Snowpiercer [8O %]
Temná budúcnosť
Utorok, 15 Júl 2014 03:00

Recenzia osobitého post-apokalyptického filmu, odohrávajúceho sa v nikdy sa nezastavujúcom vlaku.

Nie príliš vzdialená budúcnosť. Prišla nová doba ľadová a ľudstvo de facto vymrelo. V takých podmienkach sa proste žiť nedá (hoci by som rád videl rip-off o tom, že sa možno predsa len dá). Posledných zopár stoviek ľudí prežíva v ohromujúcom vlaku, ktorý sa bez zastavenia rúti svetom už X rokov a nemieni s tým prestať, lebo by to znamenalo jeho koniec a smrť pre pasažierov. Kým v prednej časti sa ľuďom darí dobre a žijú v luxusnom svete, kde je všetkého relatívny dostatok, v zadných vagónoch živoria ostatní. Ich pohár trpezlivosti ale práve pretiekol...

Tento film (podľa francúzskeho komiksu) sa mi úžasne páčil. Tu je väčšina dôvodov:

Logika. Podobná zápletka vytvára množstvo otázok. Super je, že tvorcovia o nich nielenže vedeli, ale neignorovali ich a skôr alebo neskôr vysvetlia skoro každú vec, ktorá mi napadla. Odkiaľ sa berie voda? Vlak za jazdy naberie sneh (OK, toto nevidíme, ale ako vysvetlenie mi to stačí) a proste ho rozmrazí. Nesedelo mi len to, že vo vozňoch bežných rozmerov sú veci, ktoré by sa do nich podľa mňa nezmestili (akvárium). A nepochopil som, prečo vlastne „trieda A“ trpela „pohrobkov“. Prečo sa ich nezbavila a nenechala si vlak pre seba? Na čo tú zbedačenú masu potrebovala? Možno pár sluhov si nechať mohla, ale desiatky hladných žien, detí, starcov, mužov a detí?

Atmosféra. Vlak bez zastavenia ide už X rokov. Za ten čas sa stihla zrodiť nová generácia. Mnohé staršie udalosti (vzbury) zľudoveli a stali sa z nich skôr legendy, než reálna minulosť. Každý, kto tento film prirovnáva k sci-fi knižke Nonstop Briana Aldissa má pravdu (ale hrdinovia tohto filmu vedia, v čom sa nachádzajú).

Odvaha. Odvaha ukázať fakt drsné scény (pri scéne so sekerami som takmer nedýchal), odvaha zabiť tehotnú ženu, odvaha uprednostniť záchranu väčšiny pred smrťou priateľa, odvaha zneškodniť jednu z najsympatickejších postáv v polovici. Odvaha vyjadriť sa ku kanibalizmu („Bábätká chutia najlepšie.“).

Vyrovnané strany. V podobných vyhrotených filmoch mám rád, keď je súboj dvoch skupín vyrovnaný. Tento je. Chvíľku víťazia tí, chvíľku tamtí a keď si myslíte, že jedna skupina prehrá, príde zrazu na šikovný nápad, ako zvrátiť situáciu vo svoj prospech (bitka potme).

A mínusy? Paradoxne malá stopáž. Paradoxne preto, lebo hoci má snímka robustné dve hodiny, námet s takým prepracovaným univerzom (a počtom postáv) by si zaslúžil minimálne o hodinu viac. Takto budem dúfať, že raz bude téma ešte mohutnejšie zužitkovaná v televíznej mini-sérii. Alebo že by som si zohnal komiks?

Za ďalší mínus by som označil slabú krvavosť. Nie som sadista, ale v určitých momentoch film potreboval viac zatlačiť na pílu. Najviac to prekáža v scéne so sekerami, kde minimum krvi pôsobí pri tak brutálnej nakladačke nepatrične. Ale aj mimo tejto nezabudnuteľnej pasáže sa objavia okamihy, v ktorých mala byť krv a nie je. Netuším prečo. Kvôli nižšej prístupnosti? Niekto snáď čakal, že takýto depresívny post-apokalyptický dramatický triler pritiahne do kín masy detí?

No a troška mi prekážal aj záver. Neviem no, čakal som čosi trocha iné, hoci i toto bolo svojím spôsobom fascinujúce (Ed Harris). Výsledok je každopádne niečo, čo sa nevidí často. Široká a akiste náročná 40-miliónová (v dolároch) koprodukcia Kórei, USA, Francúzska a Českej republiky (nakrúcalo sa na Barrandove) tomu prekvapivo viac dala, než zobrala.

Snowpiercer (alias Seolgug Yeolcha), Južná Kórea | USA | Francúzsko | Česká republika 2013, cca 126 minút

Réžia: Joon-ho Bong. Scenár: Kelly Mastersonová, Joon-ho Bong (podľa komiksu Jacquesa Loba, Benjamina Legranda a Jean-Marca Rochettea). Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Kyung-pyo Hong. Hrajú: Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swintonová, John Hurt, Ewen Bremner, Ed Harris a ďalší

............................................................................................................................