Terminátor 3: Vzbura strojov [8O %]
Temná budúcnosť
Pondelok, 22 Júl 2013 04:00

Recenzia akčnej sci-fi s Arnoldom Schwarzeneggerom.

John Connor (Nick Stahl – MUŽ BEZ TVÁRE, ŠIKANA) je dospelý mladý muž na úteku, bez dokladov, bankového účtu, trvalého bydliska a stabilnej práce - aby ho nevypátrali stroje z budúcnosti. Matka zomrela (v roku 1997), no predtým ho vycvičila tak, aby sa v roku 2029 mohol stať dokonalým vodcom zvyškov ľudstva vo vojne proti Skynetovi. Hoci sa mohlo zdať, že chod udalostí bol vďaka predchádzajúcim filmom narušený (a teda Súdny deň nenastal a teda teoreticky nevznikne Skynet a John sa nebude musieť stať „tým“ Johnom Connorom, vodcom ľudstva), nakoniec sa predsa len objavia dvaja roboti s ľudskou podobizňou (kulturista Arnold Schwarzenegger a modelka Kristanna Lokenová). Jeden má Johna zabiť, druhý ochrániť (pred tým prvým). Alebo je všetko úplne inak? Ako s tým súvisí bývalá Johnova spolužiačka Kate Brewsterová (Claire Danesová) a jej armádny otec (David Andrews)?

Na začiatok: ak neviete, kto je John Connor, ako sa volala jeho matka a čo alebo kto je Skynet, potom asi nemá veľký zmysel pozrieť si TERMINÁTORA 3: VZBURU STROJOV (ďalej len T3).

T3 takmer nevznikol resp. hovorilo sa o ňom tak dlho, až sa zdalo nereálne, že by raz predsa len vznikol. Prvé dva diely (1984 a 1991) sú klasiky, ktoré (hlavne dvojka) spôsobili revolúciu/evolúciu vo filmových počítačových efektoch a stali sa (hlavne dvojka) ohromnými komerčnými hitmi + legendami, žánrovými klasikami a kultovými snímkami.

Prečo teda produkcii trvalo tak dlho, kým vznikla trojka? Hlavne preto, lebo odmietla experimentovať a dlhé roky úplne zbytočne stratila prehováraním na návrat Jamesa Camerona, vynálezcu celého univerza. Ten sa ale nakoniec odmietol vrátiť a tým pádom sa odmietol vrátiť aj jeho kamarát Arnold. Našťastie sa mu ako hercovi nedarilo a tak sa nakoniec predsa len dal zlomiť (na obrovský honorár 30 miliónov dolárov). Bez Camerona, zato s obstojným snaživým Jonathanom Mostowom, ktorý snímkami ÚNOS s Kurtom Russellom a PONORKOU U-571 dokázal, že s akciou, atmosférou, rozpočtom a hercami vie pracovať. Ak chce. Našťastie v T3 chcel.

Scenár vykazuje stopy sviežosti (guľka do zubov), ako s celkom si s ním ale tvorcovia nedali príliš veľa práce resp. si s ním nedali toľko práce, koľko by si zaslúžil vzhľadom na vysoké sci-fi/akčné renomé ságy. Takže napr. zásadné fakty z minulých dielov sú v T3 vybavené dvoma vetami. „Súdny deň? Ale veď sme ho zrušili!“ – „Súdny deň nemožno zrušiť, iba oddialiť.“

Aha...

Okrem Arnolda sa vrátili ešte Earl Boen ako policajný psychiater Silberman (bol aj v prvých dvoch dieloch), maskér Stan Winston a producentka Gale Anne Hurdová. Inak je ale T3 dielom novej generácie... a to je možno dobre (napr. dvorného terminátorského skladateľa Brada Fiedela nahradil Marco Beltrami).

Dlho pred prvou klapkou sa hovorilo, že do úlohy Johna sa opäť vráti Edward Furlong a že výrazný priestor dostanú Linda Hamiltonová ako jeho matka a Michael Biehn ako jeho biologický otec. Nakoniec ale k ničomu takému nedošlo, postavy Hamiltonovej a Biehnea v T3 nemajú ani len cameo a obsadenie Furlonga (chalana s povesťou problémového hajzlika s nulovým vkusom pre výber scenárov) pokladali za reálny asi len najväčší rojkovia. Rovnako sa (našťastie) nekonala ani nemožná Famke Janssenová ako T-X. Ale sami vidíte, že to pred prvou klapkou bolo riadne veselé.

A to som ešte nespomenul veľkú hru s potenciálnymi režisérmi, ktorí prichádzali do úvahy. Padali všetky možné mená, od Johna McTiernana (PREDÁTOR) až po Johna Miliusa (BARBAR CONAN). V neposlednom rade sa pracovalo s viacerými nápadmi, pričom jeden z nich počítal s postavením proti sebe Arnolda Schwarzeneggera a Vina Diesela. Ľahký pôrod to naozaj nebol.

Film vyzerá ako remake, že? No všetko je inak. T-800 totiž v skutočnosti nemá ochrániť Johna, ale Kate a na konci „konečne“ nastane Súdny deň. Síce ho sledujeme „len“ na ploche jednej vojenskej základne, no stačí to. Stroje rôznych typov sa vzbúria a začína otvorená vojna proti zaskočenému ľudstvu. A keď Skynet takto ľahko a rýchlo dostal profesionálnu vojenskú základňu, asi si viete predstaviť, ako to vyzeralo s civilmi v mestách a na vidieku. Záver je vyložene apokalyptický. Od začiatku nešlo o ochránenie Kate/Johna, ale o ich „upratanie“ do bezpečia. T-800 vedel, že koniec sveta tentokrát na 100% nastane.

Samozrejme, brutálne finále s brutálnym výkonom Arnolda Schwarzeneggera (viď. scéna „pokazenie systému“, taký „herecký výkon“ sa nevidí často), príliš nejde dokopy s predchádzajúcou hodinou, ktorá síce obsahuje množstvo dobrej akcie a pôsobivých scén, je ale zároveň plná jemne láskyplných až parodických odkazov na predchádzajúce diely (slnečné okuliare, „Ona sa vráti.“, rotačný guľomet, „Vrátil som sa.“) a miestami dokonca až komediálna (striptíz, pohrebné auto).

Zle na niektorých divákov môžu pôsobiť aj blbosti. Napr.:

1) Terminátor vyrobený na likvidáciu Terminátorov si nevie poradiť s jedným Terminátorom (aj to zastaraným typom).

2) T-X na seba dokáže zobrať podobu iného človeka, ale využíva to vo svoj prospech len minimálne.

3) T-X má svoj cieľ na dosah vďaka tomu, že sa premenila na osobu blízku jej srdcu. Namiesto toho, aby si rovnakú podobu nechala ešte pár najbližších sekúnd (kým prekoná niekoľkometrovú vzdialenosť medzi sebou a danou osobou určenou na likvidáciu), začne sa radšej nezmyselne meniť priamo pred očami šokovanej obete, čím jej dá čas na útek.

Zvláštne je tiež to, ako sa relatívne rodinná atmosféra bije s drsnosťami (rukou prebodnutý policajt, zabitie tínedžerov T-X).

Ťažko povedať, kam presne sa podel monštruózny rozpočet 200 miliónov dolárov. Dvojka stála na svoju dobu gigantických takmer 100 miliónov a dodnes je to na nej vidieť. Trojka je tiež ohromne drahá, no už v dobe svojej premiéry neponúkla žiadne revolučné/priekopnícke počítačové efekty. Niektoré sú dokonca slabé. Kovové „makety“ robotov z minulých dielov mi pripadali lepšie, ako pohľad na desiatky počítačových Terminátorov v úvode T3.

Isteže, obrovská dopravná naháňačka je na jednotku, no T3 obsahuje množstvo minút, v ktorých sa traja herci rozprávajú v miestnosti/karavane/byte/cintoríne, čo vyzerá trocha ako seriál.

Herecké výkony sú akceptovateľné, čo je ale oproti dvojke pokles dole. T3 neponúka nič, čo by bolo lepšie ako v predchádzajúcich dieloch (a nové typy motoriek a rotačných guľometov mi dokonca pripadali rovno škaredé!). Je to „len“ dobrý akčný sci-fi triler s vydareným finále a nadpriemernými akčnými scénami (ďalej strhne vašu pozornosť scéna na cintoríne a bitka dvoch Terminátorov na WC). V mnohom ma ale sklamal, napr. zlý Terminátor je oproti Arnoldovi v „jednotke“ a Robertovi Patrickovi slabý odvar, nevraviac o tom, že jeho zbrane pôsobia smiešne až nemiestne (plameňomet namiesto ruky?!). Dokonca i inak skvelá dopravná naháňačka sa nedá príliš porovnávať s tou z T2, hoci tá bola paradoxne menšia (kamiónom verzus Harley Davidson). Čiže ak to porovnáme s „jednotkou“ a hlave dvojkou, určite je to o dosť horšie. Ak to porovnáme s následnou štvorkou a seriálom, je to určite super. Ak to berieme „samostatne“, je to obstojné.

Terminator 3: Rise of the Machines, USA | Nemecko | Veľká Británia 2003, cca 109

Réžia: Jonathan Mostow. Scenár: John D. Brancato, Michael Ferris. Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Don Burgess. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl, Claire Danesová, Kristanna Lokenová, David Andrews, Earl Boen a ďalší