Mad Max: Zbesilá cesta [IOO %]
Temná budúcnosť
Pondelok, 25 Máj 2015 03:00

Recenzia jedného z najlepších filmov roka.

Filmy pozerám od útleho detstva. Možno až príliš útleho. Na čsfd som v rokoch 2004 – 2011 nahodil 3286 komentárov, na Recenziách som od mája 2009 uverejnil cca 1500 textov prevažne filmového charakteru a to ešte nerátam pár stoviek článkov na Kineme.sk, Prameni.info, Studne.net a blogoch. Proste som už videl ozaj všeličo. Ale toto nie. Toto proste nie. Niečo takéto a v takejto intenzite tu ešte nebolo. Je to úplne niečo nové a najlepšie na tom je, že je to také „iné“, že sa to nebude dať kopírovať vo veľkom (= nie tak, ako svojho času všetky fantasy kopírovali Pána prsteňov), takže Mad Max zostane jeden z mála, ak nie jediný, pretože fakt si neviem predstaviť, že by niekto narval 150 miliónov do čohosi podobného.

Áno, občas to hapruje po stránke logiky. Šialene nemilosrdný Max nemá problém v pustine nechať skupinku bezbranných žien (hrajú ich napr. dcéra Lennyho Kravitza a Lisy Bonetovej alebo baba z Transfomers 3), ale keď má zlomiť ruku nepriateľovi (ktorý ho neváhal zabiť) a následne najbližším ostrým plechom prerezať mäso, aby k mužovi nebol pripútaný, to už zrazu problém je. A kde berú dočerta všetci benzín?! Ale bolo mi to ukradnuté a len kvôli tomu nezrazím hodnotenie ani o mizerných 10%. A to si obvykle na logiku v príbehoch potrpím a som na seba arogantne hrdý, ak objavím nejakú kravinu.

Avšak s logikou to až také horúce nie je, pretože niektoré nelogické veci sú v skutočnosti vysvetlené, len na to divák pozabudol (ak budete krútiť hlavou nad hlúpym spôsobom, akým Max na konci priviedol k životu istú postavu, spomeňte si na úvod, kedy mu na chrbát vytetovali „univerzálny darca“). Je tu proste toho (všetkého!) tak veľa, že si množstvo vecí na prvý raz nevšimnete (ja som napr. postrehol až po dvadsiatich minútach, že Theronová nemá ruku).

Famózne je, že rovnakou mierou, ako špičkové, krásne, obrovské, prehľadné a originálnymi a sviežimi nápadmi skrz naskrz prelezené akčné scény, sú perfektné a vynikajúce i strhujúce psychologické momenty. Pritom postavy sa rozprávajú minimálne; keď Max pred návratom do mesta povie 10 viet, je to šialená prietrž slov a nestíhate čítať titulky. Zrazu ani Woody Allen vo všetkých svojich filmoch dokopy nepôsobí tak ukecane, ako vždy mlčanlivý Brit Hardy (Počiatok, Návrat Temného rytiera, Špinavé prachy, Zem bez zákona).

Psychológia sa však dá dosiahnuť aj inak, než len slovami. Pohľadmi do tvárí hrdinov, sekundovými flashbackmi, z ktorých sa dozviete nič a všetko zároveň, i výkrikom v nevhodnej chvíli. Jednoducho, po psychologickej stránke je to absolútna šupa (pri viacerých scénach sa mi zastavilo srdce) a asi nový míľnik v „minimalistickej filmovej psychológii postáv a sveta, v ktorom sa pohybujú“. Pohľad na Theronovú, pozerajúcu sa do kamery, je výstižnejší, ako všetky drámy Jima Jarmuscha, Wesa Andersona a Paula W.S. Andersona dokopy. Čo ma vedie k skonštatovaniu, že moji neobľúbení herci Hardy a Theronová podávajú fantastické výkony. Nedá sa svietiť. Fantastickí sú ale všetci, vrátane môjho obľúbeného Houlta.

K pôvodnej trilógii (ktorú som mimochodom nikdy nemal rád, s výnimkou nabúchanej dvojky, ale ani to nie je žiadna srdcovka) to nemá žiadny vzťah. Ide o reboot, nie o sequel. Hoci sa šepkalo, že príbeh by sa mohol odohrávať po udalostiach z trilógie, kedy je Max mŕtvy/nezvestný a do popredia sa dostáva „nový Max“, táto teória po zhliadnutí nemá opodstatnenie. Ale nekomplikujme to, ide skrátka o „nový pohľad na starú tému“. Kým ešte donedávna ma tento film nezaujímal do takej miery, že som si myslel, že by ho nezachránilo ani cameo Mela Gibsona, po pozretí si hovorím, že je paráda, že tu nie je (mohli ho namaskovať ako vlasatého bradatého tuláka, ale načo?).

Režisér pôvodne hovoril o novej trilógii, tak uvidíme. Hardy sa síce k pekelne vyčerpávajúcemu nakrúcaniu nevyjadroval práve najkrajšie, ale keď uvidí, akého pozitívneho prijatia sa snímka dočkala, dúfajme, že zmení názor. Dvojka (päťka?) by sa údajne mohla sústrediť na postavu Charlize Theronovej, čo sa javí byť ako dobrý nápad, nakoľko oscarová (za Monštrum) herečka takúto dobrú postavu nehrala už veľmi dlho.

Pôvodne som zvažoval možnosť nenapísať recenziu. Bolo mi totiž jasné, že nech sa budem akokoľvek snažiť, nedokážem ani spolovice opísať pocity, vystihnúť to, aký Mad Max je. Dve hodiny som v kine neveriacky krútil hlavou, nasprostasto som sa uškŕňal a doma som si mumlal popod nos „to teda bolo človeče, to som ešte nevidel“. A to radšej ani nespomínam scénu s novorodencom.

V kine som si hovoril, že nech už to nakrútil ktokoľvek, určite nie 70-ročný austrálsky režisér Čarodejníc z Eastwicku, Lieku pre Lorenza, oboch Happy Feetov a Prasiatka babe v meste (a pôvodnej trilógie, ale to je jedno). Hovoril som si, že akčné sekvencie režírovali kaskadéri (na výbornej akcii má podiel i dunivá hudba, ktorá plní svoj adrenalínový účel strhnúť diváka natoľko dobre, že by som ju v pohode nominoval na Oscara) a „vizuálne“ (piesočná búrka) trikári. Lenže „problém“ je v tom, že celé to úžasne, jedinečne, nezabudnuteľne, fenomenálne a rekordne drží pohromade, takže zrejme to naozaj režíroval jeden človek a to človek so šialene pevnou rukou a neuveriteľnou víziou, ktorá pripomína vízie Stanleyho Kubricka (alebo Coppolu v Apokalypse). V tom zmysle, že si tvorca robí čo chce a všetci zo štúdia mu radšej idú z cesty dúfajúc, že ak to aj bude prepadák, svojou silou a inakosťou sa zapíše do dejín svetovej kinematografie. Dobrovoľne som sa vydal podobnými siláckymi vyhláseniami na príliš tenký ľad? No... to aj Max.

P.S. – Sranda je, že Max v celom filme šoféruje len veľmi, veľmi, veľmi nečasto.

„Zrazu už nebolo možné rozoznať, kto je šialenejší.“

Mad Max: Fury Road, Austrália | USA 2015, cca 120 minút

Réžia: George Miller. Scenár: George Miller, Brendan McCarthy, Nick Lathouris. Hudba: Junkie XL. Kamera: John Seale. Hrajú: Tom Hardy, Nicholas Hoult, Charlize Theronová, Hugh Keays-Byrne, Rosie Huntington-Whiteleyová, Zoë Kravitzová a ďalší

............................................................................................................................