Chata v horách [6O %]
Slasher
Štvrtok, 18 Október 2012 04:00

Recenzia takmer slasheru CHATA V HORÁCH (2011).

Keď sa v roku 2009 objavili prvé správy z Hollywoodu o tom, že televízny tvorca („Buffy, premožiteľka upírov“ a jej spin-off „Angel“, ďalej „Firefly“ a jej celovečerné uzavretie SERENITY) Joss Whedon ako producent a scenárista chystá (za cca 30 miliónov dolárov) „nový EVIL DEAD“, príliš ma nezaujímali. V tom čase som už vedel, ako silácke reči „robíme nový kultový horor, ktorý na poli žánru spôsobí revolúciu“ nakoniec dopadnú (podobnými „budúcimi klasikami“ mali byť už filmy CABIN FEVER alebo SLIMÁK... spomínate si na ne?).

Následne sa o filme občas začalo hovoriť, no spravidla sa začínalo a končilo tým, že štúdio má také finančné problémy, že ho v najbližších pár mesiacoch nie je schopné nasadiť do kín, hoci bol dávno hotový/dokončený.

Z pár mesiacov sa stali celé mesiace.

Z celých mesiacov sa stali roky.

Film sa do kín dostal v roku 2012...

To už bol hviezdou (vďaka THOROVI) austrálsky herec Chris Hemsworth, kým v čase nakrúcania ho ešte nikto nepoznal. Reklamná kampaň teda mohla byť postavená aj na jeho prítomnosti (napriek tomu, že nemá hlavnú rolu) a zároveň na režisérovi (Drew Goddard si medzitým získal meno ako jeden z tvorcov seriálu „Nezvestní“) a na Whedonovi (ten totiž v približne v rovnakom čase do kín uviedol aj svoj komiksový trhák AVENGERS: POMSTITELIA... „náhodou“ s Chrisom Hemsworthom).

Zaujímavosťou je, že z rovnakého štúdia pochádza aj remake ČERVENÉHO ÚSVITU s Patrickom Swayzeom... ktorý tiež mal finančné problémy... dodnes nemal premiéru... a hrá v ňom Chris Hemsworth.

CHATA V HORÁCH ma začala zaujímať, až keď vyšiel trailer. Bolo z neho totiž zrejmé, že to nebude bežný slasher (resp. horor z lesnej chaty resp. hixploitation). Že bude mať prvky týchto pod-žánrov, ale nepôjde o „klasickú“ ukážku žiadneho z nich.

Na tomto mieste je asi správny čas upozorniť vás na spoilery.

Už v traileroch sa objavili sci-fi prvky, vyvolávajúce otázky o deji. No nie je to nič v porovnaní so samotným filmom, v ktorom sa prelínajú dve dejové línie.

PRVÁ

Typický hororový slasher o piatich (ak o šiestich, už by to bola nuda, u týchto piatich je však dosť času na ich predstavenie divákovi, vďaka čomu si k nim vytvára vzťah a sú mu sympatickí) mladých ľuďoch, ktorí prichádzajú do lesnej chalupy kvôli sexu, ale nájdu v nej len bolesť, smrť a utrpenie.

Sú prítomné tradičné prvky hixploitationu (urážanie dedinčanov) a slasheru (panna, svalovec, nadržaná blondína, čudák s marihuanou) a táto línia je plná klišé, jedná sa ale o „schválne“ klišé, s ktorými sa Joss Whedon pohral. Už spôsob, akým sa na zdanlivo opustenej benzínovej pumpe spoza jednej postavy nečakané vynorí pumpár. Človek ho čaká v desiatej sekunde a on príde v štrnástej. Sú to detaily, ale fanúšikovia hororov ich ocenia (ostatní budú gúľať očami nad tým, aké je to klišé a v podstate budú mať pravdu, lebo aj klišé, ktoré si robí srandu z klišé, je stále len klišé...).

Tejto línii nemožno uprieť fajn herecké obsadenie. Robustný frajer Hemsworth poteší, ale mňa skôr prekvapilo, ako dobre bola obsadená rola „čudáka“. Spravidla to bývajú nesympatickí kreténi, ktorých si prajeme vidieť čo najskôr mŕtvych. Tentoraz mi ale (napriek hercovmu miernemu afektu) napadlo prirovnanie k asi najlepšiemu slasherovému čudákovi od roku 1996 a to k Randymu Meeksovi z VRESKOTOV.

Film má v prvej dejovej línii pôsobivú atmosféru, ktorú (na rozdiel od Sama Raimiho) neničí blbý humor. Tvorcovia radšej namiesto neho ponúkajú vážnu hororovú atmosféru. Dobrý zážitok zo sledovania mi bohužiaľ ničilo, že sa väčšina scén odohráva v tme/šere.

Táto dejová línia je na jednej strane „klasika“ (partiu tínedžerov niečo zabíja), na druhej originálna (vrahom nie je šialený sedliak s vidlami, ale napr. zombíci, nečakané je aj poradie úmrtí á la ZRADNÁ HLBOČINA Rennyho Harlina).

DRUHÁ

Sledujeme v nej inžinierov so suchým zmyslom pre humor (jedného hrá Richard Jenkins – SILVERADO, MODRÁ OCEĽ, VLK, PO PREČÍTANÍ SPÁĽTE), ktorí z počítačového strediska na monitoroch sledujú ukrytými kamerami dianie v lesnej chate a v jej okolí. Vďaka rôznym prístrojom dokážu ovplyvňovať napr. teplotu v lese!

Práve druhá rovina tento slasher odlišuje od iných. Ponúka divákovi napínavé a vzrušujúce pýtanie sa, čo laboratórna línia dočerta znamená. Napr. či sa dej odohráva v roku 5689 a línia s lesnou chatkou je hologram alebo sa na konci dozvieme, že všetko bola fikcia, ktorú si predstavoval Jenkins, ktorý v skutočnosti hrá hororového scenáristu.

Do úvahy prichádza množstvo ďalších šialených rozuzlení, pretože od určitej chvíle začne byť čoraz jasnejšie, že film na konci rozhodne ponúkne Veľké Odhalenie.

Táto druhá rovina je však paradoxne ešte nudnejšia ako slasherová, pretože je až príliš ťažkopádna (naivný spôsob zobrazenia inžinierov, zabávajúcich sa na „skutočných“ úmrtiach).

FINÁLNE SPOJENIE OBOCH LÍNIÍ

Koná sa v momente, keď preživší hrdinovia objavia výťah, ktorým sa dostanú do podzemia, kde okrem laboratórií s inžiniermi, vedcami, vojakmi a programátormi, sú aj klietky s desiatkami hororových monštier (šialení klauni, gigantické kobry, zombíci, čosi ako Pinhead, jednorožec, ázijskí duchovia atď.). Tieto príšery „hore“ do lesa vypúšťali inžinieri (ktorých nadriadenou je Sigourney Weaverová, ktorá teda dostala takmer úplne rovnakú rolu, ako v PAULOVI), aby si krvou umierajúcich tínedžerov uctili prastarých bohov. Tí ak krv nedostanú, zničia svet. Nie je to príliš vysvetlené, ale v podstate ma to potešilo svojou relatívnou originálnosťou. O tom, že to tvorcovia dobre ukočírovali, najlepšie svedčí fakt, že hoci je rozuzlenie vo svojej podstate TOTÁLNA KRAVINA, uvedomíte si to až po pozretí.

VERDIKT

Keď CHATU V HORÁCH porovnám s vecami ako táto alebo táto, malo by to byť za 80%. Celkovo ma ale príliš nebavila, takže rozhodne nezastávam názor, že správny hororový fanúšik musí dať minimálne 80%. Pokladám sa za hororového fanúšika, ktorý horory pozerá od detstva, no toto bol skôr priemerný zásek, hoci, asi, možno, zrejme, neviem, úprimný. Pripúšťam každopádne, že mladším divákom sa môže páčiť a stane sa pre nich kultovou klasikou, na akú budú o 30 rokov so slzou v oku spomínať.

The Cabin in the Woods, USA, cca 95 minút

Réžia: Drew Goddard. Scenár: Joss Whedon, Drew Goddard. Hudba: David Julyan. Kamera: Peter Deming. Hrajú: Kristen Connollyová, Anna Hutchisonová, Sigourney Weaverová, Richard Jenkins, Chris Hemsworth, Jodelle Ferlandová a ďalší