Mission: Impossible III [9O %]
Špionáž
Pondelok, 03 November 2014 03:00

Recenzia najlepšej časti série.

Obsahuje spoilery.

Mission: Impossible III (ďalej len M:I3) má dve hodiny, ale také rýchle tempo nemala ani jednotka s dvojkou dohromady. Je plná božských, báječných a návykových scén, na aké sa nezabúda. Mrazivá adrenalínovka priamo do srdca, svieži Cruiseov útek z MI6 za sprievodu rádiovej pesničky, šialený skrat v mozgu, perfektné hodenie zbrane Keri Russellovej a ich následný taktický postup budovou.

Iné scény sú tak hravo nakrútené a dobre nasnímané, že by som sa na ne vedel pozerať aj dva krát denne (Maggie Q vystupujúca z auta, partia na motorovom člne).

Cruise potvrdil víziu ohľadom tejto série, keď je každý diel úplne iný. Pôvodne mali M:I3 režírovať David Fincher a Joe Carnahan, ale v poslednej chvíli sa objavili „tvorivé nezhody“ a boli nahradení J.J. Abramsom. Uvedomme si, že v roku 2006 bol Abrams jedna veľká neznáma. Mnohí, zrejme vrátane mňa, si ťukali na čelo, keď sa dozvedeli, že Cruise mu dá 150 miliónov.

Iste, mal za sebou televízne úspechy s Alias a dva roky predtým vytvoril Nezvestných. Ale po celovečernej stránke bol absolútne nepobozkaný, ak nerátame zopár priemerných scenárov (Navždy mladý, Na rybách, Jazda do pekiel, Armageddon). Nakoniec sa jeho obsadenie ukázalo byť najlepšou voľbou, akú Cruise mohol mať a trojka je dodnes mojou zďaleka najobľúbenejšou časťou série. Štvorku Abrams bohužiaľ už iba produkoval a napriek snahe do nej „len“ ako producent nedokázal naakumulovať toľko energie, ako do trojky.

Čo ma oblúkom znova vedie k zamysleniu sa, prečo bola dvojka taká nudná, keď ju režíroval vtedajší akčný kráľ John Woo. Mnohí tvrdili, že ako režisér, ktorého preslávili krvavé akčné scény, musel svoj štýl pre hollywoodsky akčný veľkofilm krotiť. Pochopiteľne je to absolútne logické, problém dvojky ale nie je v tom, že nie je krvavá. Nevyžadujem od akčných scén krv. Problém dvojky je, že je nezáživná. Cruise predtým De Palmovi a potom Abramsovi rozviazal ruky, nech si robia, čo chcú. Prečo je teda dvojka taká, aká je? Nechce sa mi veriť, že človek, ktorý dá 150 miliónov do rúk televíznemu tvorcovi, je despota (a rasista).

Ale späť k M:I3. Abrams zázračne hladko, akoby to robil od narodenia, kombinuje ohromné akčné scény (mohlo by sa zdať, že najlepšou je epický prepad konvoja na moste, ale myslím si, že každá akčná scéna má v sebe fantastický detail, vďaka ktorému na ňu budete dlho spomínať – napríklad stádo oviec pod „veternými mlynmi“) s ľudskými. Režíruje tak dobre, že takmer dokáže diváka prinútiť zabudnúť, že Cruise si množstvo drastických kaskadérskych výkonov (zasa) robil sám.

Mohlo by sa zdať, že špionážny akčný triler nemôže dojať, ale často som sa pristihol, ako sa mi rozbúchalo srdce a zvlhli mi oči. Scény á la „svadba“ sú vtipné, dojemné a „zlaté“. Veľa tomu dalo Cruiseove spojenie s Michelle Monaghanovou (Neverná, Kiss Kiss Bang Bang, Constantine), ktorá je prirodzená, pristane Tomovi a Tom pristane jej. Vďaka tomu aj zdanlivo príšerné nápady „ústredný zlosyn hrdinu zmláti tak, že ledva dýcha, no hrdina sa pozrie na svoju milovanú manželku, to mu dodá silu, vstane a zlosyna definitívne zneškodní“ sú absolútne perfektne, uveriteľne a dôstojne nakrútené. Abrams si uvedomuje, že by asi bola blbosť, aby z tajných agentov robil psychologicky špičkovo prepracované postavy, ale skôr alebo neskôr každému dá detail, ktorý ho poľudští (modlitba, žoviálne debaty medzi Cruiseom a Rhamesom). Až desivo silné je finále, kedy Hunt vie, že mu v mozgu onedlho vybuchne bomba a tak bleskovo zasvecuje vystrašenú manželku do tajov streľby, pričom výmenu zásobníkov prirovnáva tuším k výmene žiarovky v kuchynskej lampičke, ak sa nemýlim. Následne spácha samovraždu, aby paradoxne zneškodnil bombu a potom ho musí manželka jednak oživiť a jednak strieľať do prichádzajúcich ozbrojených nepriateľov. Presne kvôli tomuto som kedysi Abramsa miloval. Mal to aj v Star Treku, no mám pocit, že v posledných filmoch to už nemal, no niečo mi našepkáva, že v nových Star Wars to zasa mať bude.

Samozrejme by to nešlo bez skvelých hercov. Cruiseovi stačí nahodiť široký, biely, šibalský a odzbrojujúci úsmev a je to. S Michelle ho spája skvelá chémia; keby sa po nakrúcaní vzali, vôbec by som sa nečudoval (ale nevzali). Tvorcovia zostali verní tradícii a Hunt má zasa nového šéfa. Po Jonovi Voightovi a famóznom Anthonym Hopkinsovi prišla rada na zdanlivo banálnejšieho Laurencea Fishburnea z Apokalypsy a Matrixov, ale nakoniec i on je parádny.

Huntov tím tvorí starý Ving Rhames (Úsvit mŕtvych) a noví John Rhys Meyers (Alexander Veľký) a Maggie Q (neskôr Smrtonosná pasca 4.0, prípadne pokus o vlastnú špionážnu sériu v podobe seriálu Nikita). Všetci sú super a komický Simon Pegg v podpornej roličke technika neprekáža (plnohodnotne sa do partie pridal až v štvorke). Jeho monológ o „anti-Bohovi“ je desivý. Philip Seymour Hoffman vystrihol fantastického zlosyna, dodnes najlepšieho v sérii.

Celé je to také dobré, že na seriál (s ktorým to už vážne nemá asi nič spoločné, paradoxne napriek tomu, že práveže trojka je viac o tíme, ako jednotka a dvojka) som si ani nespomenul. Nad logickými prešľapmi som premýšľal len asi osem sekúnd (jednoduché dostanie sa do Vatikánu). Niektoré drobnosti niektorí diváci môžu vnímať negatívne, ja si ale myslím, že napr. to, že nevidíme, len počujeme, ako Ethan v mrakodrape ukradne Zajačiu packu, je umelecký zámer a podľa mňa funkčný. Inak, zajačia packa je dokonalý McGuffin.

Mission: Impossible III, USA | Čína | Nemecko 2006, cca 126 minút

Réžia: J.J. Abrams. Scenár: Alex Kurtzman, Roberto Orci, J.J. Abrams (voľne na motívy seriálu). Hudba: Michael Giacchino. Kamera: Daniel Mindel. Hrajú: Tom Cruise, Philip Seymour Hoffman, Ving Rhames, Billy Crudup, Michelle Monaghanová, Jonathan Rhys Meyers, Keri Russellová, Maggie Q, Simon Pegg, Laurence Fishburne, Greg Grunberg a ďalší

............................................................................................................................