Budú pokračovať (americkí) Muži, ktorí nenávidia ženy?
Streda, 27 Marec 2013 04:00

Vrhnú sa na to David Fincher, Daniel Craig a Rooney Maraová znovu... alebo nie?

Všetko sa začalo v roku 2009, keď dánsky režisér Niels Arden Oplev (*1961) v koprodukcii krajín Švédsko, Dánsko, Nemecko a Nórsko, nakrútil adaptáciu bestselleru v tom čase už päť rokov mŕtveho (za dodnes nie veľmi jasných okolností) spisovateľa Stiega Larssona MUŽI, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY.

Žurnalistický triler, ktorý zavítal aj do našich kín, zaujal pochmúrnou atmosférou, ponurou severskou zasneženou mrazivou výpravou, pôsobivou zápletkou o jednej šialenej nacistickej rodine a hereckými výkonmi Noomi Rapaceovej a Michaela Niqvista. Obom, ako aj režisérovi, úspešná snímka jednoznačne pomohla: Oplev režíroval pilot k seriálovej kingovke „Pod kupolou“ a hollywoodsky debutoval trilerom DEAD MAN DOWN s Colinom Farrellom a „náhodou“ aj s Noomi Rapaceovou. Tá medzitým stihla poskakovať po boku Judea Lawa a Roberta Downeyho Jr. v druhom SHERLOCKOVI HOLMESOVI, zahrať si v európskom psycho-horore BABYCALL (tiež v našich kinách), bozkávať sa s Rachel McAdamsovou pod režijnou taktovkou Briana De Palmu (PASSION) a hrať v podstate hlavnú rolu v rozporuplne prijatom sci-fi Ridleyho Scotta PROMETHEUS (nedávno za ním údajne skočila do Londýna, rozprávať sa o dvojke). Dokonca aj nie veľmi fotogenický Niqvist mal úspešný zárez – zahral si hlavného zlosyna v štvrtej MISSION: IMPOSSIBLE.

Ešte v tom istom roku vznikli aj zvyšné dva diely Larssonovej trilógie – DIEVČA, KTORÉ SA HRALO S OHŇOM a DIEVČA, KTORÉ KOPLO DO OSIEHO HNIEZDA. O kompletnej trilógii som písal tu. Zvyšné dva diely už neboli úplne to pravé orechové, ale v rámci možností fungovali (i vďaka tomu, že si vo všetkých zahrali Rapaceová a Niqvist). V roku 2010 vznikol seriál „Millennium“, ktorý ale nie je nič „nové“; v skutočnosti pozostáva zo zostrihaných filmov + je doplnený o vystrihnuté scény.

Keď v roku 2011 uviedol do kín americko-britsko-švédsko-nemeckú verziu uznávaný americký perfekcionista David Fincher (SEDEM, KLUB BITKÁROV), mnohí nechápali, o čo mu ide. Severská predloha bola kvalitná a nebol dôvod remakeovať ju. Fincher všade síce vyhlasoval, že je to skôr nová adaptácia románu, než remake, ale nikto mu príliš neveril.

Našťastie mal relatívne pravdu a jeho vízia sa nenechala otrocky zviazať severskou filmovou predlohou. Pravdaže, stále to bol rovnaký príbeh s identickými postavami, Fincher bol ale dosť iný na to, aby ho nikto nemohol s čistým svedomím obviniť z lacného parazitovania (napr. pridal nepochopiteľný 20-minútový záver).

Paradoxne, nakoniec mal jeho film rovnaké pozitíva, ako pôvodný: atmosféru, scenár a hercov. V tomto prípade Daniela Craiga a Rooney Maraovú. Pomerne drahý (90 miliónov dolárov) projekt nebol jednoznačným trhákom, ale asi by sa dalo skonštatovať, že na celom svete sa plus mínus páčil (bol nominovaný na piatich Oscarov, z toho jedného – za strih – získal) a každý, kto si ho pozrel, bol v rámci možností spokojný.

Nakoniec ani tržba nebola najhoršia a tak sa po dvoch stranách dostávame k otázke z nadpisu: bude dvojka?

Ako bolo spomenuté, Larsson napísal tri knihy s Lisbeth Salanderovou, takže čisto technicky je ďalej o čom rozprávať. Severské zvyšné dva diely trilógie ale v praxi ukázali, že dané zápletky už nie sú až také dobré, ako zápletka prvej (súdim tak zo znalosti filmov, knihy som nečítal). V dvojke a trojke sa všetko miestami možno až zbytočne komplikuje. To, čo bolo najzaujímavejšie na prvej časti (vzťah Lisbeth a novinára), je zatlačené do úzadia (v dvojke nemajú takmer ani jednu spoločnú scénu!). Zaujímavé je aj to, že kým prvý diel bol regulárnym trilerom o sériovom vrahovi, dvojka s trojkou mixujú triler so špionážnou drámou a súdnou snímkou. Je to proste čudné.

Fincher už pred premiérou „remakeu“ naznačoval, že si vie predstaviť réžiu ďalších dvoch dielov, no už vtedy to netvrdil s istotou. A dodnes sa na tom nič nezmenilo. Stále si to vie predstaviť, ale zároveň jedným dychom dodáva, že má momentálne rozpracovaných viacero iných filmov a dvojka MUŽOV, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY nie je prioritou ani preňho, ani pre štúdio Sony. „Remake“ totiž nebol takým komerčným hitom, ako sa čakalo. Navyše, Larssonovu trilógiu z popredných miest rebríčkov celosvetových bestsellerov vytlačili úplne iné tituly a tak vlastne je viacej dôvodov nepokračovať, ako pokračovať.

(Faktom je, že Fincher bol férový a „jednotku“ poriadne ukončil. Sú v nej síce pootvorené vrátka pre prípadné pokračovania, osobne si ale myslím, že by nemali vzniknúť.)

Ďalším dôvodom nepokračovať je bez debaty i väčšia nedostupnosť Daniela Craiga. Ten poňal vyčerpávajúcu spoluprácu s náročným Fincherom ako výzvu, no odvtedy si stihol zahrať v historicky komerčne najúspešnejšej bondovke a jeho renomé tým logicky nabralo na intenzite. Je preto otázne, či by prijal ponuku do dvojky resp. o koľko miliónov by sa mu musel zvýšiť honorár, aby nad takou ponukou aspoň čo i len symbolicky začal uvažovať. Sony síce naznačilo, že si vie predstaviť rolu pre-obsadiť (všetci vieme, že najväčším ťahákom týchto príbehov je zaujímavá Lisbeth a nie nezaujímavý Blomkvist), ale to je asi tak všetko.

Podtrhnuté a zrátané, máme tu:

1) Režiséra, ktorý proti dvojke nič nemá, ale momentálne má hlavu plnú iných projektov.

2) Hercov, ktorí by si v dvojke pravdepodobne radi zahrali, ale za podstatne vyšší honorár (Craig už za „jednotku“ inkasoval slušných 6 miliónov dolárov).