Divide [6O %]
Temná budúcnosť
Napísal Ivan Kučera   
Streda, 29 Január 2014 03:00

Recenzia post-apokalyptického trileru.

Recenzia obsahuje spoilery, hraničiace s kompletným vyzradeným deja.

DIVIDE som videl zatiaľ iba raz, takže mi niektoré veci ušli. Každopádne podľa všetkého sa dej odohráva v americkom meste (v New Yorku?) a v súčasnosti. Pokojne to ale môže byť jemne vzdialená budúcnosť, pretože dizajne skafandrov/zbraní vyzerá mierne futuristicky.

Vzhľadom na to, že nie je konkretizovaný svet, v ktorom sa dej odohráva, nedá sa povedať, čo presne sa na začiatku stane. Je svet vo vojne s mimozemšťanmi? Amerika vo vojne s krajinou X?. Ide vôbec o vojnový konflikt alebo o niečo úplne iné? Záleží na tom?

Isté je, že očami ústrednej hrdinky Evy (Lauren Germanová – spomínate si na dievča z Nispelovho TEXASKÉHO MASAKRU MOTOROVOU PÍLOU, ktoré si vytiahlo pištoľ z... a následne sa zastrelilo v aute hrdinov?) vidíme, ako svet vonku vybuchuje a horí. Či sú to kométy, jadrové zbrane alebo mimozemšťania, sa nedozvieme. V priebehu celého filmu sa k tomu nikto príliš nevyjadruje. Snáď len Mickey zopár desiatok sekúnd vedie sprisahanecké teórie o útočiacich menšinách.

Mickey (hrdina môjho detstva Michal Biehn – TERMINÁTOR, VOTRELCI) je drsný domovník budovy/činžiaku/mrakodrapu, kde sa dej odohráva. Po dopozeraní som si schválne ešte raz pozrel začiatok. Naozaj v ňom nebolo vysvetlené, prečo mesto „vybuchlo“, zato je jasne vidieť, ako sa Mickey snaží zabarikádovať v rozľahlej pivnici sám. Ostatných nechce pustiť dnu, do bezpečia. No pretlačia ho a obsadia jeho podzemné kráľovstvo.

Ani toto nie je príliš vysvetľované, pivnica je ale zrejme Mickeyho domovom. Má v nej fotky, na ktorých je ešte normálny a ženatý, no odvtedy sa v jeho živote niečo stalo (Jedenásty september?). Teraz je sám a zlý. Mickey tu pravdepodobne žije. Má tu obytné priestory, suchý záchod, zásoby jedla aj pitnej vody.

Nikto nevysvetľuje prečo. Možno je ako syseľ. Rád zhromažďuje konzervy veci, aby nemusel chodiť každý deň do obchodu. Možno s tým súvisí jeho paranoja – zrejme čakal, že sa niečo podobné raz stane a tak sa zariadil (Jedenásty september?).

Pivnica nepozostáva z jednej miestnosti, ale nie sú to ani gigantické osemkilometrové priestory. Je to zopár priestrannejších chodieb a izieb. Je tu jedna, ktorá pripomína veľký trezor. Dostať doňho sa môže len Mickey, lebo pozná číselný kód, ktorým sa dvere otvárajú. Evidentne nemieni kód nikomu dať, tají ukrýva vnútri má a nikto ďalší sa do trezoru kvôli silnému opevneniu nedokáže prebúrať.

Nikto nevie, čo sa vonku stalo. Mickey odmieta otvoriť vchod, lebo si myslí, že vzduch vonku je smrteľný. Ostatní sú síce nervózni, ale v podstate s ním súhlasia a tak sa rozhodnú čakať.

Okrem Mickeyho a Evy sú dole: jej pacifistický manžel/priateľ Sam (Iván Gonzáles), trojica drsných kamarátov (resp. nevlastných súrodencov, toto som príliš nepochopil, ich vodcu Josha každopádne hrá Milo Ventimiglia z ROCKY BALBOA), nesympatický Afroameričan Delvin (Courtney B. Vance) a postaršia Marilyn (Rosanna Arquetteová) s malou dcérou.

Zvonka dnu doliehajú čudné zvuky. Budova resp. podzemie sa občas zatrasie, takže vonku evidentne stále nie je všetko v poriadku. Hrdinovia síce majú vysielačku, ale nikto neodpovedá.

Film má prekvapivo až dve hodiny. Čakal som hodinu a pol. 120 minút ma zaskočilo. Po dopozeraní musím ale uznať, že ak by bol kratší, vypadli by z neho mnohé pasáže, ktoré by ochudobnili dej a urobili by ho hlúpym. Nie, dve hodiny sú tak akurát a hoci aj tak som mnohé veci nepochopil, bolo to skôr preto, že ich tvorcovia schválne zatajili resp. nepokladali za dôležité detailne ich rozoberať.

Keďže som videl trailer, vedel som, že do pivnice časom vniknú osoby v skafandroch („vedci“) s nepriateľskou náladou a zrejme dôjde ku konfliktu medzi nimi a hrdinami. V tomto som sa nemýlil, vo filme to naozaj je. Čo v traileri ale nie je – konflikt trvá zopár desiatok sekúnd! Určite nie dve hodiny...

Vedci prídu, správajú sa nepriateľsky, unesú dieťa, je postrelený jeden z hrdinov (ale prežije) a niekoľko vedcov drasticky zabijú samotní hlavní hrdinovia.

Marilyn je z únosu dcéry zničená, ostatní šokovaní. Takúto reakciu „záchranných zložiek“ nečakali.

Dcéra sa do pivnice už nevráti.

Keďže sa následne dlhší čas nič nedeje, konfliktný Josh sa rozhodne obliecť si skafander jedného z mŕtvych vedcov a vyjsť von.

Za dverami nájde laboratória a ďalších vedcov (prečo nepostavili stráže?!). Josha si nevšímajú, keďže ho vďaka skafandru pokladajú za kolegu. Po chvíľke ale odhalia jeho pravú identitu a dochádza k prestrelke. Josh dvoch zastrelí, no stratí pušku a nakoniec je rád, keď sa vráti do pivnice. Tu síce všetkým povie, čo videl, ale nikto z toho nie je príliš múdry.

Následne vedci dvere zvonka zavaria, takže hrdinovia sa nemôžu dostať von ani keby im to Mickey dovolil.

Atmosféra filmu sa stotožní s atmosférou v pivnici. Nič sa nedeje, je ticho, nikto nevie, čo by mal robiť a tak sa ich existencia zúži len na jedenie, pitie, spanie atď.

V skutočnosti sa toho ale deje dosť. Josh je čoraz agresívnejší, Mickey sa prejavuje ako diktátor, Eva je totálne neakčná, manžel číta knihy a Afroameričan je nonstop nervózny a stále chce situáciu riešiť, ale žiadne riešenia mu nenapadajú a tak len všetkých otravuje a huláka do tichej vysielačky.

K prvému výraznému konfliktu dochádza v momente, keď sa zásoby začnú zmenšovať. Aspoň zdanlivo. V skutočnosti má Mickey v „trezore“ desiatky litrov/kíl potravín/vody. Nikto to však nevie na 100%, lebo s ním nie je rozumná reč a stále odmieta kohokoľvek vpustiť dnu.

Na druhej strane sa mu nemožno čudovať. Je to jeho kráľovstvo a väčšia časť skupinky v jeho kráľovstve pozostáva z ľudí, ktorí si priateľský prístup nezaslúžia.

V jednej chvíli Afroameričanovi dôjde trpezlivosť a násilím vnikne do trezoru, kde sa skutočne nachádza množstvo zásob. Medzi oboma mužmi dôjde k roztržke a Mickey Afroameričana zastrelí. Túto scénu diváci nevidia. Mickey tvrdí, že sa bránil, že zbraň vystrelila náhodne.

Čoraz šialenejší Josh a jeho kamarát (ktorý si začne obliekať ženské šaty, jesť marhule a súložiť s Marilyn, ktorá sa rozhodla, že sa ním nechá dobrovoľne znásilňovať, aby prežila) Mickeyho priviažu k stoličke a začnú ho mučiť, aby im prezradil kód k trezoru (tesne po zastrelení Afroameričana ho Mickey znova zavrel).

Hoci Mickey hrá ťažkého frajera, ich mučiace metódy sú brutálne, kód prezradí a hoci sú už evidentne šialení, z nejakého čudného dôvodu ho nechajú žiť. Nechajú ho proste len priviazaného k stoličke.

Takže aj v tomto som sa mýlil. Kvôli traileru som si myslel, že najväčšou sviňou bude Mickey, ako sa ale ukáže, tí na prvý pohľad normálnejší sú v skutočnosti oveľa nebezpečnejší a kým Mickey bol len drsný a surový, oni sú šialení a schopní vraždiť (z čoraz bizarnejších dôvodov).

Ani v tejto chvíli ale u niektorých nie je na 100% jasné, akí v skutočnosti sú. Áno, Josh, jeho „brat“ a Marilyn sú záporné trosky. Ale u Evy divák nevie, čoho je schopná. Jej neškodný manžel sa takisto kedykoľvek môže zmeniť na vraždiace monštrum a tretí z „bratov“ sa tvári raz ako ich nepriateľ a raz ako spojenec. Takisto Mickey. Kým ho nespacifikovali, správal sa zle (ale nie vyložene psychopaticky). No zrazu, v spoločnosti Joshovej bláznivej bandy, začne divákovi pripomínať sympaťáka. Preto som bol nahnevaný, že ho kladné postavy behom pár sekúnd neoslobodili; bolo zrejmé, že to môžu kedykoľvek urobiť a že by si s Joshovou bandou tvrďák Mickey poradil.

Vedci sa už do konca filmu mimochodom neobjavia.

Situácia v pivnici je čoraz horšia, no po psychologickej stránke dôveryhodná. V podobnej situácii by sa niektoré typy ľudí naozaj začali správať zle, niektoré by pendlovali medzi dobrom a zlom a niektoré by stále vyznávali hodnoty a slušné správanie a to aj v najvyhrotenejších okamihoch.

V posledných tridsiatich minútach film získa spád. Správanie postáv je čoraz čitateľnejšie. Josh je nakazený (nákaza ale nie je nijako detailne rozoberaná, mohla spôsobiť jeho agresívne správanie, ale aj nemusela) a začína byť otvorene násilný. Rovnako tak jeho brat. Obaja sa ostrihajú dohola a všetkých túžia zabiť alebo aspoň znásilniť (vrátane mužov).

Mickey (ktorého prekvapivo stále nezabili) chce, aby ho Eva rozviazala. Snaží sa získať si ju na svoju stranu tým, že jej prezradení zásadné informácie (v trezore má ukrytú pištoľ a z pivnice existuje cesta von cez záchod). No ona sa ho rozhodne napriek tomu nepustiť, ale vyriešiť to sexom s Joshom, kým jej nemožný manžel má medzitým v trezore získať zbraň.

Postavy sa bohužiaľ začínajú správať nelogicky a zmätene. Všetci okrem Evy, Mickeyho a manžela, umrú. No v podzemí vypukne požiar, takže je len otázkou minút, kým umrú aj oni.

Eva mužov vymkne (prečo?!), oblečie si skafander a rozrúbe suchý záchod. Ukáže sa, že nevyúsťuje do dva metre hlbokej jamy s výkalmi, ale do kanálov. Zvláštne, že dovtedy to nikomu nenapadlo...

A kým Mickey a manžel horia zaživa resp. sú dusení ohňom, Eva sa happy prebrodí za pár minút pár metrami vody s výkalmi, vyštverá sa von a tam nájde úplne zničené mesto so zničenými budovami a ľudskými kostrami.

Až také ľahké to bolo!

Koniec.

Psychologicky dobré a násilie obmedzené na minimum. Viac ako sekanie mŕtvol (ktoré aj tak v podstate nevidíme), šokuje „necht“. To je zaujímavé, lebo predchádzajúci film francúzskeho režiséra Xaviera Gensa bol brutálny „nacistický“ exploitation/hixploitation HRANICA SMRTI. Nevraviac o jeho nudnom hollywoodskom HITMAN s Timothym Olyphantom. DIVIDE je oproti nim kvalitatívne úplne inde. Takže vlastne gratulujem a asi sa teším na jeho ďalší film.

Herci tiež dobrí, podľa očakávaní predovšetkým Biehn (Arquetteová, inak asi jedna z najnesympatickejších hollywoodskych herečiek, možno dostala jednu zo svojich najlepších rolí). Zahral to tak presvedčivo, že sa nedá povedať, či bol dobrý alebo zlý. Niektoré veci nevysvetlené. U niektorých mi to neprekážalo (prečo svet skončil?), u niektorých áno (Joshova nákaza). Skratkovitosť bola badateľná viackrát (nie je jasné, či bol Mickey priviazaný k stoličke hodiny, dni, týždne alebo mesiace). Ako celok dobré a pôsobivé, i po vizuálnej stránke.

P.S. Pôvodne avizovaný Peter Stormare vo filme nie je. Mal byť, ale nie je. A vôbec si neviem predstaviť, akú rolu mal pôvodne hrať. Mickeyho?

The Divide, USA | Nemecko | Kanada 2011, cca 120 minút

Réžia: Xavier Gens. Scenár: Karl Mueller, Eron Sheean. Hudba: Jean-Pierre Taieb. Kamera: Laurent Barès. Hrajú: Lauren Germanová, Mihael Biehn, Milo Ventimiglia, Courtney B. Vance, Rosanna Arquetteová a ďalší