Argo [8O %]
Špionáž
Štvrtok, 22 August 2013 04:00

Recenzia špionážnej drámy podľa skutočných udalostí od Bena Afflecka s Benom Affleckom v hlavnej úlohe.

ARGO je nakrútené na základe skutočných udalostí. No keďže predpokladám, že väčšina z vás o nich nepočula (podobne ako ja), bude recenzia obsahovať veci, ktoré môžete vnímať ako spoilery.

Koncom 70-tych rokov 20. storočia došlo v Iráne k zaujímavej situácii. Miestni vzbúrenci prepadli americkú ambasádu a zajali jej zamestnancov. Šiestim z nich (vrátane žien) sa v poslednej chvíle podarilo utiecť a ukryť sa v dome kanadského veľvyslanca. Bolo ale isté, že ich skôr alebo neskôr nájdu a v lepšom prípade ich čaká niekoľkomesačné zajatie. V horšom smrť.

Kvôli komplikovanej politickej (a inej) situácii bola Amerika v podstate bezmocná. Musela sa teda rozhliadať po najmenej pravdepodobných až úplne nepravdepodobných riešeniach. Najlepšie z najhorších (nešťastný nápad s bicyklami skončil na druhom mieste) poskytol agent CIA Tony Mendez (Affleck). Odíde (legálne) do Iránu, nakontaktuje sa tam na „utečencov“ a „premení“ ich na členov hollywoodskeho štábu (napr. na režiséra, šéfku výpravy atď.), ktorí tu hľadajú exteriéry pre nakrúcanie hollywoodskeho sci-fi „Argo“. Má to byť niečo medzi HVIEZDNYMI VOJNAMI, FLASHOM GORDONOM a HE-MANOM, s maskami renomovaného experta Johna Chambersa (John Goodman!) a od cynického producenta (Alan Arkin nominovaný za svoj relatívne miniatúrny výkon na Oscara). Následne ich má legálne (resp. s „legálne falošnými“ kanadskými pasmi) dostať do lietadla do USA...

Znie to absurdne, ale vraj sa to naozaj stalo. Naplno to ale odtajnil až v 90-tych rokoch americký prezident Bill Clinton. Ja o danej udalosti neviem nič (nečítal som ani knihu, ktorú o tom Mendez napísal). Ale scenár je údajne mierne upravený, aby bol o čosi/ešte dramatickejší (v skutočnosti vraj záverečná kontrola na letisku prebehla v poriadku, CIA na poslednú chvíľu vraj nezmenila záchranný plán). Týka sa to údajne predovšetkým finále. Myslel som, že doňho bude „umelo“ pridané mučenie, prestrelka alebo aspoň osemnásť výbuchov. Preto som bol sklamaný, keď najdramatickejšou scénou bolo, že zopár chlapov so samopalmi naskákalo do áut a 30 sekúnd sa rútilo po letiskovej pristávacej dráhe. Musím ale dodať, že v konečnom efekte to hodnotím pozitívne. Ak by vo finále bolo 30 mŕtvych a 15 minút prestreliek, asi by som mal pocit, že zo mňa Affleck robí blbca.

Affleck je inteligentný režisér, ktorý po ZBOHOM BABY a MESTE dokazuje, že na to má. Hoci v MESTE ukázal, že mu prestrelky, výbuchy a bitky nerobia problém, nepoužíva ich ak nemusí. ARGO nie je žiadny akčný špionážny veľkofilm á la Jason Bourne. Je to skôr komorná dráma, ktorej minimálne 70% scén pozostáva z pasáží, keď v jednej miestnosti sedí/stojí osem postáv a rozpráva sa. Vlastne si ani nepamätám, či v priebehu filmu Affleck aspoň raz drží v rukách niečo ako zbraň, nieto ešte aby ju používal.

Hoci nie som expert na vtedajšiu iránsku politickú situáciu, v deji som sa plus mínus nestrácal, hoci Affleck ide možno až zbytočne do hĺbky (napr. bez dobových záberov na televízne spravodajstvo by som sa v pohode zaobišiel). No niekto určite bude tvrdiť, že Affleck je práveže až príliš povrchný. Ja si ale myslím, že ARGO je príbeh skupinky, ktorú musí agent CIA za každú cenu dostať z krajiny. Nie je príbehom „tej doby a krajiny“, i keď samozrejme chápem, že to Affleck nejako musel ukotviť v historických súvislostiach a aspoň sa pokúsiť vysvetliť nám ich. Na „dokumentárnejších“ reportážnych/zákulisných scénach je možno až zbytočne/príliš cítiť producentskú ruku politicky angažovaného Georgea Clooneyho (SYRIANA) a jeho kamaráta Granta Heslova (kedysi hral v KONGU, no posledné roky oscarovo spolupracuje s Clooneym, viď. filmy DOBRÚC NOC A VEĽA ŠŤASTIA a DEŇ ZRADY).

(Takže ak uvidíte obrázky z predávania Oscarov - ARGO získalo sošky za najlepší film, adaptovaný scenár a strih -, kde vedľa Afflecka postáva Clooney, aspoň budete vedieť prečo.)

Affleck možno zvláda akciu a politické/historické pozadie, ale zvláda hlavne prácu s postavami a dialógmi. Jeho hrdina je prekvapivo mlčanlivý (som si istý, že toho nakecal v priebehu filmu viac, ako Rambo v štvorke... ale napriek tomu som si spätne dlho vybavoval scény, v ktorých povedal aspoň tri vety po sebe). Až mi to pripadalo tak, akoby mal traumu z posmešných dávnych filmových kritík za jeho herecké výkony vo filmoch ako LÁSKA S RIZIKOM alebo DAREDEVIL a tak schválne má minimum dialógov, aby dal kritikom čo najmenej príležitostí zasa si z neho robiť srandu. Hoci sa objaví od pol pása nahý, nemá to nič spoločné s dobami ARMAGEDDONU. Namiesto možno až nesympaticky bezstarostného amerického mladíka tu máme stále ešte mladého muža, ktorý má doma Oscara za scenár k DOBRÉMU WILLOVI HUNTINGOVI.

Okrem absencie akčných scén ma mierne sklamal i malý priestor pre vydarenú dvojku Goodman/Arkin. Pôvodne som si myslel, že do Iránu nepôjde len Affleck, ale celý štáb a že sa dožijeme „reálneho“ nakrúcania Arga. Nič z toho síce nie je pravda (Goodman a Arkin sú celý čas v USA). Ale nakoniec je to rovnaké, ako s absentujúcimi akčnými scénami. Asi je lepšie, že to tu nie je.

ARGO je herecky silný projekt, no hlavnú rolu má Affleck. Napriek tomu sa o ňom skoro nič nedozvieme. Ako herec zbytočne nevyhrocuje situáciu. Keď dôjde na klišé „hrdinovi uprostred akcie šéf prikáže, aby ju zrušil a vrátil sa domov“, jeho dilema je znázornená v asi 40-sekundovej scénke, v ktorej pochmúrne sedí v hotelovej izbe. Ale nie je to smiešne.

Okrem neho a spomínanej dvojky Goodman/Arkin vo filme uvidíme napr. Bryana Cranstona ako jeho šéfa, Cleu DuVallovú ako jedného z utečencov a v miestami až cameo roličkách Željka Ivaneka, Kylea Chandlera („Zajtrajšie noviny“, KING KONG, SUPER 8), Adrienne Barbeauovú, Michaela Parksa, Boba Guntona či Philipa Bakera Halla. Vlastne som prekvapený, že nie aj Clooneyho.

Hoci je finále zbavené akcie a hoci sú v ňom klišé (vyzváňajúci telefón, ktorý nemá kto dvihnúť) a začína operovať s čudnými názormi (naozaj stačil jeden telefonát do falošnej kancelárie a boli zbavení podozrenia?), je napínavé. Stihnú to? Nestihnú? Odhalia ich? Neodhalia? Páčilo sa mi to a páčili sa mi aj dobové fotky skutočných aktérov pod záverečnými titulkami. Vlastne sa mi to páčilo celé a i keď som si s pribúdajúcimi dňami od pozretia čoraz viac uvedomoval, aké to vlastne celé bolo klišé, príjemný pocit z pozretia to nezničilo. Ale ZBOHOM BABY sa mi páčilo viac.

Argo, USA 2012, cca 120 minút

Réžia: Ben Affleck. Scenár: Chris Terrio (podľa knihy Tonyho Mendeza). Hudba: Alexandre Desplat. Kamera: Rodrigo Prieto. Hrajú: Ben Affleck, Bryan Cranston, John Goodman, Kyle Chandler, Alan Arkin, Tate Donovan, Clea DuVall, Adrienne Barbeauová, Michael Parks, Željko Ivanek, Bob Gunton, Philip Baker Hall a ďalší