Mission: Impossible - Ghost Protocol [6O %]
Špionáž
Piatok, 01 Jún 2012 04:00

Recenzia špionážneho akčného trileru s Tomom Cruiseom a Jeremym Rennerom MISSION: IMPOSSIBLE – GHOST PROTOCOL (2011).

Recenzia obsahuje veľmi mierne spoilery.

Nie je to až také dobré, ako trojka, vlastne ani také dobré, ako „jednotka“, ale určite sa mi to páčilo viac, ako uspávajúca dvojka Johna Woo.

Cruise opäť potvrdil, že ako herec plus mínus je priemerný, ale ako producent a hlavná hviezda filmu má čuch na zaujímavých režisérov a kolegov hercov. Po J.J. Abramsovi si vybral „animovaného“ Brada Birda, ktorý pre Pixar nakrútil hity RODINKA ÚŽASNÝCH a RATATOUILLE – DOBRÚ CHUŤ!. Svoj hraný debut zvládol Bird dobre. Zaujímavosťou je, že v rovnakom čase bol s ponukou na hraný vysokorozpočtový titul oslovený aj jeho kolega Andrew Stanton; ten ale s JOHNOM CARTEROM: MEDZI DVOMA SVETMI vyhorel.

Na štvorke (bez číslovky v názve) sa mi nepáčila malá nadväznosť na predchádzajúce diely. Vinga Rhamesa som sa nakoniec predsa len dočkal a pomerne šikovne bola vysvetlená aj absencia manželky z trojky. Napriek tomu som čakal viac; napr. sa mi nepáčilo, že tvorcovia ignorovali Cruiseov tím z trojky. (Trojkový tím mi pripadal lepší, ako štvorkový. Predovšetkým Paula Pattonová alias učiteľka z PRECIOUS je nedôveryhodná. Simon Pegg plní výlučne komický element a tak je nakoniec okrem Cruisea jediným ďalším poriadnym agentom nováčik Renner, ktorý nie je takou kancelárskou krysou, akú hrá zo začiatku.)

Takisto mi začína pripadať čudné (hoci to je zrejme umelecký zámer...), že má Cruise v každej časti iného šéfa. Tentoraz získal skutočne miniatúrny priestor, porovnateľný s miniatúrnym (ale famóznym) priestorom pre Anthonyho Hopkinsa z dvojky. Tom Wilkinson ako minister je pôsobivý a jeho automobilový odchod zo scény tiež. Keďže ale každý šéf ságy (ďalej ešte Jon Voight a Laurence Fishburne) mal „to svoje“, dlho by som musel rozmýšľať, kým by som si vybral najlepšieho. Aj v tomto má Cruise dobrý čuch.

Štvorka sa pred premiérou snažila zavádzať – v tom zmysle, že je to pravdepodobne posledný výskyt Cruisea v sérii a ak by aj dosiahla komerčný úspech, v päťke by pokračoval nový hrdina. Táto pozícia bola ponúknutá Rennerovi, ktorý bol v kurze (SMRŤ ČAKÁ VŠADE, MESTO, THOR, AVENGERS: POMSTITELIA) tak veľmi, že v čase vzniku štvorky bol obsadený ako nástupca do inej lukratívnej špionážnej ságy.

Pôvodne som si myslel, že Renner bude v štvorke za sebavedomého machra, preto ma prekvapilo, že dlho hral neskúsenú kancelársku krysu (niečo ako Ben Affleck v clancyovke NAJVÄČŠIA HROZBA).

Tak či onak, štvorka zarobila veľké peniaze, Cruiseova kariéra bola zasa na nejaký čas zachránená a diváci vysokou tržbou ukázali, že by radi videli päťku. Osobne si myslím, že by štvorka bola kladne prijatá aj v prípade, že by Rennerovu rolu hral úplne iný herec. Renner zasa až taká hviezda nie je a hoci je dnes všade (a behom rokov 2008 – 2010 bol dva razy nominovaný na Oscara), pozná ho len menší okruh divákov. „Bežný“ a „priemerný“ divák nie.

Každopádne, bohvie, ako si štúdio veľký úspech štvorky vysvetlí. Tak, že diváci nechcú Cruisea a chcú Rennera alebo tak, že stále chcú Cruisea a striedanie nie je nutné? Alebo že chcú obidvoch? V čase publikovania tejto recenzie sa objavili prvé správy z Hollywoodu, že štúdio chce v sérii neprekvapivo pokračovať... s Tomom Cruiseom... a ten sa návratu opäť raz nebráni.

Hoci štvorke dávam „len“ 60%, nebudem sa tváriť, že nemá plusy. Páčil sa mi ústredný „vážny a zrelý“ zloduch (Švéd Michael Nyqvist alias Blomkvist) a páčilo sa mi niekoľko nápadov (vrátane úvodných titulkov).

Film bohužiaľ trvá takmer dve a pol hodiny a pôsobil na mňa dojmom, že Cruise od štúdia dostal 60-miliónov (čo na akčný špionážny triler v dnešnej dobe nie je veľa) a tak si nemohol dovoliť také veľkolepé akčné scény, ako bola v trojke prepadová akcia na moste. Akčné scény v štvorke sú, ale pôsobia obyčajne, ťažkopádne a nudne. Pritom rozpočet bol cca 150 miliónov dolárov (skvele akčná trojka mala takmer rovnaký).

Cruise sa do značnej miery vykašľal na „klasické“ akčné scény, ako sú bitky a prestrelky. Namiesto toho stavil na trikovejšie/kaskadérskejšie nápady, ako je ruská explózia, beh dole mrakodrapom alebo púštna búrka. Predovšetkým beh dole mrakodrapom (skutočne je to Tom Cruise a nie kaskadér, podobajúci sa na Toma Cruisea) je niečo, do čoho bolo investovaného veľa úsilia, odvahy, peňazí a šialenstva. No po dobrom úvode s počas letu strieľajúcim a oholeným a ostrihaným Sawyerom z „Nezvestných“ a s roličkou „básnika“ Pavla Kříža (!!!!!!!!!) som čakal viac. Za Cruiseovu odvahu s mrakodrapom dávam dole klobúk, ale viac by ma bavili scény, v ktorých niekomu dáva do brucha.

Zároveň ale vlastne paradoxne oceňujem, že tvorcovia (Abrams zostal aspoň ako producent) sa namiesto akcie tentoraz spoľahli skôr na postavy, dialógy, zápletku a napínavé (nie akčné) scény. V dobe, kedy pokračovania bývajú sto ráz väčšie než predchádzajúce časti, je to vlastne super.

Rovnako ma nenadchli problémy s logikou. Predovšetkým dubajský mrakodrap pôsobí záhadne. Nikto si nevšíma, že sa po ňom šplhá chlapík a vykopáva okná. Nikto si nevšíma bitky v jeho chodbách, polícia ignoruje streľbu v izbách a dokonca ani vypadnuté telo z kilometrovej výšky nikoho netrápi. Sú to drobnosti (hoci...), ale troška mi prekážali. Nezamaskovala ich ani akčná scéna v „pohyblivej garáži“ (niečo také som myslím ešte v žiadnom filme nevidel), ani perfekcionistický prístup všetkých zúčastnených (už spôsob, akým všetci držia strelné zbrane).

Mission: Impossible – Ghost Protocol, USA | Spojené arabské emiráty, cca 133 minút

Réžia: Brad Bird. Scenár: Josh Appelbaum, André Nemec. Hudba: Michael Giacchino. Kamera: Robert Elswit. Hrajú: Tom Cruise, Paula Pattonová, Simon Pegg, Jeremy Renner, Michael Nyqvist, Anil Kapoor, Josh Holloway, Pavel Kříž, Michelle Monaghanová, Ving Rhames, Tom Wilkinson a ďalší