The Ghost Writer [8O %]
Špionáž
Štvrtok, 21 Október 2010 17:47

Recenzia na triler Romana Polańského s Ewanom McGregorom a Pierceom Brosnanom THE GHOST WRITER.

Ľudia okolo bývalého britského premiéra Tonyho Blaira vlastne Adama Langa (Pierce Brosnan) najmú tajomného spisovateľa (prezývaného Duch - Ewan McGregor) na napísanie jeho memoárov. Mladému mužovi sa do toho nechce (politika ho nebaví, deadline je smrtiaci, bývalá hlava Veľkej Británie je náladová a nesympatická), ale keď si vypočuje výšku honoráru, súhlasí a odlieta na ostrov do mužovho luxusného súkromného obrneného sídla. Na nálade mu nepridá informácia, že jeho predchodca sa nedávno utopil... ale všetci skôr či neskôr zomrieme, tak čo...

THE GHOST WRITER (preview) mal v čase uvedenia do kín vďačnú reklamu: jednalo sa o TEN film, ktorý Roman Polański nestihol dokončiť, pretože ho mal práve rozpracovaný, keď ho na filmovom festivale zatkla polícia pre jeho dlh voči americkému súdnictvu spred desaťročí (sexuálne zneužitie neplnoletej), kvôli ktorému sa odvtedy nemohol v Amerike objaviť a svoje filmy nakrúcal (a žil) v tých častiach planéty Zem, kde naňho americký zatykač neplatil. Dobrá zadarmo reklama.

V skutočnosti v čase zatknutia bol film dávno hotový, potreboval už „len“ zostrihať, na čo Polański dohliadal zo svojho európskeho „domáceho väzenia“, kým sa rozhodovalo, či bude alebo nebude vydaný do USA. Na filme nič z toho nie je poznať a niekde v roku 2054 si na pohnutý vznik filmu asi nikto nespomenie.

Najčastejšie sa s týmto filmom bude skloňovať zrejme fráza „stará poctivá atmosférická škola“. Časom to bude znieť poriadne otravne, ale, nuž, je to pravda – THE GHOST WRITER je poctivá atmosférická stará škola s nádhernou kamerou, krásnou pochmúrnou výpravou, strihom, ktorý nepoužíva sto strihov za osem sekúnd, no proste skutočne stará škola, kde sa režisér sústredí na príbeh, jeho postupné odhaľovanie a herecké výkony. Miestami Polański pôsobí dojmom, akoby si z Piercea Brosnana a Ewana McGregora robil srandu, ale obaja mu za tieto úlohy určite môžu byť vďační, pretože sú perfektní. Obaja sú zhodou náhod moji obľúbení herci, ktorých si vždy rád v niečom pozriem, takže viem, že v posledných rokoch nemali šťastie na dobré scenáre. Takže vďaka za THE GHOST WRITERA. Dokonca si myslím, že výborný výkon by u Polańského podal aj pôvodne zvažovaný Nicolas Cage do úlohy ex-premiéra. A to už je fakt čo povedať. Pritom scenár nie je príliš kvalitný (ak sa nad tým zamyslíte, nebude vám sedieť už to, že niekto „Ducha“ vôbec najal), ale Polański to nakrútil tak dobre, že som si to nevšimol alebo možno aj všimol, ale mávol som nad tým rukou.

I ostatní herci sú výborní, či už sa jedná o malé, väčšie, záporné alebo kladné postavy. Keď sú na scéne McGregor, Brosnan, Eli Wallach, Timothy Hutton, Tom Wilkinson alebo Olivia Williamsová, je to radosť pozerať, pretože všetci podávajú kvalitné výkony.

Ten film je tak dobre zrežírovaný, že mi neprekážalo, že sa príbeh ku koncu čoraz viac menil v klišé. Pravdupovediac, s takouto zápletkou je to dosť nevďačné od samého začiatku, ak divák videl v živote pár stoviek filmov, asi tuší, že spisovateľ začne „na vlastnú päsť pátrať“ a odhalí veci, ktoré odhaliť nemal. Takže keď sa ku koncu začnú zhromažďovať „nečakané zvraty“, síce nie sú až také nečakané, ako by (možno) boli v roku 1940, ale prekvapivo mi to vôbec neprekážalo. Dokonca ma bavilo i sterilné finále na „krste knihy“ a potešilo ma, že sa zaobišlo bez akčných scén. Páčil sa mi tiež posledný záber, kedy „Duch“ preukáže zmysluplnosť svojej prezývky.

Vôbec, strieľania a akčných scén sa dočkáte mála. Nie, to zavádzam. Asi tu žiadne nie sú a ak tu aj je niečo, čo by sa v produkcii Michaela Baya stalo akčnou scénou, Polański to našťastie okamžite strihne a prejde na dialóg. Režisér je starosvetský, hitchcockovský, je to, nuž, prepáčte, stará škola, čo je po jeho „menej polańských“ filmov (DEVIATA BRÁNA, PIANISTA, OLIVER TWIST) príjemný „návrat ku koreňom", ktorý mi pravdupovediac už začínal troška chýbať. Prežil si ťažký život, stratil rodinu v koncentračných táboroch, zavraždili mu tehotnú snúbenicu, celý svoj život bol štvancom, utečencom a vydedencom a jednou z mála pozitívnych vecí na tomto spôsobe života/predurčenia „žiť takýto život“, je to, že sa to odzrkadlilo na jeho trileroch. Sú skrátka napínavé. Už McGregorovo vyzváňanie mobilu vo mne vyvolalo viac nepríjemných pocitov „zlovestne sa blížiaceho potenciálneho nebezpečenstva“ (kto volá? Čo chce? Chce mi ublížiť? Stojí niekde vonku na ulici?), ako to nedokázali tri PACH KRVI dohromady. Polański je výnimočný filmový paranoik.

THE GHOST WRITER si zaslúži, aby ste si naň v kine kúpili vstupenku, ideálne ak vonku popŕcha. Budete tušiť, ako približne to bude pokračovať a možno vytušíte aj to, ako to skončí. Mne osobne nič z toho neprekážalo a vlastne by som sa hneval, ak by Polański nezmyselne experimentoval a mal potrebu prehnane šokovať (pravdupovediac, ak mi niečo troška prekážalo, tak paradoxne snáď len to, že Polański mal vôbec potrebu ku koncu „vysvetľovať“ – pokojne by som sa zaobišiel aj bez toho a možno by to bolo EŠTE zaujímavejšie, takto je to troška prekombinované a na prvý raz som to ani príliš nepochopil). V spoločnosti jeho „ducha“ som sa cítil skutočne príjemne nepríjemne, ďakujem.

- THE GHOST WRITER, Veľká Británia/Nemecko/Francúzsko 2010, cca 128 minút -

Réžia: Roman Polański. Scenár: Roman Polański a Robert Harris (podľa Harrisovho románu). Kamera: Pawel Edelman. Hudba: Alexandre Desplat. Strih: Hervé de Luze. Hrajú: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Tom Wilkinson, Olivia Williamsová, Kim Cattrallová, Eli Wallach, Timothy Hutton, James Belushi a ďalší