Skyfall [1OO %]
Špionáž
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 23 November 2012 04:00

Recenzia bondovky s Danielom Craigom SKYFALL (2012).

Recenzia obsahuje spoilery.

Videl som väčšinu bondoviek. Paradoxne, deň po SKYFALL som si náhodou v televízii pozrel prvých pár minút z DIAMANTY SÚ VEČNÉ. Mal som z nich rovnaký pocit, ako zo všetkých predchádzajúcich/nasledujúcich bondoviek s Connerym, Rogerom Mooreom a Timothym Daltonom. Sú pre mňa nepozerateľné. Príšerne zostarli. Keď som videl diletantské kaskadérske výkony, nechtiac komické „veľké“ akčné scény, smiešne „najmodernejšie špionážne vynálezy“ tej doby, drevené herecké výkony či umelohmotnú výpravu, chytal som sa za hlavu. Connery mi ako Bond pripadá taký odporný, anti-sexuálny, neschopný, hnusný a lacný, že nudní, matní a fádni Moore a Dalton sú oproti nemu fajn.

„Novú“ sériu bondoviek v mojich očiach odštartoval Pierce Brosnan v ZLATOM OKU v roku 1995. Bolo to za 80% a to napriek slabšiemu ústrednému zlosynovi (snaživý Sean Bean).

ZAJTRAJŠOK NIKDY NEZOMIERA bolo však v lepšom prípade za 60%. Nudný „žurnalistický“ príbeh zachránila len motocyklová pasáž z Hongkongu. Jonathan Pryce bol ako zlosyn biedny až hanba. Ani sa nesnažil.

Našťastie, JEDEN SVET NESTAČÍ bol iný stupeň. Až teraz akoby sa Brosnan stal „tým“ Bondom. Všetko odsýpalo ako malo, vrátane vydareného psychopata (chlapík z TRAINSPOTTINGU ako magor necítiaci bolesť). Nevraviac o šokujúcej scéne, v ktorej Bond na konci istej žene urobí istú dodnes absolútne neuveriteľnú vec. Minimálne 80%.

Nasledoval posledný Brosnanov zárez – ale hoci som dal jubilejnému (k 40. ročnému výročiu od DR. NO, prvej bondovky vôbec) DNES NEUMIERAJ až 80% (a stále si na nich trvám), bola to riadna skúška mojich nervov (počítačové efekty ako z plastelíny, divná Halle Berryová, čudný zloduch, sci-fi prvky typu neviditeľné auto).

Následne bol Brosnan nahradený Craigom a i keď CASINU ROYALE a QUANTUM OF SOLACE dávam 80%, nebol som s výsledkami tak úplne spokojný. Paradoxne mi vyhovoval skôr Brosnanov rozprávkovo naškrobený golier, než Craigov pokus o realistický pot. Akčné scény, dobrá atmosféra, zruční zloduchovia (Mad Mikkelsen a Mathieu Almaric) atď. to ale zachránili.

Ako ten čas letí. Píše sa rok 2012 a je tu 50. výročie od prvej bondovky. A kým v DNES NEUMIERAJ boli odkazy na predchádzajúce epizódy nie veľmi šťastné, v SKYFALL fungujú na jednotku s hviezdičkou. Film zároveň vďaka nim funguje ako prequel, ktorým mali byť už CASINO ROYALE s QUANTUM OF SOLACE, ale neboli.

Na scénu nastupujú veci, z ktorých sa mi ježili chĺpky na rukách (a to som nikdy nebol „klasickým“ bondovským fanúšikom). Stačilo, aby na scénu nastúpil nový Q, aby Tia Dalma na konci prezradila, že sa v skutočnosti volá slečna Moneypennyová, aby bola M zastrelená (a jej pozíciu po takmer dvoch desaťročiach zasa obsadil muž), aby Bond povedal „Bond, James Bond“, aby režisér ukázal výborné úvodné titulky s výbornou ústrednou skladbou a aby uprostred deja zaznel kultový hlavný hudobný motív a bol by som vyškerený od ucha k uchu, ak by som nesedel v kinosále.

SKYFALL je jedinečná bondovka, ktorej hlavnou devízou je jej názov. Hoci som si myslel, že bude podobne nezmyslený, ako v predchádzajúcich bondovkách s Craigom, v skutočnosti je podobne kľúčový, ako „púpava“ v OBČANOVI KANEOVI. Skyfall, pád z nebies, sa totiž volá ponurý obrovský starý dom na pochmúrnej Škótskej vysočine, kde Bond vyrastal a v ktorom prišiel o rodičov. Tí sú neďaleko dokonca pochovaní. Ako hovorí M, siroty sú najlepší regrúti. Z Bonda je zrazu niečo, čím nikdy dovtedy nebol (hoci sa o to Craig vždy pokúšal): psychologicky prepracovaná dojemná postava, s ktorou je možné súcitiť.

Craig sa sústredí a podáva vďaka tomu vynikajúci herecký výkon. Dosť mu pridáva pôsobivé strnisko, ale zrejme predovšetkým David Fincher. Na hercovej tvári je stále vidieť obrovská vystresovanosť, ktorá v ňom doznievala z psychicky vyčerpávajúceho nakrúcania MUŽOV, KTORÍ NENÁVIDIA ŽENY. Počas neho si siahol na dno a Bond je vďaka tomu zlomený, vychudnutý, precitlivený (nekoná tak, ale tvári sa tak) a ako keby zranený, zronený a nesústredený.

Veľmi sa mi páčil ústredný zloduch. Javier Bardem dokázal, že sa dá dvakrát vstúpiť do rovnakej rieky a dokonalo zahral (po TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH) ďalšieho nezabudnuteľného strašidelného psychopata s brutálnym účesom. Silva je nádherný a krásny psychopat, aký snáď v bondovkách ešte nikdy nebol. Už JEDEN SVET NESTAČÍ bol osobný (výrazne sa točil okolo „neprofesionálnej“ pomsty, aj v ňom bola osobne zaangažovaná M atď.), ale SKYFALL ide ďalej. Silva na scénu nastupuje snáď po hodine (!), no už dovtedy je nepriamo prítomný. Je totiž tak trocha ako Joker: nepredvídateľný a smrteľne nebezpečný chorý jedinec obklopený desiatkami sfanatizovaných krvilačných zabijakov, ktorí radšej umrú, než by mali komukoľvek prezradiť čo i len farbu očí svojho zamestnávateľa.

Silva Bonda miluje natoľko, že by ho od samej lásky najradšej análne/orálne znásilnil a potom si z neho dva dni (zaživa) ukrajoval malé kúsky, jedol ich a popritom by onanoval a skladal zamilované básne. Je neuveriteľné, akí odvážni boli (obvykle značne konzervatívni) producenti (a oscarový režisér Sam Mendes).

Bardem by mal byť za svoj výkon (a za vyberaciu čeľusť) nominovaný na Oscara. Nevypadáva z úlohy a neustále prekvapuje a zasadzuje nečakaný úder. Jeho motivácia je natoľko osobná (vôbec mu nejde o peniaze/moc), že v podstate ešte ani teraz ešte úplne neverím, že ho naozaj mal niekto odvahu dať do bondovky. Jeho motivácie sú tak dobre napísané, zahraté a zrežírované, že som si od určitej chvíle začal hovoriť, že M je nesympatická suka, ktorá je natoľko bezcitne profesionálna, že si zaslúži bolestivú smrť, keď dokázala zo svojho agenta urobiť (hoci nepriamo) toto/takéto monštrum.

Ak si aj vy myslíte, že jednými z najvýraznejších filmových psychopatov posledných rokov boli okrem Jokera ešte Hannibal Lecter alebo Philip Seymour Hoffman v tretej MISSION: IMPOSSIBLE, budete z Bardema nadšení.

Plusom je aj vyhodenie vecí z predchádzajúcich Danielových dobrodružstiev (žiadny Jeffrey Wright, žiadna CIA, žiadna gigantická zločinecká organizácia). SKYFALL akoby bol ďalším reštartom, ale reštartujúcim minulé/Craigove bondovky a vracajúci sa k pôvodnému duchu. Je to celé také dobré, že hoci sú akčné scény skvelé („bitka siluet“ kopíruje BOURNOV MÝTUS, ale neprekáža to), tešil som sa na ne rovnako, ako na dialógy.

Čo sa mi nepáčilo?

Malý priestor pre Q (a to, že jeho príbeh nebol ukončený, z deja skrátka zmizol).

Školácke chyby hrdinov (Silva by utekajúcu M určite nevidel, ale samozrejme si musela svietiť...).

Ťažko pochopiteľný Silvov plán (M by bolo určite možné zabiť stokrát jednoduchšie).

Z toho vyplývajúce kraviny (v súdnej sieni má evidentne dokonalú príležitosť M zastreliť aj napriek nevydarenému prvému výstrelu, ale neurobí to).

Mystifikácie tvorcov pred premiérou filmu ohľadom Fiennesovej postavy. To som sa od nich napočúval, aká to bude neuveriteľne prepracovaná/tajomná postava! Dokonca padali silácke reči o tom, že taká v bondovskej sérii ešte nikdy nebola. No... nakoniec je to obyčajný chlapík, ktorý 90% času dozerá na M a správa sa ako nesympatický byrokrat, ale v skutočnosti je to správny chlap a po smrti M sa stáva novým M (presne to som čakal).

Pračudesné čudesnosti (v určitej chvíli som bol presvedčený o tom, že vdova M sa na prvý pohľad zamiluje do Kincadea alias Alberta Finneyho a SKYFALL skončí ich svadbou a M sa pre Bonda stane náhradnou mamou človeče).

Nechtiac smiešne drobnosti (finálna explózia bola taká obrovská, že mi paradoxne pripadala skôr ako paródia na filmové mega-giga-explózie).

Napriek tomu musím dať 100%, pretože som si SKYFALL užil. Mal také dobré postavy a také nečakané scény (desivý monológ M na tému „doba tieňov“) a vlastne všetko mal také dobré, že som sa vynikajúco „temne“ bavil. Je to vážny film, ktorý rozpráva o smutných, vážnych a veľmi nebezpečných veciach a zlej dobe, v ktorej žijeme, plnej neistoty a každodenného strácania pevnej pôdy pod nohami. Zároveň je to „strašná“ zábava a najlepšia bondovka, akú som kedy videl.

Skyfall, Veľká Británia | USA, cca 143 minút

Réžia: Sam Mendes. Scenár: Neal Purvis, Robert Wade, John Logan (na motívy literárnych diel Iana Fleminga). Hudba: Thomas Newman. Kamera: Roger Deakins. Hrajú: Daniel Craig, Judi Denchová, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harrisová, Ben Whishaw, Albert Finney, Ola Rapace a ďalší