Bude Šialený Max 4?
Temná budúcnosť
Štvrtok, 01 Apríl 2010 06:11

Toto nie je preview! Keby bolo, znamenalo by to, že Mad Max IV sa reálne chystá, alebo sa dokonca nakrúca. Nič také. Mel Gibson má 54 rokov, Heath Ledger zomrel. Čo s tým?

Všetko začalo v Austrálii. V roku 1979 George Miller zrežíroval drsný post-apokalyptický triler Šialený Max. Podľa tvorcov to mal byť obyčajný „bum-bum šmejd“. A aj bol. Čudne mladý Mel Gibson (ktorý v tom čase žil v Austrálii, ale inak je taký Austrálčan, ako ja prezident SR), mdlé akčné scény a nulová vízia budúcnosti, prameniaca z nedostatočného rozpočtu (film nestál ani pol milióna dolárov): všade samá nudná púšť a okraje mŕtvych ciest dosť trápne lemované odstavenými škodovkami. No fuj.

Napriek tomu sa snímka divákom páčila a v roku 1981 vznikla dvojka (s podtitulom Bojovník ciest). A bola to bomba. Výborné surové akčné scény, naturalistická atmosféra a vynikajúco odviazaný Gibson (ktorým sa otvorene inšpiroval v r. 2000 Hugh Jackman ako Wolverine v X-Men). Bomba s nezabudnuteľným Bruceom Spenceom a „chlapcom s bumerangom“.

Trojka (alias Dóm hromu/1985) už ale vznikla do nemalej miery v koprodukcii s Hollywoodom a výsledok tomu odpovedal. Otravné decká, Tina Turnerová kúriaca prasacími hovienkami... ajajajajajajajaj.

Napriek tomu sa o štvorke hovorilo dlho. Veľmi dlho. Vlastne sa o nej hovorí od polovice 80. rokov predchádzajúceho storočia – a to už je DOSŤ dlho (prvá klapka mala padnúť napríklad na jar 2002, film, Fury Road, mal stáť sto miliónov dolárov, z toho cca 25 by išlo Gibsonovi). Gibson sa stal odvtedy totálnou hereckou americkou hviezdou, potom totálnou režisérskou. Síce sa po dlhoročnej prestávke vrátil na plátna kín ako herec, ale očakávaný mysteriózny akčný triler si finančne viedol biedne. Aj keby o herca malo záujem samo štúdio, on sa pokladá za príliš starého na návrat do zaprášenej kože Maxa Rockatanského (piatu Smrtonosnú zbraň tiež suverénne odmieta... ale odmietal aj štvrtú).

Dlho sa špekulovalo o tom, že sa v snímke mihne len v „požehnávajúcom“ cameo a hlavný part po ňom preberie niekto iný. Ten „niekto iný“ bude alebo akože Maxov biologický syn (je pravda, že Maxovi sa v post-apokalypickej budúcnosti veľa románikov neprihodilo, ale aspoň raz si, snáď, štuchol) alebo ten niekto stvárni samotného Maxa, len mladého (bude sa teda jednať o prequel/remake).

Kandidátom sa stal nový austrálsky talent, Heath Ledger, ktorého odporúčal sám Gibson (jednak kvôli austrálskej nostalgii a jednak s Heathom spolupracoval v Patriotovi, kde hrali otca a syna). Kontúry štvorky boli čoraz ostrejšie.

V januári 2008 Ledger umiera.

Odvtedy je okolo Fury Road (pod takým názvom je štvorka stále vedená) hrobové púštne ticho. Len režisér George Miller (režíroval všetky tri časti, ale aj hlúpe Prasiatko Babe v meste) sem-tam čosi motal o tom, že ak mu na to niekto dá peniaze, pôjde do toho. Dokonca mystifikoval o kreslenom filme, ale to bolo vážne mimo. Potom chvíľku hovoril o Charlize Theronovej, len on sám vie, či v podpornej úlohe (ach, Max sa zamiloval?!?) alebo nedajbože by išlo o remake jednotky, kde by Gibsonovu rolu hrala žena (v januári 2010 Charlize Theronovú nahradila mladučká blonďavá Austrálčanka Teresa Palmerová – Vraždy vo Wolf Creek). Trocha logiku to dostalo, až keď opotrebovaný, neznesiteľne tvrdohlavý režisér, spomenul isté meno. Sam Worthington. No jasné, momentálne číslo 1 v oblasti nových (nielen austrálskych) talentov. Potom ale Worthington vydal vyhlásenie, že si to síce váži, ale za prvé nedostal oficiálnu ponuku a za druhé s ním dnes chce spolupracovať skoro celý Hollywood a ak by aj ponuku na Maxa dostal, nie je vôbec samozrejmé, že by ju vzal. Ticho okolo smoliarskeho projektu, ktoré sa okolo prekliatej štvorky následne zasa mŕtvolne rozhostilo, narušil až samotný Mel, keď naznačil, že v štvorke naozaj hrať nemieni, ale rozhodne ju mieni produkovať.

Ale to nie je všetko. Nejaký čas Miller chcel do úlohy Maxa obsadiť nevýrazného Brita Toma Hardyho (Čierny jastrab zostrelený, Minotauros, Zlodejská partia), ale to bolo vážne trápne a tak o tom ani nebudem podrobnejšie písať. Snáď len dodám, že s touto divnou voľbou prišiel sám režisér, ale následne vyhlásil, že chce čistokrvného Austrálčana. Prvé príznaky stareckej demencie (Miller oslávil tento rok 65. narodeniny)? Následne sa na okamih objavil v hre Američan Mark Hildebrandt, ktorý hral zatiaľ len veľmi málo (najvýraznejšie asi v Hmlách z Avalonu) a vo februári 2010 Miller, ktorý sa evidentne prestal ovládať a už nevie ako na seba strhnúť pozornosť, začal dokonca trepať čosi o hereckej účasti plešatého divadelníka Patricka Stewarta, komerčným masám známeho zo série „Star Trek“ či X-Men.

Najnovšie pribudol i Nicholas Hoult (Ako na vec, Pán Rosnička), ktorý sa „náhodou“ objaví toto leto po Worthingtonovom boku v novom Súboji titanov, ale je zrejmé, že ak Miller nezomrie, najbližšie roky sa nebudeme nudiť, škoda len, že sa na prvú klapku zrejme už nikdy nezmôže.