The Colony [4O %]
Temná budúcnosť
Piatok, 10 Január 2014 03:00

Recenzia post-apokalyptického filmu s Laurenceom Fishburneom a Billom Paxtonom a s prvkami sci-fi hororu.

Obsahuje spoilery.

Budúcnosť. Zem zmrzla. Nastala nová doba ľadová. Zvyšky preživších sa utiahli do podzemia. Napríklad skupinka pod velením Briggsa (Fishburne – APOKALYPSA, NOČNÁ MORA V ELM STREET 3: BOJOVNÍCI ZO SNA, MATRIX 1 - 3, TAJOMNÁ RIEKA, PREDÁTORI, „Kriminálka Las Vegas“, NÁKAZA). Jeho pravá ruka Mason (Paxton – TERMINÁTOR, VOTRELCI, PREDÁTOR 2, PRAVDIVÉ LŽI, TITANIC) má v poslednom čase v čoraz väčšej obľube popravy chorých členov spoločenstva. Obyčajné prechladnutie je totiž za daných podmienok tak trocha ako koniec sveta. Jedinec má na výber dobrovoľne odísť von do nekonečnej ľadovej pustatiny alebo sa nechať zastreliť. Mason bez pýtania uprednostňuje druhú možnosť.

Ukáže sa ale, že to bude ten menší problém. Kolónia sa totiž dohodla na vzájomnej výpomoci so susednou. Tá sídli niekoľko kilometrov od nich naprieč snežným peklom. S kolóniou, čítajúcou niekoľko desiatok ľudí, sa však stratilo spojenie. Briggs a hlavný hrdina Sam (Kevin Zegers – ÚSVIT MŔTVYCH Zacka Snydera, PACH KRVI, FROZEN) vyrážajú zistiť, čo sa stalo...

THE COLONY je, čo sa zápletky týka, splnením mojich filmových snov. Skupinka ozbrojených odvážnych bojovníkov preskúmava temné priestory, ktoré boli ešte donedávna plné života. Nedávno sa v nich ale niečo strašné stalo. Nastáva boj o holý život. K dokonalosti chýba už len verný vlčiak.

Dobrou správou je, že THE COLONY nie je odpad. Niekto môže tvrdiť, že je, ale ten niekto pravdepodobne nevidel skutočný odpad (odporúčam vypaľovačku INTERMEDIO s Edwardom Furlongom). Stretol som sa s názorom, že exteriéry sú hnusne počítačové a interiéry pozostávajú z jednej chodby a dvoch ošarpaných miestností. Mne osobne sa ale vizuálna stránka páčila. Občas sa režisérovi Jeffovi Renfroeovi (NETVOR Z PÚŠTE o gigantickom ľudožravom púštnom červovi) podarí dať dokopy pôsobivý záber na bývalý architektonický monument. Teraz zničenú, zasneženú, nepotrebnú a dezolátnu haraburdu uprostred snehu.

Film trvá hodinu a pol. Prvých tridsať minút je venovaných zoznamovaniu sa s postavami a univerzom (ale nestačí to, napr. nie je jasné, či to rovnako vyzerá aj na Tahiti), následne sa mini-družina dostáva do inkriminovanej kolónie, kde odhaľuje zlo. Poslednú polhodinu sa zlo presúva do ich kolónie, kde pokračuje boj o život. Nevedel som, o aké zlo presne pôjde. Nakoniec ma potešilo, že tvorcovia namiesto počítačových oblúd, na ktoré nemali peniaze (napriek tomu rozpočet nie je nijako giganticky malý - cca 16 miliónov), stavili na kanibalov. Tí síce občas pôsobia ako po mutácii. Napríklad, česť jednej výnimke, nevedia rozprávať. No v zásade sa jedná o „normálnych“ ľudí. Tu tvorcovia šikovne ušetrili na komplikovaných maskách a efektoch, ale neušetrili na divákovom strachu. Netvrdím, že je to horor roka, to teda ani desaťnásobným omylom. Banda psychopatických kanibalov, ktorí pre mäso urobia čokoľvek, ale má niečo do seba. Poteší aj to, že vzorom hereckého predstaviteľa ich vodcu je evidentne Michael Berryman z HORY MAJÚ OČI Wesa Cravena.

Pobaví tiež kasting. Fishburne a Paxton ale v skutočnosti nehrajú žiadne obrovské postavy. Fishburne je síce na plátne od začiatku, ale po 45. minútach dáva príbehu zbohom. Paxton naopak je vo finále a mihne sa na začiatku, no v strede sa nevyskytuje. Nejako extra mi to ale neprekážalo. Vlastne som bol rád, lebo ma znepokojovalo zistenie, že Paxton, na ktorého filmoch som vyrastal, sa pomaly ale isto vekom blíži k šesťdesiatke. U Fishburnea som mal podobný pocit. Tento zavalitý pánko je Morpheus z MATRIXOV? Ale veruže je! Len skrátka ubehlo štrnásť rokov. Neuveriteľné.

THE COLONY sa radí do úzkej spoločnosti snežných hororov ako sú VEC, jej prequel, NOC DLHÁ 30 DNÍ alebo SMRTIACI PARAZIT s Valom Kilmerom. Má v sebe ale aj rôznym spôsobom skopírované/ukradnuté motívy/scény z PANDORUM, HORIZONTU UDALOSTI (ak by sa dej odohrával na vesmírnej lodi, bolo by to v podstate jedno), PACHU KRVI, PÁDU DO TMY, DIVIDE, ŠIALENÉHO MAXA a SOM LEGENDA. Má to niečo do seba napriek menšiemu rozpočtu, príliš otvorenému koncu, nepochopiteľnému správaniu postáv (aký malo zmysel agresívne privítanie hrdinu Paxtonom a Paxtonovo nepochopiteľné ignorovanie hrozby vo forme desiatok blížiacich sa kanibalov?), občas dosť blbým postavám (hrdina urobí dvakrát rovnakú chybu so zanechaním stôp v snehu) a scenáru plného klišé (podľa očakávaní je tu ako smrť najslabšej postavy, tak paradoxne aj smrť najsilnejšej, ktorá sa pravdaže hrdinsky obetuje pre dobro všetkých). Škoda, že sa takýchto námetov nechytajú renomovaní režiséri s uznávanými hercami a skúsení áčkarskí producenti so 70-miliónovým rozpočtom. Keď sa tak kedysi dialo, vznikali záležitosti ako VOTRELEC.

„Keď sú ľudia zúfalí, urobia pre prežitie všetko. Keď nad sebou stratia sebakontrolu, zmenia sa na svorku besných psov.“

The Colony, Kanada 2013, cca 95 minút

Réžia: Jeff Renfroe. Scenár: Jeff Renfroe, Patrick Tarr, Pascal Trottier, Svet Rouskov. Hudba: Jeff Danna. Kamera: Pierre Gill. Hrajú: Laurence Fishburne, Kevin Zegers, Bill Paxton, Charlotte Sullivanová a ďalší