Kam kráčate, bourneovky?
Špionáž
Streda, 15 Apríl 2015 03:00

Tak čo teda? Bude? Nebude? Damon? Greengrass? Lin? Renner?

Tak a je to. Tohto kúsku sa nakoniec zrejme predsa len dočkáme, ale bolo to peklo a ešte ani dnes nie je na 100% isté, že/či sa inferno zmení na happyend. Zrekapitulujme si náročné dianie okolo bourneoviek.

Prvý diel s Mattom Damonom z roku 2002 sa dnes, oproti nasledujúcim dvom od Paula Greengrassa (2004 a 2007), javí ako nízkorozpočtová konverzačná dráma. 13 rokov (!) po jednotke mnohí zabudli, že v ňom Damonovu Nemesis hral Clive Owen (a vôbec, pamätá si niekto Clivea Owena obecne?). Úspech snímky bol ale dosť veľký na to, aby štúdio postave z kníh Roberta Ludluma verilo a pokračovalo s ňou na striebornom plátne. A dobre urobilo, nakoľko dvojka s trojkou sa stali špionážnymi klasikami.

Greengrass a Damon si padli do noty, no už počas nakrúcania trojky bolo jasné, že končia. Ostatne, trojka je „poriadne“ a dôstojne ukončený všetky dejové línie sa plnohodnotne zakončili a väčšina postáv úspešne zomrela. Prečo (a akým smerom) teda pokračovať?

Tvorcovia si ale na konci neodpustili nádej v podobe záverečných „plávajúcich“ sekúnd, takže štvorke teoreticky nič nestálo v ceste. Dvojnásobne pri pohľade na závratné tržby predchádzajúcich častí. Greengrassa a Damona univerzum začalo nudiť, napriek tomu sa však s Universalom neoficiálne dohodli, že do toho pôjdu aj štvrtý raz, ale nech im štúdio najskôr dá 100 miliónov na Zelenú zónu.

Dalo. A bol to prepadák.

Do toho sa začali objavovať čoraz častejšie správy o tom, ako si Universal a Greengrass prestávajú rozumieť. Predsa len, išlo o finančne náročné produkcie (trojka stála 110 miliónov, v tej dobe nie najviac, ale ani najmenej). Štúdio pravdepodobne nemalo chuť riskovať vypuknutie zákopovej vojny medzi ním a režisérom priamo počas nakrúcania. Projekt následne prizabila správa, že by štvorku mohol režírovať niekto iný. To naštartovalo Damona, ktorý vyhlásil, že bez Greengrassa do toho nejde. Nakoniec sa na to teda všetci „tak nejako“ svorne vybodli a štvorka dodnes nevznikla.

Vznikol však rip-off s Jeremy Rennerom. Chronologicky bol umiestnený za trilógiu, odohrával sa v rovnakom univerze a vrátili sa všetky dôležité postavy, išlo však výhradne o cameá, niektoré dokonca vo forme flashbackov, čo bolo naposledy populárne v nemeckých kriminálnych seriáloch z 90-tych rokov. Hlavný dej sa točil okolo Bourneovho „nástupcu“ Aarona Crossa, taktiež smrtiacej mašiny v moci tajných amerických služieb.

Hoci bol Renner o čosi sympatickejší, ako chladný Terminátor Damon, nepomohlo to. Akčné scény boli fajn, ale nepomohli ani tie. Nepomohlo proste nič. Hoci nešlo o komerčné fiasko, nejednalo sa ani o trhák a i keď fanúšikovia pôvodnej trilógie neboli vyložene nahnevaní, neboli ani vyložene nadšení. Nečudo, že štúdio samo nevedelo, či má záujem pokračovať v sérii s Rennerom a to napriek tomu, že bol ochotný vrátiť sa. Rip-off totiž stál nie malých 125 miliónov a jeho prijatie v kinách zďaleka, zďaleka, zďaleka nekráčalo v stopách Damonovej dvojky a trojky.

Renner by v sérii naozaj rád pokračoval. Ten človek obecne rád pokračuje v sériách a to napriek tomu, že v Avengers patril k najprehliadanejším členom tímu (Whedon sľubuje, že v dvojke tomu bude inak, ale pochybujem) a striedanie Toma Cruisea vo štvrtej Mission: Impossible dopadlo tak, že Cruise zostáva hlavným hrdinom aj v práve dokončovanej päťke a Renner, ktorý ho mal pôvodne striedať a päťka mala patriť jemu, aspoň také boli plány štúdia Paramount, môže byť dnes rád, že sa ho Cruise nezbavil. Samostatná sága, ktorej by bol titulnou hviezdou, by sa mu hodila. Po nie príliš pozitívnom prijatí rip-offu sa ale zdalo, že ani táto séria nebude mať pre Rennera šťastný koniec. Nakoniec sa síce na konci tunela objavilo svetielko... ale koncom roka 2014 ak aj nie priamo zhaslo, tak minimálne sa poriadne stlmilo.

Kým totiž ešte v prvej polovici roka Universal druhý rip-off chcel a ohľadom réžie vyjednával s režisérom série Rýchlo a zbesilo Justinom Linom, postupne sa začali informácie razantne upravovať. Najskôr Damon s Greengrassom vyhlásili, že by sa možno predsa len vrátili. Zlá krv zrejme vyprchala, Greengrass svoju spoľahlivosť dokázal úspešným, i keď podľa mňa nudným Kapitánom Phillipsom: prepadnutím lode Alabama s Hanksom a Damonova hviezda zďaleka nežiarila tak mohutne, ako v dobe vrcholiacej trilógie. Potrebuje hit.

Takisto štúdio by si samozrejme na konto rado pripísalo nejaký ten trháčik. Nechalo sa inšpirovať úspešnými prepojenými svetmi marveloviek a DC a vyhlásilo, že bude Bourne 4 i rip-off č. 2 a nakoľko sa odohrávajú v rovnakom univerze, pôjde o previazané príbehy, pričom nie je vylúčené, že v budúcnosti, ideálne pravdaže čím skôr, sa obe postavy stretnú v spoločnom filme. Renner bol zasa sklamaný. Ďalšia séria, ktorá sa mu vymkla z rúk. Ale aspoň zostal jej súčasťou.

Momentálne sa veci majú tak, že pôvodne mali vzniknúť oba filmy, štúdio ale z pochopiteľných príčin koncom roka 2014 uprednostnilo plnohodnotného Bournea 4. Mali by sme ho vidieť v júni 2016. Druhý rip-off tak skoro neuvidíme, nakrúcanie ale podľa všetkého nebolo zahodené do koša, ale „iba“ odsunuté. Tým pádom sa Linovi uvoľnil diár a môže sa vrhnúť na réžiu Star Treku 3. V januári 2015 producent série Frank Marshall povedal, že síce nikdy nehovor nikdy, ale tu a teraz nič nenaznačuje tomu, že by mal Damon záujem vrhnúť sa na crossover oboch značiek.

............................................................................................................................