Zatiaľ spolu, zatiaľ nažive [4O %]
Špionáž
Piatok, 01 Apríl 2011 06:58

Recenzia na akčnú romantickú špionážnu komédiu s Tomom Cruiseom a Cameron Diazovou ZATIAĽ SPOLU, ZATIAĽ NAŽIVE.

ZATIAĽ SPOLU, ZATIAĽ NAŽIVE je zvláštny žánrový mix. Má romantické pasáže... ale úplne iné, ako v NOTHING HILL: ON a ONA sú si od prvej scény tak nejako „súdení“ a teda neexistuje napätie, či sa dajú alebo nedajú dokopy. V podstate sú pokope už od úvodu, len ešte nedošlo k sexu.

Má to tiež niečo z komédie. Mnohé hlášky („Daj si kokos, sú v ňom elektrolyty.“) a dialógy („Hrablo mu.“ – „Tak si mal dať pivo a nie vystrieľať dvanásť chlapov a vyhodiť budovu do vzduchu.“) ma pobavili. O nejaké veľké „fyzické“ gagy ale nejde, ak vám teda nepripadá vtipná scéna, v ktorej pacifistická žena omylom prebodne špičkového zabijaka (čo pripomína scénu z PRAVDIVÝCH LŽÍ, keď Jamie Lee Curtisová samopalom omylom postrieľala zopár zloduchov). Mne osobne takéto scény pripadali vtipné, keď som mal 12. Teraz som sa pýtal, prečo mal niekto v roku 2010 potrebu prichádzať s humorom z roku 1980.

Vysoký rozpočet je vidieť, resp. nie je, čo je pochvala: triky sú zakomponované do deja tak, aby nestrhávali pozornosť. Je mi jasné, že scéna, v ktorej figuruje motorka, na nej Cruise/Diazová, okolo nich asi 30 rozzúrených bežiacich býkov a do toho autá so strieľajúcimi zločincami, je na 99% triková (aj keď pri povesti Toma Cruisea, ktorý rád robí kaskadérske výkony sám...). Ale nerozpoznal som to.

Má to aj drámu, keď v určitej chvíli do deja vpadne párik postáv, prostredníctvom ktorých nám režisér Mangold (KRAJINA POLICAJTOV, IDENTITA, WALK THE LINE, 3:10 DO YUMY) chce povedať niečo VEĽMI VÁŽNE na tému „špióni medzi nami“. V tejto scénke scenárista zmätene nasadzuje pokus o humor (na ktorom je najhoršie, že je vtipný – „Si si istý, že si žiadny žreb nekupoval?“), čím sabotuje sám seba (čo definitívne dokáže úplne poslednou scénou s „výhrou leteniek“).

Pravdupovediac som bol zo striedania žánrov taký vyklepaný, že som v určitej chvíli začal seriózne veriť, že po prvej komickej polovičke sa žáner brutálne zmení na psychologickú drámu a zistíme, že Cruise hrá v skutočnosti duševne ťažko chorého robotníka, ktorý žeriavom omylom zabil svoju ženu s deťmi a teraz utieka do ríše vlastnej fantázie, predstavujúc si, že je špión a Sarsgaard hrá jeho psychiatra.

Ešte viac ma vytáčali zvraty, ktoré boli ako-tak šokujúce okolo roku 1969. Naozaj sa mám čudovať tomu, že agent zradí a chce hitchcockovského McGuffina (v tomto prípade „batériu, ktorá zohreje celé mesto“) získať pre seba? Že hrdinka si omylom vypočuje hrdinov dialóg s inou postavou, na čo zistí, že hrdina je v skutočnosti zločinec... aby sa následne ukázalo, že blafoval? Z tohto by som nebol prekvapený ani v KOMANDE, nieto v akčnej špionážnej komédii s Tomom Cruiseom z roku 2010. Možno práve zastaraný scenár mal najväčší podiel na finančnom neúspechu vysokorozpočtovej snímky a ešte hlbšie pochoval donedávna úspešného Cruisea.

Ten sa s Diazovou prvýkrát stretol pred rokmi v svojráznej existenciálnej sci-fi dráme VANILKOVÉ NEBO. Z ich prvých scén na mňa sadal (keďže som bol kedysi na VANILKOVOM NEBI v kine, priznávam sa) príjemný pocit, ako keď sa stretnú kamaráti, ktorí si v minulosti veľa preskákali, ale v posledných desiatich rokoch sa nevideli. Postupne ale dobrý pocit odišiel a zdalo sa mi, akoby Cruise s Diazovou išli skôr na pol plynu, ako keby si uprostred nakrúcania uvedomili, s akým priemerným scenárom operujú. Občas je im v očiach vidieť zúfalstvo a rozpaky v štýle „Prečo som to dočerta podpisoval?“.

Ani exotická výprava (more, zasnežené Rakúsko) nezakryje takmer dvojhodinovú minutáž, ktorá je asi najvýraznejším mínusom tohto inak milo oddychového filmu. Práve minimálne ambície mi však, ako diváka, ktorý má Cruisea rád, nesedeli. Cruise je známy tým, že hrá nečasto a pozorne si vyberá, akému scenáru sa najbližšie upíše. Chápal som, že sa chcel šermovať v POSLEDNOM SAMURAJOVI, že v MAGNÓLII si chcel vyskúšať „vážne herectvo“ a dočerta asi chápem aj VALKÝRU. Skutočne ale nechápem, čo ho zaujalo na TOMTO. Iba ak opätovné rande s Diazovou. V takom prípade je ale škoda, že si nepočkali na lepší scenár... Je to možno trocha tvrdé, že fajn filmu dávam len 40%. Všetci naokolo sa snažia (režisér, kameraman, hudobný skladateľ, kaskadéri, trikári) a i dvaja herci (Cruise a Diazová) sa snažia. Všetci ostatní sú ale len nudné krovie (s výnimkou „požiarnika“ - škoda, že sa z neho nestal v priebehu deja gag na pokračovanie) a scenár je až drzo priemerný, čo pri monštruóznej dĺžke dvoch hodín udiera do očí dosť bolestivo.

Knight and Day, USA 2010, cca 109 minút

Réžia: James Mangodl. Scenár: Patrick O'Neill. Kamera: Phedon Papamichael. Hudba: John Powell. Hrajú: Tom Cruise, Cameron Diazová, Peter Sarsgaard, Jordi Mollà, Paul Dano, Maggie Graceová, Dale Dye, Celia Westonová a ďalší