Terminátor 2: Deň zúčtovania [IOO %]
Temná budúcnosť
Piatok, 11 Apríl 2014 03:00

Recenzia akčnej sci-fi snímky so životnou rolou Arnolda Schwarzeneggera. Text sa zároveň venuje režisérskej verzii.

Pozerať v roku 2014 filmy z 80-tych rokov, ako sú VOTRELCI, STOPÁR alebo TERMINÁTOR, je veľmi zaujímavé. Môžete porovnávať. Vtedy a dnes. Jedná sa o filmy, na ktorých som vyrastal, na mnohých z nich som bol v kine a formovali moje terajšie názory na kinematografiu. Odvtedy ale v koryte pretieklo veľa vody, prišli tisíce iných, novších filmov a vy zrazu pozeráte taký, ktorý patrí do vášho života možno rovnako plnohodnotne, ako niektorí ľudia a cítite sa trocha zvláštne, až nemiestne.

T2 som si po šesťdesiaty raz pozrel v marci 2014. Hoci veľmi jemne zostarol (Schwarzeneggerovi dvojníci, zadná projekcia po úteku z blázinca, trápne „taniere“ tvoriace sa na T-1000 po zasiahnutí guľkou), trúfam si tvrdiť, že ešte aj dnes je vďaka Cameronovho perfekcionizmu (a šialenej hudbe) veľkolepý a ťažkotonážny.

Iste, vtedy revolučné počítačové efekty v roku 2014 vyvolávajú mierny úsmev. No na niektoré trikové nápady sa dodnes parádne pozerá (záber na Sáru v továrni... dierou v hlave T-1000) a napríklad zvukové efekty zrejme nezostarnú v podstate nikdy; je radosť počuť, ako motocykel rozrazí kaluž vody alebo ako hučí ozvena v tuneli.

Linda Hamiltonová prekonala od jednotky absolútnu zmenu. Miestami z nej ide väčší strach a rešpekt, ako z T-800. Ten totiž v rámci zachovania nižšej prístupnosti musí Johnovi sľúbiť, že odteraz už žiadne zabíjanie. A dodrží to, hoci aj tak je film dosť drsný (prepichnutie rôznych častí ľudských tiel). Arnold Schwarzenegger je úplne super, nebál by som sa použiť odvážne slovo dokonalý. Slnečné okuliare, kožené oblečenie a silná motorka. Jeho vzhľad vzbudzuje rešpekt, rovnako tak práca s guľovnicou a rotačným guľometom; každý, kto sa vyzná v zbraniach, to musí oceniť. O Arnoldovi Schwarzeneggerovi sa dodnes hovorí, že je jedným z minima hollywoodskych hercov, schopných nielen udržať, ale aj strieľať z rotačáku.

Malý Edward Furlong mu skvele nahráva na smeč a podporné postavičky sú kvalitné (Dr. Silberman Earla Boeana, sám zo seba vydesený vizionár Miles Dyson alias Joe Morton, Johnovi pestúni – matku hrá „Vasquezová“).

Poteší Robert Patrick ako nezničiteľný a všetko bez milosti likvidujúci T-1000. Chvíľku trvá, kým si získa rešpekt, ale z jeho nezastaviteľnosti a akoby „všade-prítomnosti“ začne byť divák čoraz viac nervózny.

Kým prvý diel je spätne pokladaný za v podstate nízkorozpočtový a nezávislý, na druhý získal Cameron na tú dobu rekordných viac ako 100 miliónov. Treba povedať, že to dovtedy bol zrejme najveľkolepejší trikový film na svete. Ohromné scény so Súdnym dňom (úvod, Sárina vízia s detským ihriskom a následne panoramatickým záberom na celé mesto) a s „tekutým“ T-1000 divákom vyrážali dych. Bolo to na tú dobu niečo nevídané. Cameron našťastie okrem ohromujúcich efektov vsadil aj na dialógy, postavy a vzťahy, takže záver je dojemný, ale zároveň obsahuje nádej v krajšie zajtrajšky.

Cameron zaujímavým smerom rozvinul T-mytológiu o Cyberdyne, alebo sa vtipne, no funkčne, pohral so známymi faktami z prvej časti (zlý T-800 je zrazu dojemný kladný hrdina učiaci sa ľudskosti, neschopná obeť Sára militantná srna schopná rozkopať dvadsať Terminátorov naraz atď.). Cameron ostatne predtým nakrútil iné vynikajúce pokračovanie, VOTRELCOV.

V T2 je toho (všetkého) tak veľa, že som si až po ikstej repríze prvý raz v živote všimol zopár logických kraviniek. Napríklad neviem, prečo v záverečnej naháňačke, keď T-800, Sára a John unikajú v smiešnom autíčku po nočnej ceste pred T-1000 v kamióne, a obe vozidlá rozdelí iný kamión, ktorý obiehajú (každý z inej strany), tak prečo vtedy T-800 nešliapol na brzdu a nezačal cúvať. Kým by si to T-1000 všimol (autíčko nevidel, ukrýval ho obchádzaný kamión), bolo by neskoro a úspešne by mu utiekli. Áno, je pravda, že v ústrety zrejme prichádzajúcej polície. Tá ale bola taká zdecimovaná, že sa neukázala počas celého finále v továrni. Takže by ju nakoniec možno ani nestretli...

Režisérska verzia dopĺňa príbeh a robí ho prehľadnejším, logickejším a síce možno jemne zdĺhavejším, mne osobne to ale ako fanúšikovi pochopiteľne neprekážalo, skôr naopak. Nie je to síce nič zásadné, ale fanúšikov to jednoznačne poteší. Napríklad:

1) V kino-verzii sa Sára o návrate T-800 dozvedela až z policajnej návštevy, konkrétne z fotky z obchodného domu, kde sa T-800 pobil s T-1000. V režisérskom strihu ju ale ešte predtým varuje v snovej pasáži Kyle Reese (opäť v podaní Michaela Biehnea).

2) Dozvieme sa, ako T-1000 zistil, že ho T-800 prekukol (obojok psa s menom Max).

3) Je ukázané, prečo si Sára tak drsne podala okuliarnatého opatrovateľa – dopúšťal sa na nej násilia so sexuálnymi podtónmi.

4) Pomerne kľúčovou pasážou je tá, v ktorej T-800 umožní Sáre a Johnovi pohrať sa mu s čipom v hlave. Sára ho v jednej chvíli takmer zničí, čím by T-800 vyradila z činnosti (nedôveruje mu, viď. negatívne zážitky z prvej časti). Po naliehaní Johna mu ho ale vrátia naspäť. Tento moment je dôležitý aj z iného dôvodu. Po vybratí a spätnom vložení sa T-800 reštartuje a nabehne na „vzdelávací režim“. V oficiálnej verzii nebolo skoro vôbec vysvetlené, prečo sa chladný robot, určený na zabíjanie, čoraz viac správa ako človek.

5) S poľudšťovaním T-800 súvisí scéna „učenia sa usmievať“. Chápem, prečo ju Cameron vystrihol, ale aj tak je božská.

6) Uvidíme, ako T-1000 prišiel k policajnej motorke.

7) Po tom, čo je T-1000 zmrazený a rozstrelený, opäť sa síce „zleje“ dokopy, ale, a to v oficiálnej verzii nebolo, je vidieť, že ho to pošramotilo viac, než by sa mohlo zdať (a než by mu bolo príjemné). V režisérskom strihu vidíme, ako mu prestáva fungovať „systém“, prestáva ovládať sám seba a proti vlastnej vôli sa jeho telo prispôsobuje okoliu bez toho, aby to chcel. Čiže napr. sa mimovoľne dotkne zábradlia a ruka, ktorá sa dostala do kontaktu so železom, sa s ním „zleje“ dokopy a zároveň zmení farbu, aby s ním splývala. V podstate z toho nič nevyplýva, je to len na parádu, zopár fajn trikov navyše. Jedna menšia dôležitosť z toho ale nakoniec predsa len vyplýva. Spomínate si na scénu, keď sa T-1000 pokúsi Johna vylákať z úkrytu tým, že sa premení na jeho matku? John mu na fígeľ takmer naletel, vyšiel z úkrytu, no tesne pred kontaktom sa za chrbtom falošnej Sáry objavila jeho skutočná matka, strelila doňho a znova sa premenil na „klasického“ T-1000. V kino-verzii nebolo vysvetlené, ako John pochopil/zistil, že žena pred ním nie je skutočne jeho matka, ale len maskujúci sa T-1000. Osobne mi toto vysvetlenie nikdy nechýbalo, lebo som predpokladal, že mu to povedalo srdce (smajlík). V režisérskom zostrihu je to ale vysvetlené. John totiž skĺzne pohľadom dole a vidí, ako sa T-1000/falošnej Sáre nohy „zlievajú“ so železnou podlahou.

Teraz som vám ale nepovedal úplnú pravdu, pretože T2 má v skutočnosti viacero verzií. Niektoré vraj majú 137 minút, druhé 157 či 147. Ja to merať nemienim, každopádne možno sa vám dostane do rúk verzia, v ktorej môžete natrafiť na pár ďalších bonusových pasáží. Napríklad ako T-1000 prehľadáva Johnovu izbu, prípadne aj na nete nájdete alternatívny záver, ktorý sa odohráva v šťastnej budúcnosti bez Súdneho dňa a v ktorom na lavičke v parku, pri detskom ihrisku, sedí stará Sára a pozoruje dospelého Johna, ako sa hrá s malou dcérou.

Terminator 2: The Judgment Day, USA | Francúzsko 1991, cca 137 minút (režisérska verzia cca 154)

Réžia: James Cameron. Scenár: James Cameron, William Wisher Jr. Hudba: Brad Fiedel. Kamera: Adam Greenberg. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamiltonová, Edward Furlong, Robert Patrick, Earl Boen, Joe Morton, S. Epatha Merkersonová, Danny Cooksey, Xander Berkeley, Dean Norris, Michael Biehn (iba v režisérskej verzii), Jenette Goldsteinová, Castulo Guerra a ďalší