17 zaujímavostí o sérii Halloween
Slasher
Utorok, 08 Január 2013 04:00

17 zaujímavostí o slávnej hororovej sérii Johna Carpentera... ktoré ste asi vedeli.

V rokoch 1978 - 2009 vzniklo 10 dielov série HALLOWEEN.

1. Hoci sa - čo sa herečiek týka - so sériou spája výlučne Jamie Lee Curtisová, v skutočnosti si zahrala „len“ v prvej, druhej, šiestej a siedmej časti. A navyše je tu jedna herečka, ktorá sa jej počtom dielov vyrovnala! Danielle Harrisová si totiž tiež zahrala v štyroch. Najskôr Curtisovej dcéru v štvorke a v päťke (postava sa mihla aj v šestke, ale už ju hrala iná herečka) a keď Danielle vyrástla, zahrala si v oboch HALLOWEENOCH (recenzia druhého) Roba Zombieho. No, aby to bolo komplikované, úplne inú postavu...

2. Treťou najčastejšou obsadzovanou herečkou série je Nancy Stephensová. Hrala Marion Chambersovú, asistentku/zdravotnú sestru Dr. Loomisa v prvých dvoch dieloch a mihla sa v úvode siedmeho.

3. Najčastejšie obsadzovaným mužským hercom série je Donald Pleasence alias Dr. Loomis. Zahral si v piatich dieloch (v šiestich, ak rátame aj jeho posmrtný monológ mimo obraz v sedmičke, hlas ale v skutočnosti nepatrí Pleasenceovi, ale inému hercovi). V komplet celej sérii sa Donald zrejme neobjavil len preto, že trojka so sériou prakticky nemá nič spoločné (neobjavila sa v nej žiadna postava z jednotky a dvojky) a preto, že medzi šiestou a siedmou herec zomrel.

4. Trojku najpravovernejší fanúšikovia série do ságy radšej príliš nepočítajú. Nevystupuje v nej Michael Myers a dej s udalosťami predchádzajúcich dielov nijako nesúvisí. Paradoxne ho ale režíroval strihač a šéf výpravy prvej časti, Tommy Lee Wallace.

5. Chlapec Tommy Doyle z prvej časti (hral ho Brian Andrews), ktorého stráži Laurie, sa objavil aj v druhej časti (ale len v retrospektíve) a v šiestej. V nej však už ako dospelý muž (hraný dnes pomerne známym hollywoodskym komikom Paulom Ruddom – „Priatelia“, NABÚCHANÁ).

6. V prvej časti pozerajú postavy v televízii sci-fi horor Howarda Hawksa a Christiana Nybyho THE THING FROM ANOTHER WORLD z roku 1951. Carpenter štyri roky po HALLOWEENE nakrútil jeho remake (s Kurtom Russellom). V druhej časti je pre zmenu v televízore pustená NOC ŽIVÝCH MŔTVYCH Georgea A. Romera. Tento „televízny zvyk“ ponechal vo svojej časti aj Steve Miner – v sedmičke je pustený VRESKOT 2 (mimochodom od scenáristu Kevina Williamsona, ktorý sedmičku produkoval).

7. Scenárista slasheru VRESKOT Kevin Williamson za svoj vzor pokladá prvý HALLOWEEN. Siedmy paradoxne produkoval.

8. Šedou eminenciou série je producent Moustapha Akkad. Podieľal sa na prvých ôsmych dieloch a na zvyšných nespolupracoval len preto, že sa v roku 2005 stal obeťou teroristického útoku počas dovolenky v Jordánsku (po jeho smrti v sérii ako producent pokračoval jeho syn Malek Akkad).

9. I keď je dnes notoricky známe, že Myers a Laurie sú brat a sestra, diváci (i Laurie) sa to dozvedeli až v dvojke. V prvej časti Myersov útok na Laurie nebol nijako logicky vysvetlený. Spätne sa nepozornému divákovi môže zdať nelogické vtedajšie Loomisovo správanie. Expert na Myersa nevedel, že Myers mal mladšiu sestru, ktorá pod zmeneným menom žila v Haddonfielde? No ako v dvojke jasne zaznie, o existencii tejto informácie Loomis dovtedy skutočne netušil...

10. Hoci býva HALLOWEEN pokladaný za prvý slasher kinematografie, toto prvenstvo je diskutabilné (viď. napr. ČIERNE VIANOCE, ktoré Bob Clark režíroval štyri roky pred HALLOWEENOM). HALLOWEEN každopádne je pokladaný za najvýraznejšieho predstaviteľa slasherov. Až po jeho úspechu sa s vyvražďovačkami roztrhlo vrece (série PIATOK TRINÁSTEHO, NOČNÁ MORA V ELM STREET, VRESKOT atď.).

11. Len dvaja režiséri nakrútili viac, ako jeden diel. Konkrétne Rick Rosenthal (dvojka a osmička) a Rob Zombie (remake a jeho sequel).

12. John Carpenter, za ktorého dieťa je séria pokladaná, sa paradoxne (či už ako režisér, scenárista, producent alebo hudobný skladateľ) podieľal len na prvých troch dieloch. Následne so sériou sekol (ak samozrejme nerátame jeho slávny ústredný hudobný motív, ktorý bol použitý aj v ďalších dieloch).

13. Odmaskovaný Michael Myers bol vždy unikátom. Dochádzalo k tomu len minimálne a maximálne na niekoľko sekúnd. Maska mu bola strhnutá napr. vo finále prvej časti.

14. Hoci Myers zabíjal už ako 6-ročný a nasledujúce roky strávil v blázinci, v úvode prvej časti utečie v aute, ktoré osobne šoféruje. K tejto logickej nezrovnalosti sa v jednej chvíli vyjadrí aj Loomis. Naznačí, že v ústave možno bol niekto, kto sa s Myersom skamarátil (napr. ošetrovateľ) a keď sa nikto nepozeral (napr. počas nočnej služby), učil ho zo sentimentality šoférovať. Myers obecne v ságe šoféroval rád: okrem päťky túto blbosť prekvapivo rešpektoval aj seriózny Miner v sedmičke.

15. Séria HALLOWEEN si vždy rada vychutnávala okrúhle výročia, i zvláštne časové skoky. Druhý diel sa odohráva len pár sekúnd po prvom, štvrtý na desiate výročie prvých dvoch a siedmy na dvadsiate výročie jednotky.

16. Hoci vo finále dvojky Loomis Myersa zlikvidoval výbuchom, ktorému podľahol aj on sám, v nasledujúcej štvorke sa na scéne objavili ako Myers, tak Loomis. Je to narýchlo vysvetlené vetou, že výbuch bol strašný a obaja boli fyzicky ťažko zranení (Loomis má čiastočne spálenú tvár). Explózia však nebola smrteľná a to napriek tomu, že bola v dvojke nakrútená tak impozantne, že sa zdalo byť nemožné prežiť ju. Myers podobne prežil aj explóziu na konci štvorky.

17. V HALLOWEENE: H20 si s Curtisovou zahrala aj jej matka, herečka Janet Leighová. Dostala roličku zvedavej sekretárky, pričom vo filme jazdí na rovnakom aute, v ktorom jazdila ako Marion Craneová v PSYCHU.