Na hrane temnoty [4O %]
Špionáž
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 05 Október 2010 16:02

Recenzia na sprisahanecký kriminálny triler s Melom Gibsonom NA HRANE TEMNOTY.

Detektívovi Thomasovi Cravenovi (Mel Gibson) práve pred unavenými očami, na prahu vlastného domu, zastrelili dcéru Emmu (Juhoslovanka Bojana Novakovicová – STIAHNI MA DO PEKLA). Omylom. V skutočnosti totiž chceli dostať jeho. Vraj. Ako sa ale už čoskoro ukáže, pravda je oveľa zamotanejšia. Skutočným cieľom tajomného strelca bola NAOZAJ mladá žena. Muž, ktorý už nemá čo stratiť, vyráža drsne a strhujúco na cestu pomsty.

Bohužiaľ, slová drsne a strhujúco som si hnusne vymyslel, lebo ak necháme stranou asi tri scény a dva priestrely hláv (z nich jeden vidíme z pohľadu šoféra, ktorý to práve schytal do lebky, asi jedna z troch originálnych vecí biedneho filmu), sa o nič drsné ani strhujúce nejedná.

Triler NA HRANE TEMNOTY vychádza z rovnomennej britskej televíznej mini-série z 80. rokov 20. storočia, ktorú paradoxne režíroval režisér dnešnej celovečernej verzie, Novozélanďan Martin Campbell, čo je celkom sila. Oveľa dôležitejšie ale je, že jeho snímka mala veľké problémy. Premiéra sa presúvala z jedného termínu na druhý, v poslednej chvíli (prípadne zopár dní po prvej klapke, jednotlivé zdroje si navzájom odporujú) odchádzali z nakrúcania údajne už zazmluvnení herci (Stevensonovu rolu mal pôvodne na 99% hrať Robert De Niro) a z favorizovaného „návratu Mela Gibsona na plátna kín“ (ak nerátame jeho režisérske práce a cameo v PAPARAZZI/2004, mal posledné hlavné úlohy v roku 2002/ÚDOLIE TIEŇOV a ZNAMENIA) sa stala v strižni masakra. Strihalo sa, strihalo a strihalo a ako u väčšiny filmov, ktoré sa strihali a strihali a strihali proti vôli režiséra, ani toto nedopadlo dobre. Zaujímavosťou je, že sa nejedná o prvý Gibsonov film s takýmito problémami. Ale na rozdiel od skvelej ODPLATY toto nie je dobrý film.

V prvom rade - neviem, aký žáner som videl. Niekedy mi to neprekáža (ŽIVOT POD VODOU), ale teraz áno. Čakal som tvrdý revenge movie v štýle ODPLATY. Nič. Stále som videl Mela Gibsona. Ani náhodou som nevidel zúfalca, ktorému pred očami zavraždili dieťa. Miestami bol až nechcene vtipný, ako keby si zo svojej mŕtvej dcéry robil srandu (!). Snáď ešte nikdy mi nepripadal taký nesústredený. Ani v SMRTONOSNEJ ZBRANI 4.

Potom som začal čakať akčný film, ale ak nerátame asi 40 sekúnd akcie (rozmiestnenej v únavne dvojhodinovom filme), o žiadny akčný film sa nejedná. Dej je miestami mierne (veľmi mierne) ozvláštnený mysterióznou príchuťou, ale povedal by som, že čudné scény s „duchom“ to iba komplikovali a nič filmu nedodali, nevraviac o poslednej trápnej „šťastnej nemocničnej“ scénke. To čo bolo?

O triler sa tiež nejedná, keďže som sa o hrdinu (ani nikoho iného) vôbec nebál. Navyše by som sa rád pripojil skôr k tým divákom, ktorí si tiež myslia, že film nemal byť o Gibsonovej postave, ale o postave Raya Stevensona (PROPOSITION, BEOWULF). Ten len čo je na scéne, film sa stáva o poznanie originálnejší. Danny Huston (NOC DLHÁ 30 DNÍ, SÚBOJ TITANOV) bol ako „zlosyn v drahom obleku“ fajn, ale nestačilo to. Nevraviac o tom, že na filme sa drastické zostrihanie nesympaticky podpísalo. V jednej scéne napr. Gibsona omráčia, preberie sa v akejsi tmavej miestnosti, omráči chlapa v skafandri (...), od druhého chlapa (tiež v skafandri) si vezme kľúče od svojho auta a zrazu stojí doma pri umývadle. Neviem, chýba mi tam nadväznosť, vnútorná logika, zmysel pre tempo i gradáciu a rozhodne ale skutočne skutočne skutočne mi nebolo jasné, prečo preboha Gibsona nezastrelili pri prvej príležitosti, prečo mu niekto nedal bombu na záchod alebo aspoň nepokazil brzdy, aby dal konečne pokoj a mohli ísť na čokoládovú.

A keď sme už pri tom, prestarnuté trilerové storočné klišé ma tiež nebavili („Musím ti povedať niečo smrteľne dôležité,“ povie postava a o dve sekundy ju zastrelia).

Režisér Campbell robí dva druhy filmov. Výborné a nie výborné. Medzi výborné radím ZORROVU MASKU, ZLATÉ OKO a s prižmúreným okom snáď aj preceňované CASINO ROYALE. Medzi nie výborné VERTICAL LIMIT, pokračovanie Zorra a čudný triler NA HRANE TEMNOTY. Pretože nemusíme vziať do úvahy ani renomované mená za i pred kamerou (okrem Campbella, Gibsona, Hustona a Stevensona ešte napr. špičkový kameraman Meheux, cenený skladateľ Shore, skúsený strihač a občasný akčný režisér Stuart Baird, oscarový scenárista Monahan/NA DRUHEJ STRANE). NA HRANE TEMNOTY je zlý film aj bez nich.

- EDGE OF DARKNESS, USA/Veľká Británia 2010, cca 117 minút -

Réžia: Martin Campbell. Scenár: William Monahan, Andrew Bovell (podľa televíznej mini-série z roku 1985). Kamera: Phil Meheux. Hudba: Howard Shore. Strih: Stuart Baird. Hrajú: Mel Gibson, Ray Winstone, Danny Huston, Bojana Novakovicová, Jay O. Sanders a ďalší

BlueBoard.cz