Úsvit planéty opíc [7O %]
Temná budúcnosť
Pondelok, 28 Júl 2014 03:00

Recenzia pokračovania Zrodenia planéty opíc.

Asi by sa dalo povedať, že som fanúšik série. Ako malý som čítal knihu Pierrea Boullea a videl jej kultové filmové spracovanie a následne som pretrpel príšernú dvojku, otrasnú trojku, hroznú štvorku, bolestivú päťku a nudný remake Tima Burtona (dejová chronológia celej série). Keď sa v štúdiu 20th Century Fox po X rokoch kecov (v podstate od premiéry Burtonovho „zážitku“) konečne rozhýbali a začali nakrúcať čosi medzi prequelom a reštartom série, nevnímal som to v podstate nijako. Na jednej strane mi bolo jasné, že horšie ako dvojka alebo štvorka to byť nemôže, na druhej... koho zaujímajú hovoriace opice?!

Výsledok však nebol zlý – tu je recenzia, kde som filmu dal síce len 60%, ale bolo to v dobách, keď som dával „len“ celé hodnotenie; dnes by som mu dal 70%. Toľko dávam aj sequelu. Apropo, sequel je sequel prequelu (hoci podľa mňa prequel v skutočnosti až taký prequel nebol, tu je o tom článok), nie remake sequelu originálu (z roku 1968).

Dej dvojky sa odohráva minimálne 10 rokov po jednotke. V úvode Maurice spomína „10 zím bez ľudí“. Zdôrazňujem: bez ľudí. Je možné, že rok dva po udalostiach z jednotky sa ešte ľudia „vyskytovali“... i keď v jednotke bolo ukázané, že inkubačná doba „opičej chrípky“ je blesková... takže to vlastne naozaj môže byť iba 10 rokov. Tak či onak, opice známe z jednotky stále žijú (Cézar, jeho žena Cornelia, Rocket, zjazvený maniak Koba) a to dokonca aj tie, o ktorých som bol presvedčený, že minule zomreli (možno sa znemožním, ale Zrodenie som videl tri razy a odprisahal by som, že Maurice v ňom zomrel).

Svet ľudí padol. Veľkomestá sú zarastené prírodou. 10 rokov nie je až tak veľa, čiže ešte je možné zahliadnuť zopár architektonických veľkolepých zjavov; je ale jasné, že ešte 10 rokov a nezostanú ani tie.

Opiciam to neprekáža. Žijú v lesoch, v ktorých sme ich zanechali na konci jednotky a riadia sa heslom „opica opicu nezabije“. Prirodzeným vodcom je Cézar, má dvoch synov a v komunite požíva celkovo pozitívny rešpekt.

Opice sa vyvinuli. Cézar rozpráva viac, ako v jednotke (OK, máte pravdu, tam začal rozprávať až na samom konci), prekvapivo ale začínajú rozprávať aj ostatné opice a tie, ktoré rozprávať nevedia, ovládajú aspoň posunkovú reč. Opice však pravdepodobne prekonali i istú dávku retardácie, nakoľko hoci je ich veľa a naučili sa loviť v skúsených svorkách, za 10 dlhých rokov nezistili, že nimi toľko pretláčaná fráza „ľudia vymreli“ nie je pravdivá a niekoľko stoviek Sanfrancisčanov žije zopár kilometrov od nich, má autá, deti, ženy, zbrane a rado by obnovilo chod sveta pomocou elektriky. Chce ju vyrábať prostredníctvom vodnej elektrárne, tá je ale v lesoch a v lesoch sú nebezpečné opice. Dochádza k prvému kontaktu Cézara a Malcolma (Jason Clarke – Zem bez zákona, budúcoročný T5). Ľudia na tom po inteligentnej stránke tiež nie sú najlepšie, nakoľko sú šokovaní zistením, že len kúsok od nich 10 rokov žije masívne spoločenstvo hovoriacich opíc.

Ďalej nebudem prezrádzať, dodám ale, že som bol prekvapený množstvom klišé. Zradca v opičích radoch túžiaci po moci, násilnícky ľudský magor, chorá manželka, syn na rázcestí a nesmie (opäť) chýbať jednorozmerný ľudský gauner (sorry Gary). Len som s prepáčením útrpne čakal, kedy sa ukáže, že ZAČIATOK SPOILEROV Cézar v skutočnosti nezomrel, iba bol ťažko zranený, z toho sa ale vylieči a v kľúčovom okamihu zasiahne do deja KONIEC SPOILEROV.

Rupert Wyatt, režisér jednotky, tvrdil, že by do dvojky možno aj išiel, ale času je hrozne málo a malo by to negatívny vplyv na efekty (ktorých je v takomto projekte pochopiteľne hrozne, hrozne veľa) a príbeh. Bolo to troška zvláštne z jeho strany, pretože jednotka asi na málokoho pôsobila ako originálne scenáristické zjavenie...

Sranda je, že hoci i prvý diel reštartovanej chlpatej série používal množstvo zjednodušujúcich zvratov, jednorozmerných postáv a klišé, páčil sa mi. Dvojka je na tom podobne. Hoci ma neprekvapila snáď žiadnym zvratom, hltal som ju. Pritom trvala dve hodiny a drvivú väčšinu minutáže bola dialógovým filmom. Akcia sa objavila až vo finále a nepáčila sa mi až tak, ako tá na moste v jednotke. Veľa hlášok zaváňa neuveriteľnou staromódnosťou („Synak, jazvy ťa posilnia.“). No prenášajú ich opice a hneď pôsobia trocha inak. Už sa mi to pár krát stalo: klišé postavy prenášali klišé dialógy v klišé príbehy, herci to ale hrali tak, ako by to bol najoriginálnejší scenár na svete a ja som im to žral ako by som tie klišé videl prvý raz v živote. U opíc to bolo rovnaké. Poviete si „nedojme ma opičiatko, nedojme ma opičiatko“... a dojme.

Dvojka každopádne obsahuje menej emotívnych scén, ako jednotka, kde veľa zachraňoval vzťah Céraz/Will a motív chorého otca v podaní Johna Lithgowa. Dvojke toto chýba a celkom by ma zaujímalo, čo by sa zmenilo, ak by od projektu neodstúpil nahnevaný James Franco. Snáď ho niekto prehovorí do trojky.

Odídený Wyatt mal ohľadom uponáhľanosti projektu relatívne pravdu. Je to zvláštne, že sa z toho producenti nepoučili, ale dvojke možno vyčítať rovnaké veci. Logické diery v scenári (prečo Koba riskoval a namiesto jednej strely do Cézara nevystrieľal celý zásobník?), blbosti (to v celej ľudskej kolónii zbrane X dní skúšajú len rovnakí dvaja chlapi?!), úžasné náhody (Malcolm v napadnutej karanténnej oblasti narazí na jedinú opicu a tou je Cézarov pacifistický syn), podozrivé čudesnosti, u ktorých akoby tvorcovia rátali s tým, že si počas pozerania zdriemneme (čo robilo Cézarovo telo X kilometrov od miesta dopadu?) a absurdné miznutie z deja vedľajších postáv. Je možné, že sa znova brutálne prestrihávalo (podozrivo miniatúrny priestor pre Oldmana).

Naopak, rýchlosť, akou dvojka „musela“ byť poslaná do kín, sa neprejavila na efektoch. Stáli 170 miliónov a nemám k nim momentálne žiadne výhrady, hoci, pochopiteľne, s pribúdajúcimi rokmi zostarnú. Tomu sa ale nevyhne žiadny trikový film. K vizuálnej stránke dodám len toľko, že kým opice super a pochmúrna divočina takisto, s bydliskom ľudí už je to horšie. Miestami vyzerá skôr ako Xena z budúcnosti.

P.S. – Šimpanzy sú všežravce.

Dawn of the Planet of the Apes, USA 2014, cca 130 minút

Réžia: Matt Reeves. Scenár: Mark Bomback, Rick Jaffa, Amanda Silverová. Hudba: Michael Giacchino. Kamera: Michael Seresin. Hrajú: Jason Clarke, Andy Serkis, Gary Oldman, Keri Russellová, Toby Kebbell, Judy Greerová a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.