Bourneov odkaz [6O %]
Špionáž
Štvrtok, 16 Máj 2013 04:00

Recenzia akčného špionážneho trileru s Jeremym Rennerom, Edwardom Nortonom a Rachel Weiszovou BOURNEOV ODKAZ (2012).

V rokoch 2002 – 2007 hollywoodske štúdio Universal vyprodukovalo špionážnu akčnú trilógiu Douga Limana (režíroval prvý diel, zvyšné dva produkoval) a Paula Greengrassa (režíroval posledné dva) na motívy kníh Roberta Ludluma. Každému dielu som s prižmúrenými očami dal 80%. Nebola to žiadna srdcová záležitosť, ale nálož zaujímavých akčných scén, dokumentárne ladenej réžie, do akčnej úlohy netradične obsadeného Matta Damona (ktorý mal dovtedy skôr povesť intelektuála) a jeho pôsobivého bojového umenia, realistickej výpravy a kvalitných hercov v podporných roličkách, ma bavila dosť na to, aby som hodnotenie 60% (a menej) pokladal za neférové. Ale ako vravím - žiadne srdcovky.

Boli to však obrovské komerčné hity, Universal chcelo logicky štvrtý diel a potom zrejme (záviselo by to na tržbe, nie kvalite daných snímok) piaty, šiesty, siedmy, ôsmy, deviaty... poznáte fantáziu hollywoodskych producentov... desiaty, jedenásty, dvanásty, trinásty...

A potom remake...

Greengrass s kamarátom Damonom sa však začali opatrne vykrúcať. Nečudujem sa, že sa im nechcelo X rokov v kuse nakrúcať „rovnaké“ filmy. Štúdio im v roku 2010 dovolilo vydýchnuť si prostredníctvom ZELENEJ ZÓNY, 100-miliónový film však bol nielen nudný, ale aj prepadák.

Universalu sa to pravdaže nepáčilo a v určitej chvíli začalo mať ošívania Greengrassa a Damona po krk a povedalo si, že keď chcú vypadnúť, tak nech vypadnú – a z projektu ich zábavne vyhodilo von skôr, než sa stihli poriadne spamätať. Potom chalani už len bezmocne počúvali plánom na nový začiatok série. Čo znelo šialene, ale postupne sa všetko utriaslo a namiesto remakeu sme sa dočkali... niečoho podobného.

Teoreticky sa jedná o sequel. Dej sa odohráva po udalostiach z pôvodnej trilógie, pričom tie sú relatívne často spomínané. V roku 2012 vznikol aj PROMETHEUS a BOURNEOV ODKAZ je skoro to isté: nový príbeh v starom kabáte. Je to bourneovka bez Bournea. Čo sa réžie týka, o čo najhladšiu nadväznosť sa pokúsil scenárista pôvodnej trilógie Tony Gilroy. Inak aj scenárista DOLORES CLAIBORNEOVEJ a DIABLOVHO ADVOKÁTA a režisér MICHAELA CLAYTONA s Georgeom Clooneym.

Pri špekuláciách, kto nahradí Damona, prišla reč na Jeremyho Rennera. Upozornil na seba v roku 2008 v Bigelowovej SMRŤ ČAKÁ VŠADE, za ktorú bol nominovaný na Oscara. Na toho bol nominovaný aj o dva roky neskôr za Affleckovo MESTO. Následne si strihol Hawkeyeho v THOROVI, zopakoval si ho v AVENGERS: POMSTITEĽOCH a nie úplne najhoršie sa ujal dôležitej úlohy v štvrtej MISSION: IMPOSSIBLE. Mne osobne pripadá fajn, zároveň ale nevýrazný a matný a nie stopercentne presvedčivý. Oproti Damonovi pripomína viac človeka, než stroj. Je akceptovateľný. Nejednalo sa o najhorší výber.

Následne Universal siahol po Rachel Weiszovej. Ešte si spomínate, že má doma Oscara za NEPOHODLNÉHO? Spomínate si vôbec na ten film? Rachel kedysi odmietla tretiu MÚMIU aj s tým, že nemá rada komerčné filmy. Asi preto hrala v prvých dvoch MÚMIÁCH (recenzia prvej), dabovala dračicu v ERAGONOVI a zrejme z rovnakej nenávisti voči komercii sa rozhodla zahrať si v hollywoodskom akčnom trileri BOURNEOV ODKAZ. „Minulé“ Franka Potenteová a Julia Stilesová boli lepšie. Weiszová hrá múdru vedkyňu, ale bojujúcu o holý život. Čiže stres, nervozita, krik, plač, hysterické emočné výjavy, psychické kolapsy. Asi nemusím dodávať, že sa na to nepozerá dobre.

A do tretice (na post hlavného byrokratického zlosyna) si štúdio vybralo Edwarda Nortona. Teda ďalšieho kedysi talentovaného herca (PRVOTNÝ STRACH, KLUB BITKÁROV, 25. HODINA), s ktorým sa Hollywood príliš nemaznal. Pritom si za to môže sám zlým výberom scenárov. Do blbej LÚPEŽE PO TALIANSKY ho vraj svinsky nanútili. Okej. Nezáživného ČERVENÉHO DRAKA a dávno zabudnuté tituly ILUZIONISTA, FAREBNÝ ZÁVOJ či STONE však už na koho hodiť nemá. Je alarmujúce, že tento inak evidentne talentovaný (a nebál by som sa povedať inteligentný) človek sa mi v posledných rokoch páčil len v NEUVERITEĽNOM HULKOVI a v cameu v DIKTÁTOROVI.

Ale poďme k samotnému filmu. Odohráva sa v rovnakom univerze, ako „stará“ trilógia. Dokonca vidíme flashback na úspešný atentát na novinára na železničnej stanici. Nový hrdina je podobná smrtiaca mašina na zabíjanie, ako Damon. Ovláda perfektné bojové umenie, akčné scény sú opäť ladené dokumentárne, všetko je podriadené pokusu o čo najväčšiu mieru autenticity. Takže potenciálne exotická filipínska výprava vôbec nie je exotická. Atmosféra snímky sa vnára do šera potichu bzučiacich počítačov a svietiacich monitorov tajných amerických vládnych špionážnych agentúr a organizácií s vysoko postavenými chladnokrvnými sviňami, ktoré nemajú problém zabíjať v mene štátu, demokracie a zachovania mieru a rovnováhy a večer ísť prečítať rozprávku na dobrú noc svojim deťom/vnukom.

Aby toho nebolo málo, vo filme sa objavia skoro všetky postavy z trilógie. Nejasajte však, nejedná sa o žiadne veľké úlohy. Naopak, väčšinou ich len spomínajú nové postavy, prípadne sa staré postavy objavia vo flashbacku alebo na fotografii/v televízii/v novinách (okrem Damona aj Albert Finney, David Strathairn, Scott Glenn a Joan Allenová).

Skoro mi to až pripadá ako nepredajný film. Má hrdinov, s ktorými sa nedá súcitiť a pomerne málo akčných scén (napr. akcia v zasnežených horách pripomínajúca MEDZI VLKMI či prepad domu). Zato má desiatky minút dialógov, ktoré prenášajú dobrí herci (okrem iných sedemdesiatnik Stacy Keach). Počúva sa to dobre napriek tomu, že som často nevedel, o čom sa postavy bavia. Ale nebolo to až také nepochopiteľné, ako trilógia s Damonom. BOURNEOV ODKAZ je nielen o pár centimetrov emotívnejší, ale aj jednoduchší. Len sa pri tom všetci tvária strašne zložito...

Film trpí prehnanou paranojou. Viem, že v dnešnej dobe sú bezpečnostné kamery pomaly už aj na záchodoch. Ale i tak mi ich množstvo vo filme pripadalo absurdné a až úsmevné. Zaujímavé je, že hoci to hrdinovia dobre vedia, ani im nenapadne maskovať sa. Žiadna parochňa, žiadne umelé fúzy, žiadna zmena farby vlasov. Pozoruhodné!

Čo sa týka hesla „Nikdy nebol len jeden“ resp. „Bourne bol len špička ľadovca“, síce sa v jeho mene dá nakrútiť ďalších 800 častí, otázkou ale je, kto by sa na ne pozeral. Samotné štúdio je momentálne (máj 2013) zo situácie, ktorú si samo zapríčinilo, pravdepodobne zmätené. Film vyzerá, že stál (maximálne) 90 miliónov dolárov. V skutočnosti stál 125, čo nie je málo, dvojnásobne na film bez hviezd, ktoré by si pýtali 20-miliónové honoráre. V konečnom efekte ale ktovieako dobre nezarábal a reakcie divákov (od odbornej filmovej kritiky po fanúšikov pôvodnej trilógie) oscilovali skôr niekde medzi priemerom s tým, že to nebolo zlé, ale ani dobré.

Dalo by sa skonštatovať, že Renner sa (napriek tomu, že nebol najhoršou voľbou) neosvedčil. Nečudo, že Damona vraj štúdio po premiére oslovilo s tým, či by si vedel predstaviť ďalší diel, v ktorom by prípadne spojil sily práve s Rennerom. Damon vraj zareagoval tak, že si to príliš predstaviť nevie a ani nechce a to nielen s Rennerom, ale ani bez neho (a zasa s Greengrassom). Ťažko povedať, akým smerom sa bude séria v najbližších rokoch (ne)uberať...

Štúdio malo pred premiérou evidentne veľké oči s päťkou (resp. s dvojkou novej trilógie), čomu odpovedá záver, v ktorom sa nič nevyriešilo, hrdinovia sú na úteku (v sprievode bourneovskej pesničky „Extreme Ways“ od Mobyho) a väčšina hajzlov prežila a určite po nich pôjde ak nie dnes, tak zajtra.

P.S. - Louis Ozawa Changchien pokračuje v stopách PREDÁTOROV a ani teraz neskoční dobre (a zasa toho veľa nenahovorí...).

The Bourne Legacy, USA, cca 135 minút

Réžia: Tony Gilroy. Scenár: Tony a Dan Gilroyovci (voľne na motívy knižného diela Roberta Ludluma). Hudba: James Newton Howard. Kamera: Robert Elswit. Hrajú: Jeremy Renner, Edward Norton, Rachel Weiszová, Oscar Isaac, Louis Ozawa Changchien, Stacy Keach, Željko Ivanek a ďalší