Tajomný muž [6O %]
Štvrtok, 02 Máj 2013 04:00

Recenzia trileru s Jessicou Bielovou o únosoch detí TAJOMNÝ MUŽ (2012) od režiséra MUČENÍKOV.

Každý rok (aspoň to tvrdia úvodné titulky) v USA zmizne 800 000 detí. Väčšina z nich sa po niekoľkých dňoch nájde. Tisíc z nich však nikdy.

Toto bude komplikovaná recenzia. Najskôr to skúsim bez spoilerovania.

Takže.

Cold Rock je zaspaté americké mestečko v zovretí hôr. Odkedy sa tu zavreli bane, nemá miestnych čo živiť. Nezamestnané trosky sa bezcieľne potulujú vyľudnenými uličkami alebo sedia v krčme nad pivom a spomínajú na staré dobré časy.

Jedným z mála obyvateľov, ktorý je na tom dobre (má robotu, zamestnanie, sebavedomie a aspoň nejaký spoločenský rešpekt), je miestna lekárka, ktorú hrá Jessica Bielová. Trpezlivo sa stará o svojich svojráznych, drsných a tvrdohlavých pacientov. Doma mladú vdovu okrem milenky (spolubývajúcej?) čaká malý syn.

V poslednom čase je ale mestečko pod nadvládou nie ani tak zlých sociálnych podmienok, ako skôr temného prízraku, ktorý miestni pomenovali „The Tall Man“ („Vysoký muž“ resp. „Veľký muž“). Pod rúškom tmy unáša deti. Šerif (William B. Davis alias Rakovinový muž z „Aktov X“) si so situáciou nevie dať rady a tak mu prichádza na pomoc skúsený poručík z mesta, ktorého hrá Stephen McHattie (kanadský herec fantasticky stelesniaci rozhlasového moderátora Granta Mazzyho v PONTYPOOL).

Situácia naberie na obrátkach vo chvíli, keď Bielovej Tall Man unesie syna priamo z postele. Šokovaná žena ešte v tej istej minúte vyráža po jeho nočných lesných stopách, no muž (ak to teda vôbec je muž...) s chlapcom utečie a ju, zranenú a psychicky na dne, nájde poručík uprostred noci na jednej z mnohých tunajších opustených ciest.

A potom... no, ďalej to už bez spoilerovania príliš nejde, napriek tomu sa pokúsim o akýsi všeobecný/univerzálny súhrn, aby ste vedeli, či sa vám tento film vyplatí pozrieť si. Takže ešte môžete chvíľku čítať bez toho, aby na vás nečakane vyskočil spoiler.

Prvých 40 minút je veľmi dobrých. Atmosféra v odľahlom mestečku je pôsobivá. Otrieskané obydlia, ktoré majú najlepšie roky dávno za sebou. Napriek tomu sa ich obyvatelia snažia z posledných síl žiť slušne. Unavený starý šerif, ktorý vie, že na Tall Mana ani omylom nestačí. Skúsený poručík, ktorý tiež nevie so závažnou situáciou pohnúť. Sympatická doktorka, ktorá sa musí vyrovnať s miestnymi tvrdými pomermi. Úvod výstižne vykresľuje povahu miestnych obyvateľov (napr. tolerovanie domáceho násilia). Dôraz na atmosféru, prostredie, postavy, psychológiu. A do toho postupne do ich sveta čoraz hrôzostrašnejšie presakujúce informácie o miestnej legende, ktorá v noci unáša deti a robí s nimi radšej ani nikto nechce vedieť čo.

Prvých 40 minút som rozmýšľal na hodnotením 80%. Výborne zrežírovaný a prekvapivo dobre zahraný (vrátane Bielovej, ktorá sa „preslávila“ remakeom TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU...) a inteligentne napísaný psychologický dramatický horor si sebavedomo išiel svojou vlastnou cestou. Neustále som si hovoril „dočerta, to je dobré, ono je to fakt veľmi, veľmi, veľmi dobré!“.

Nasleduje však niekoľko drsných zvratov, ktoré menia nielen kvalitu filmu (aj keď mnohí s mojím tvrdením určite nebudú súhlasiť), ale dokonca jeho žáner!

Ešte bez spoilerov. Film nakrútil Francúz Pascal Laugier podľa vlastného scenára a v Bielovej produkcii. V roku 2004 režíroval ducharinu SANATÓRIUM s Virginie Ledoyenovou, no naplno zaujal až v roku 2008, keď stvoril šokujúcich MUČENÍKOV. To je film, v ktorom skoro každú minútu (prehnane povedané... trocha) niekto niekomu rezal hlavu od zvyšku tela alebo mu do nej aspoň strieľal z brokovnice.

MUČENÍCI boli prekvapivo ale zároveň veľmi zaujímavo napísaný film. Asi by som mu dal len 40%, no finále dalo dovtedy zdanlivo absolútne samoúčelnému gore zmysel. Hoci som snímku videl už pred niekoľkými rokmi, dodnes mi trocha leží v hlave. Neviem, čo presne si o nej mám myslieť a musím sa seriózne priznať, že rovnako, ako ju mám chuť hodnotiť 40%, tak by si možno (svojím spôsobom) zaslúžila 80%. Skrátka, typická kontroverzia.

Preto keď sa Laugier po štyroch rokoch vrátil k réžii, celkom som sa tešil. Zápletka vyzerala možno až príliš jednoducho. Nakoniec je to mačka vo vreci. Scenár je v skutočnosti oveľa komplikovanejší, než sa zdalo z trailerov. Miestami som si nanešťastie prial, aby sa na to Laugier vykašľal a namiesto toho, čo mi nakoniec ponúkol, mi mal radšej dať priamočiary krvák á la NOC S NABRÚSENOU BRITVOU (dievča prenasleduje záhadného únoscu naprieč nočným vidiekom).

Tak k spoilerom.

„Prvá časť“ filmu končí v momente, keď Bielovej Tall Man unesie syna, ona ho začne naháňať a nakoniec ho stratí v lese. Hoci táto časť začína mierne zaváňať béčkom á la JEEPERS CREEPERS, pôsobí dojmom, že ju robili inteligentní a zruční hororoví fanúšikovia, ktorí vedia o čo ide.

Následne zbedačenú ženu nájde poručík. Namiesto toho, aby ju odviezol do najbližšej nemocnice, „múdro“ ju odvezie do miestnej reštaurácie s „typickými týpkami“. Tu treba podotknúť, že poručík je svojím spôsobom jediná kladná postava filmu a to preto, lebo celý čas vôbec nevie koľká bije a nakoniec mu ujdú všetky súvislosti, nič nepochopí a odchádza bezmocne z deja spolu s príchodom záverečných titulkov...

V reštaurácii Bielová kvôli viacerým čudným indíciám dôjde k záveru, že sa okolo nej (v mestečku) chystá niečo nepekné. Zdá sa totiž, že miestni obyvatelia sú nejakým spôsobom namočení do únosu jej syna a tak radšej ujde. Keď to zistia, prestanú sa tváriť ako jej priatelia a nenávistne všetci vyrazia po jej stopách. Tento zvrat ma sklamal, no ukázalo sa, že v skutočnosti nejde o hixploitation (napr. o šialených sektároch, ktorí uniesli jej syna, aby ho obetovali Satanovi), ale o niečo úplne iné.

Bielovej sa krátko po úteku podarí opäť sa dostať na stopu Tall Mana. V opustenej budove skutočne nájde nielen jeho, ale aj svojho syna, ktorý je živý a zdravý. Tall Man Bielovú ale prepadne a zviaže a keď si dá dole masku... spoznáme v ňom ženu!

Konkrétne miestnu bláznivú ženu, ktorej pred časom Tall Man uniesol syna.

Táto žena zviazanú Bielovú presviedča, aby sa prestala pretvarovať a priznala sa, že to ona (Bielová) je v skutočnosti Tall Man!

V tejto chvíli som vyvalil oči a v hlave sa mi začali otáčať kolieska. Prichádzali do úvahy dve možnosti:

1) Bielová je naozaj Tall Man a následne bude dej bohvie o čom, pretože k tomuto zvratu dôjde len cca v polovičke filmu.

2) Žena je šialená, Bielová samozrejme nie je Tall Man... ale tiež sa vynára otázka, o čom dej následne bude, keď nás čaká ešte polovica filmu.

Nebudem zachádzať prehnane do detailov. Navyše som film videl zatiaľ iba raz a tak si nie som istý, či som ho pochopil na 100% alebo len na 70.

Tak či onak, podľa všetkého ide o to, že Bielová a jej „lesbická milenka“ sú v skutočnosti členky tajomnej organizácie (nie sekty), ktorá unášajúca deti a predáva ich bezdetným párom/iným záujemcom.

Hlavou organizácie je Bielovej manžel, ktorý je v skutočnosti živý a zdravý, hoci oficiálne dávno zomrel.

Následné vyšetrovanie (poručík Bielovú predá spravodlivosti, žiadny dedinský lynč sa nekoná) ukáže, že za únosmi skutočne stála Bielová so svojou „lesbickou milenkou“ a že jej malý syn v skutočnosti nie je jej syn, ale že je to naozaj syn bláznivej ženy.

Až vtedy som si spomenul, že chlapec sa prvých 40 minút nachádza výlučne v Bielovej dome. Čiže nevychádza von, ani do obchodu, ani do školy. Bielová ho teda celý čas ukrývala/držala v dome, pretože to nebol jej syn.

Toto je troška na hlavu postavené, pretože prvých 40 minút režisér jasne ukazuje, aký perfektný a krásny vzťah medzi Bielovou a chlapcom je. Vari by si chlapec dokázal taký parádny vzťah vytvoriť so ženou, ktorá nie je jeho matka? Nie je predsa taký malý, aby bol až tak ľahko ovplyvniteľný, nie? Ale iste, to nie je žiadny extra argument. Bielovú mohol dobre poznať, keďže bola miestna lekárka a dajme tomu mu po únose povedala, že jeho mama je chorá a nejaký čas sa oňho bude starať ona. Nepozdáva sa mi to, ale okej.

Polícia dôjde k záveru, že Bielová bola psychopatická únoskyňa detí a spolu so svojou lesbickou milenkou ich po únose brutálne vraždila. Že ich v skutočnosti pravdepodobne úplne všetky dala „záujemcom“, to sa polícia podľa všetkého nikdy nedozvie.

Zároveň je naznačené, že Bielová bola v skutočnosti tak trocha hrdinka. V skutočnosti unášala len deti z rodín, ktoré na tom boli po sociálnej stránke veľmi zle a zrejme by sami, keď by vyrástli, mali rovnako otrasný život. Bielová tieto smutné poničené deti predávala bohatým ľuďom, ktorí túžili po deťoch, ale napr. zo zdravotných dôvodov ich nemohli mať. Čiže nie pedofilom, ale bohatým párom/osamelým ženám, ktoré deťom poskytli domov na vysokej úrovni, vysoké konto či perfektné vzdelanie.

Áno, je to úchylné a kontroverzné. Je lepšie byť unesený a následne vychovávaný bohatou milujúcou ženou alebo žiť v karavane s večne opitými chudobnými rodičmi? Laugier nesklamal a znova vytvoril rozporuplný príbeh, nad ktorým sa dá dlho rozmýšľať a stále si aj tak nemôžete byť istí, že ste všetko pochopili. Zároveň ale premýšľate nad tým, čo je dobro a čo zlo. Ak ste v ZBOHOM BABY premýšľali, že onen ústredný únos bol nakoniec skôr aktom lásky, než trestným činom, potom budete mať nad čím premýšľať aj teraz.

Dedinčania sa k Bielovej (po tom, čo ju poručík doviezol do reštaurácie a odišiel) správali tak čudne preto, lebo niekoľko hodín predtým za nimi prišla „bláznivá žena“ a povedala im, že Bielová je Tall Man, že uniesla jej syna a dnes v noci si ho pôjde vziať späť.

Aby to bolo čo najkomplikovanejšie, úvodná scéna (keď poručík zranenej Bielovej oznamuje, že žiadne deti nenašli) v skutočnosti nie je koncom filmu (čiže záverečnú pointu v skutočnosti nepoznáte od prvých sekúnd).

Bohužiaľ, Laugier divákom neposkytol základné informácie, ktoré by im umožnili lepší prežitok. Odkedy je Bielová v mestečku? Kedy „zomrel“ jej muž? Kedy začali únosy detí? Koľko detí a za aký dlhý/krátky čas zmizlo? Toto malo byť povedané. Vzhľadom na to, že nebolo, tápal som v tme a od určitej chvíle som to s pochopením čiastočne vzdal.

The Tall Man, USA | Kanada | Francúzsko, cca 106 minút

Réžia a scenár: Pascal Laugier. Hudba: Todd Bryanton. Kamera: Kamal Derkaoui. Hrajú: Jessica Bielová, Jodelle Ferlandová, Stephen McHattie, William B. Davis a ďalší