Mesto Ember (40 %)
Temná budúcnosť
Pondelok, 24 Máj 2010 06:04

Recenzia na čudný rodinný sci-fi film mesto Ember s podpornou roličkou suchara Billa Murraya.

Bolo nebolo hlboko v Zemi mestečko, lebo „hore“ vypukla katastrofa. Alebo také niečo. Čo sa stane, ak začne vypadávať elektrika? Neviem, či vám to znie zaujímavo. Mne ani veľmi nie. Ani mi to ale neubližuje. A podobne neutrálny pocit (hraničiaci s ľahostajnosťou) mám aj z filmu MESTO EMBER, ktoré nakrútil človek, ktorý režíroval animovaný takmer horor V TOM DOME STRAŠÍ. Z toho boli mnohí hotoví. Ja nie, preto ma informácia, že ten chlapík robí akýsi film o akomsi podzemnom mestečku, nenadchla. Ale ani neurazila. Výsledný film tomu odpovedá: nie je to dobré ani zlé. Neviem. Možno to dobré byť mohlo. Teoreticky. Ale nie je. Prečo?

Nevidím do zákulisia a ani sa ku mne nedostali informácie, že by štúdio režisérovi projekt odobralo a prestrihalo. Každopádne, film tak pôsobí. Nie až tak chaoticky a zmätene ako napríklad VIKINGOVIA (kde sa bez vysvetlenia stratilo niekoľko hlavných postáv). Ale takmer. Okej, záhadná katastrofa nie je vôbec vysvetlená. Prečo nie, už ťažšie sa ale chápe tomu, že celé mesto, ktoré tvorcovia líčia ako „jediné na/v svete“, má maximálne zopár stovák obyvateľov (ako vidieť z „davových“ scén). Kde sa berie jedlo? Existuje niečo ako „byť zamestnaný“ a ak áno, čím sa platí? Peniazmi? Načo sú peniaze? Na jedlo? Kde sa berie jedlo? A čo anarchia, chaos, lúpeže, znásilnenia a šialenstvo? Existuje polícia (alebo niečo podobné?)? A čo blázince? A kam sa dočerta pochovávajú mŕtvoly?

Dobre. Niektoré veci asi schválne mali byť „nedopovedané“. A niektoré pochopíte na druhé pozretie (ale pochybujem, že na reprízu budete mať chuť). Ale mnohé nemá hlavu ani pätu. A vôbec ma nezaujíma, či to malo hlavu a pätu v knižke, podľa ktorej film vznikol. Mimochodom existuje niekoľko pokračovaní knižky, ale úprimne pochybujem, že uvidíme filmovú dvojku (aspoň kým niekto o desať dvadsať rokov neurobí úspešný remake).

Čo zostalo? Napríklad ma zaujala náročná (podľa mňa) výprava mestečka. Všetky tie rúry, potrubia, obývaným dojmom pôsobiace obydlia, kancelárie... vyzerá to pochmúrne a tak, ako by (zrejme) vyzeralo mestečko postavené pred desiatkami rokov, ale v ktorom sa nič neopravuje, lebo už X rokov opravári nevideli nový materiál. Takže sa všetko len láta, pláta, napríklad deravé potrubie sa proste zapchá handrou.

Potiaľto v poriadku. Paradoxne ale práve táto „poctivá ručná“ výprava má za následok, že to vyzerá ako TV inscenácia s dosť slabým rozpočtom. Takže keď sa objaví (zopár) počítačových trikov, jednak sú rušivé a jednak mizerné („krtko“).

Asi sa budú líšiť vaše názory na to, ktorá polovica je lepšia/horšia: prvá, počas ktorej len nesmelo spoznávame „nový svet“ alebo druhá, ktorá je akčná. Ja som si myslel, že celý dej bude o putovaní na zemský povrch, preto ma nepríjemne zaskočilo, že 90% času sme v podzemí a až posledných desať minút „hore“. Záver je relatívne pôsobivý, ale zasa naráža na pevný múr logiky: ak je zvrchu vidieť do mesta, ako je možné, že za celé tie desaťročia nikto z obyvateľov dočerta nedvihol hlavu a neuvidel (napríklad počas čoraz častejších výpadkov, kedy v meste panuje úplná tma) presvitať SLNKO cez relatívne veľkú dieru v zemi????????

Myslel som si, že dosť veľkú nudu zachránia aspoň herci. Decká sú ešte celkom fajn. Žiadny zázrak, ale fajn. Dospelí to však nezachraňujú: Bill Murray bol prekvapivo málo suchý a na jeho mieste by som sa za tento film asi hanbil ešte viac, ako za oboch GARFIELDOV. A Martin Landau s Timom Robbinsom sa len mihnú (tak na desať minút každý, aj to preháňam) v nezaujímavých postavičkách správneho otca a popleteného opravára. Na tomto producent Tom Hanks nezarobil. Finančne, ani inak.

- CITY OF EMBER, USA 2008, cca 90 minút -

Réžia: Gil Kenan. Scenár: Caroline Thompsonová (podľa románu Jeanne Duprauovej). Kamera: Xavier Pérez Grobet. Hudba: Andrew Lockington. Strih: Adam P. Scott, Zach Staenberg. Hrajú: Saoirse Ronanová, David Ryall, B.J. Hogg, Toby Jones, Mackenzie Crook, Bill Murray, Tim Robbins, Martin Landau a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.