KONCI ULICE, nijako mimoriadne ma neoslovil. „Zaujalo“ ma na ňom, že výrazne prezrádza dej, ale po pozretí samotného filmu (ktorý u nás išiel rovno na DVD) musím s miernym prekvapením uznať, že trailer nijako extra nevyzrádzal šokujúce zvraty, pretože už krátko po tom, čo sa na scéne objaví mladík, je jasné, že je nebezpečný resp. nie je duševne v poriadku, pretože v pivnici pod domom ukrýva šialené dievča.

Logicky divák začne predpokladať, že sa jedná o jeho sestru, ktorá naozaj prežila, ale odvtedy nebehá lesmi, ale je uväznená vlastným bratom v podzemí rodičovského domu, aby nevraždila ďalej. Brat ale evidentne aj tak nie je psychicky v poriadku, pretože normálny človek, nech by svoju psychopatickú vraždiacu sestru miloval akokoľvek, by niečo takéto samozrejme nikdy neurobil. Radšej by zavolal políciu a lekárov, aby ju doživotne umiestnili do ústavu. On ju namiesto toho pravdepodobne celé roky drží v maličkej miestnosti, kde jej nosí žrádlo ako psovi a vedro ako záchod.

Toto všetko vieme už krátko po začiatku filmu, ale samozrejme to nevie Lawrenceová. Preto je napínavé a zaujímavé sledovať, ako naivne dáva mladíkovi šancu (lebo v ňom na rozdiel od obyvateľov mestečka z princípu odmieta vidieť psychopata). No v skutočnosti vieme, že obyvatelia mestečka mali celý čas pravdu, mladík je naozaj nepredvídateľný psychopat a Lawrenceová hus, lebo mu verí.

Následne ale dochádza k hŕstke zvratov, po ktorých je zrejmé, že oná uväznená dievčina pravdepodobne nie je jeho sestra, ale že mladík pravidelne unáša nové kusy, po čase ich zabije a unesie nové.

V tej chvíli som si spomenul, ako sa pred premiérou skloňovalo PSYCHO. A úplne posledné sekundy tomu dávajú za pravdu. Ak som to správne pochopil, vraždiaca psychopatka v skutočnosti nikdy neexistovala. Onou vraždiacou psychopatkou bol celý čas mladík (tým pádom transvestita? Viď. prológ, v ktorom je jasne vidieť dievčenskú postavu, nie chlapčenskú.). Tento mladík, keď bol malý, mal malú sestričku. Tá nešťastnou náhodou zomrela doma na húpačke, rodičia to nikdy nikomu nepovedali a telíčko pochovali niekde pri dome. Matka z toho zošalela, začala za dcéru pokladať svojho syna (...), obliekala ho do dievčenských šiat a terorizovala ho vždy, keď o sebe uvažoval ako o chlapcovi a nie ako o dievčati. Takto to išlo niekoľko rokov, až kým chlapec oboch rodičov nezabil. Ľudia z mesta si mysleli, že to urobila jeho sestra, tá však bola v tom čase už niekoľko rokov mŕtva.

Odvtedy mladík unáša dievčatá a pokladá ich za „svoje sestry“. Nakoniec unesie aj Lawrenceovú, čo je prekvapivé, pretože z traileru sa zdalo, že k tomu dôjde hneď na začiatku. V skutočnosti ju unesie až na konci, no po pár minútach sa dievča oslobodí, dochádza k sérii nudných akčných scén (vrátane povinného klišé - smrť istej postavy) a mladík je zavretý do ústavu.

Ak som niečo zle pochopil, ospravedlňujem sa. Ak som to pochopil dobre, nedáva film zmysel, ale nechce sa mi to tu detailne rozoberať, lebo to nie je príliš dobrý film a tak si nezaslúži moju pozornosť.

Najviac mi na snímke prekážala jej strašná zastaranosť (námet napísal Jonathan Mostow, režisér ÚNOSU s Kurtom Russellom a tretieho TERMINÁTORA). Keby som v titulkoch uvidel rok výroby 1986, ani by som sa nečudoval. Lawrenceová je síce fajn a nejedná sa o filmovú katastrofu. Celková staromódnosť ale bije do očí a hovoril som si, že nech by na konci bol akýkoľvek gigantický šokujúci zvrat, nedokázal by „spätne vylepšiť“ predchádzajúcu nudnú hodinu a pol, v ktorej je snáď každé klišé, na aké si len spomeniete (vyzdvihnúť musím predovšetkým „nečakané“ oživenie zastreleného zlosyna alebo len jeho omráčenie a ponechanie mu dýky v ruke).

House at the End of the Street, USA | Kanada, cca 101 minút

Réžia: Mark Tonderai. Scenár: David Loucka. Hudba: Theo Green. Kamera: Miroslaw Baszak. Hrajú: Jennifer Lawrenceová, Max Thieriot, Elisabeth Shueová, Gil Bellows a ďalší