Neznámy [4O %]
Špionáž
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 11 Júl 2011 10:00

Recenzia na špionážny akčný triler s Liamom Neesonom NEZNÁMY.

Do zimného Berlína prichádza rozvážny americký vedec Martin Harris (Liam Neeson) s manželkou (January Jonesová je v skutočnosti o takmer 30 rokov mladšia, ale vyzerá staršie).

Kým žena zostáva v hoteli, Martin rýchlo sadá do najbližšieho taxíka (šoféruje ho Diane Krugerová z TRÓJE), pretože na letisku zabudol kufrík. Počas cesty vozidlo zhavaruje, muž skončí v niekoľkodňovej kóme.

Keďže pri sebe nemal doklady (a lekárom ani policajtom nenapadlo dať jeho fotku do televízie), nemocničný personál nevedel, KOHO má informovať. Takže bohvie, čo práve manželka (ktorej nezvestného manžela nenapadlo dať hľadať políciou) už niekoľko dní prežíva.

Z kómy sa prebudí s čiastočnou stratou pamäte. Na mnohé veci si spomína, celkovo to ale má v hlave popletené, prepletené, hmlisté a nervózne.

Na vlastnú žiadosť sa rozhodne vrátiť do hotela. V ňom nájde manželku... ale s iným manželom... ten sa tiež volá Martin Harris (a hrá ho Aidan Quinn)... a navyše žena „prvého“ Martina evidentne vôbec nepozná. Čo sa stalo?

Vedec je zmätený, údajná manželka je tiež zmätená. Jej „skutočný“ (?) manžel je skôr nahnevaný, než zmätený, zato privolaná hliadka polícia je zmätená aj za neho - a o nič menej zmätený nie je (len to dáva menej najavo) ani šéf hotelovej ochranky.

Tu by asi bolo lepšie skončiť s obsahom.

Situácia, ktorá nastala, pripomína situáciu okolo (svojho času) Johna Travoltu (to ste nečakali, čo?).

Travolta kedysi hral v istom úspešnom filme a dlhé roky plánoval voľné pokračovanie. No z nejakého dôvodu (neviem, možno kvôli problémom s autorskými právami - jednalo sa o adaptáciu románu) sa mu ho nepodarilo úspešne pretlačiť do výroby.

Dlho si s tým ale hlavu nelámal a vrhol sa na „falošné pokračovanie“: volalo sa inak, jeho hrdina tiež niesol iné meno. Ale podstata zostala. Znova hral „armádneho vyšetrovateľa“ s atraktívnou feministickou partnerkou po boku. Zasa sa dej odohrával vo vojenskom prostredí, znova v tom bola vražda. Zasa, zasa, zasa.

Travoltovi to však nevyšlo a „falošná dvojka“ (ZELENÉ PEKLO) sa s originálom (GENERÁLOVOU DCÉROU) nedala porovnať.

Bohužiaľ, čosi podobné sa teraz stalo Neesonovi.

Po rozlúsknutí („Ako to teda všetko vlastne bolo?“) sa u diváka dostaví rozčarovanie. Odhalenie je nezaujímavé a vyvolá veľa otázok typu „no dobre, ale ak to celý čas bolo v skutočnosti tak a tak, prečo tamtá alebo hentá postava neurobila toto alebo tamto a namiesto toho urobila toto alebo tamto alebo dokonca neurobila nič?“. Napr. nie je jasné už to, prečo vôbec (ak nerátame potenciálny románik, či aby bolo koho zachraňovať) hrdina hľadal taxikárku. Veď ho v celom živote videla asi dve minúty. ČO mu mala dokázať? Že ho skutočne viezla a že mali nehodu? Veď to všetci vedia, od polície po ošetrujúcich lekárov...

Našťastie, nie je to ani také scenáristické peklo, ako ZELENÉ... PEKLO.

NEZNÁMY v čase premiéry v lepšom prípade zavádzal. Bol totiž do nemalej miery prezentovaný „niečo ako 96 HODÍN“ (podľa mňa jeden z najlepších akčných filmov prvého desaťročia 21. storočia).

Spoločných znakov bolo na prvý pohľad veľa: zasa obrovský Američan (v skutočnosti obrovský Ír Liam Neeson), v Európe likvidujúci skupinu smrteľne nebezpečných hajzlov po tom, čo sa mu pustili do rodiny (tentokrát manželky namiesto dcéry). Znova pochmúrna európska atmosféra s „ošarpanou výpravou, ktorú bežný turista nevidí“, znova komplikované zákulisné hry, neschopná polícia, ktorú ani nemá zmysel kontaktovať a smršť akčných scén.

Na druhý pohľad je ale v skutočnosti všetko inak.

Neeson síce hrá urasteného skúseného chlapa, ale tentokrát je to ON, kto je terorizovaný. Minule pôsobil dojmom, že ak by sa sekal so Stevenom Seagalom, tomu by pribehol na pomoc Jean-Claude Van Damme a v zálohe by vyčkával Bruce Willis, Liam by vyhral.

V NEZNÁMOM nehrá žiadneho Terminátora, ktorý by dokázal za 18 sekúnd vypratať miestnosť, plnú po zuby ozbrojenej špiny.

Hrá tichého vedca, ktorý je väčšiu časť filmu obeťou. Kým minule zločinci plakali bezmocnosťou a kypeli hnevom, tentokrát nad ním majú navrch a on pred nimi 90% deja uteká. Ich „všade-prítomnosť“, bleskové jednanie a občasná nesmrteľnosť sú oproti takto „štandardne“ nastavenému príbehu (UTEČENEC) ešte tým menším zlom.

Paradoxne, prvá hodina, neakčná, je zábavnejšia, než druhá, ktorej dominuje niekoľko dlhých nudných automobilových scén. Kým minule to bola smršť pneumatikových emócií a divák treštil bez dychu oči a čakal, čo bude, v NEZNÁMOM je to zopár unudených kaskadérov za volantom stereotypne hučiacich kár, ktoré mdlo sníma rutinný kameraman bez hnevu, ktorý robí akčnú scénu dobrou.

Prvú hodinu sa zoznamujeme so sympaticky civilným Neesonom. Atmosféra fajn, ostatní herci tiež. Režisér sa síce inšpiroval slabším dielom Romana Polańského (FRANTIC alias 48 HODÍN V PARÍŽI alias BULDOG), ale mohol sa inšpirovať aj horšími, takže v konečnom efekte pohoda.

Keď sa pracuje s tajomstvom a príjemne „zastaranou“ réžiou, ktorá akoby slovo „uponáhľanosť“ pokladala za urážku, je to dobré. Nie je to zázrak, ale je to dobré.

Len čo sa film preklopí do druhej polovičky, preklopí sa zároveň do nudy. Paradoxne, tým väčšej, čím viac vecí vybuchuje.

Znova sa stretávame s filmom, ktorý je lepší tým viac, čím menej vecí vieme a čím menej áut v ňom do niečoho narazí v plnej rýchlosti. Akonáhle zistíme, kto je v skutočnosti kto (a ten „kto“ spadne v dodávke z piateho poschodia a exploduje), záujem klesá a cítime sa urazení. Nie však tým, že skoro všetci Nemci vedia po anglicky (toto „riešenie“ jazykovej bariéry je v amerických filmoch samozrejmosťou už pár desaťročí). Tak akosi všetkým.

Zrazu ani Neeson nestačí.

Ani scéna, v ktorej pôsobivý Bruno Ganz (Hitler z PÁDU TRETEJ RÍŠE, profesor z PREDČÍTAČA) hovorí na tému „lekár mi zakázal piť, ale rád na to zabúdam, my Nemci často a radi zabúdame, na nacizmus alebo komunizmus“.

Ani scéna, v ktorej je pôsobivý Frank Langella, ktorý je v špinavom fachu už toľko desaťročí, že si môže dovoliť byť „jemne melancholický“ a nebyť pritom smiešny ani neprofesionálny.

Dokonca nestačí ani scéna, v ktorej stoja obaja proti sebe a nepadne žiadny výstrel.

Dobrí herci sú vždy fajn, no som presvedčený, že aj keby režírovala zmutovaná opica, TÍTO herci by sa sami „postrážili“. Pochybujem teda, že za ich výkonmi stojí španielsky režisér Collet-Serra, od ktorého sa mi viac, ako áčko SIROTA, páčilo béčko MÚZEUM VOSKOVÝCH FIGURÍN.

Ostatní herci sú figúrky, ktoré slúžia na likvidáciu (aby hrdinovia pochopili, že „je to vážne“) alebo ako komické postavičky (prípadne oboje). Potešila ma figúrka šéfa ochranky. Jeho spoločné scény s Neesonom majú citlivý a inteligentný smer, akým sa mala uberať celá snímka. Ich pasáže sú pokojné. Bez zvyšovania hlasu a hnevu sa rozprávajú normálni starší chlapi, ktorí majú jeden pred druhým prirodzený rešpekt, ani jeden nestojí o zbytočné problémy, vyhrotenie situácie a celé je im to tak akosi ľudsky nepríjemné.

Bohužiaľ, producent Joel Silver do toho samozrejme ZNOVA musel natrepať bitky a ZASA (viď. INVÁZIA s Kidmanovou) stvoril čudný hybrid, ktorý mal byť alebo „nervózne psychologický“ alebo „akčne trikový“. Určite ale nemal byť to aj to. GHOST WRITER bol lepší (a i podobný TAJOMNÝ LET s Jodie Fosterovou ma bavil viac). Toto ani omylom nie je také dobré, ako 96 HODÍN. Ale nie je to príliš dobré ani ako „normálny“ akčný špionážny triler.

Unknown, USA | Veľká Británia |Nemecko | Francúzsko | Kanada | Japonsko 2011, cca 113 minút

Réžia: Jaume Collet-Serra. Scenár: Oliver Butcher , Stephen Cornwell (podľa knihy Didiera Van Cauwelaerta). Hudba: John Ottman, Alexander Rudd. Kamera: Flavio Martínez Labiano. Hrajú: Liam Neeson, Diane Krugerová, January Jonesová, Aidan Quinn, Bruno Ganz, Frank Langella a ďalší