Pach krvi 4 [4O %]
Slasher
Štvrtok, 09 August 2012 04:00

Recenzia snežného slasheru PACH KRVI 4 (2011).

1974, Západná Virgínia. Sanatórium Glenville sa stará o takmer dvesto pacientov. Najnebezpečnejšími sú traja mladí bratia - psychopatickí kanibali, necítiaci bolesť. Keby medzi nimi a doktormi neboli mreže, okamžite by boli doktori mŕtvi. Takže keď sa kanibalom podarí utiecť z cely, je spustošenie sanatória len otázkou desiatok minút. Nakoniec k nemu dôjde...

V roku 2003 sa opustené sanatórium stane nočným úkrytom pre skupinku mladých ľudí (predovšetkým dievčat), ktorí si vyrazili na snežných skútroch do zimných hôr. Keďže ich ale počas jazdy na chatu prekvapí snežná búrka, rozhodnú sa prespať v náhodne objavenom sanatóriu... ktoré ale nie je až také opustené, ako sa zdá.

PACH KRVI 4 je teoreticky tretie pokračovanie pomerne vydareného hixploitationu z roku 2003. Prakticky sa však jedná o jeho prequel. Keďže druhý („reality show“) a tretí („väzenský“) diel boli extra mizerné (od amatérskych hercov cez amatérske gore po trápne masky), štvrtý diel už nemal kam klesnúť a vrátil sa k vážnej atmosfére prvej časti. Bez trápneho čierneho humoru dvojky. Atmosféra je teda zasa seriózna, no v konečnom efekte je to stále asi také, ako keby sa nadrogovaný Zajko Bojko snažil o remake OBČANA KANEA. Osobne ale aj tak oceňujem, že zo scenára boli vyškrtnuté pokusy o akékoľvek odľahčenie. Oceňujem tiež, že s touto víziou prišiel režisér slabej trojky (ktorá bola kvalitou niekde medzi 20% a 40%).

Ako to chodí v hororových prequeloch (napr. TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU), stráca sa moment prekvapenia a napätia. Nie snáď, že by som od tejto série očakával napätie. Ak by ho ale niekto predsa len čakal, ťažko sa ho dočká pri prequele, keďže z nasledujúcich/predchádzajúcich dielov vie, že všetci traja kanibali prežijú (a teda všetci ľudskí hrdinovia umrú, lebo ak by neumreli, zavolali by políciu).

Plusy: výprava sanatória má niečo do seba. Niečo do seba má i zimná atmosféra so zasneženými horami a husto padajúcimi vločkami. Nechýba niekoľko desiatok sekúnd pomerne otvoreného sexu (aj lesbického) a gore je síce až smiešne samoúčelné, ale pôsobilo na mňa kvalitnejším dojmom, ako amatérsky počiny z dvojky a trojky. Plus, ako som spomenul, páčilo sa mi, že atmosféra sa upokojila a bola zbavená humoru. A herci neboli ÚPLNE zlí.

Mínusy: skoro všetko ostatné. Postavy sa správajú úplne nelogicky, mutant do dvier obrovským vrtákom vyvŕta dieru, no znútra ho baba bodne do ruky a on odíde namiesto toho, aby proste pokračoval vo vŕtaní a za desať sekúnd by bol vnútri. Kanibali sú raz líčení ako niečo, čo si nevie ani utrieť zadok a inokedy vymýšľajú pasce ako Tommy Lee Jones v ŠTVANCOVI a špičkovo šoférujú snežné skútre a auto. Či by niekto postavil sanatórium UPROSTRED hôr (vzdialené pravdepodobne DESIATKY kilometrov od najbližšieho mestečka), nechám už na vás. Pokusy o šokovanie trápne (pojedanie zaživa ma určite viac zaujalo v HANNIBALOVI). Kanibali sa v jednej chvíli uspokoja s odchytením jedného tínedžera a ostatných si nevšímajú, v druhej scéne prenasledujú celú skupinu. V jednej chvíli je sanatórium giganticky rozľahlé, v druhej sa v ňom nie je kam ukryť. Do prvej polovice sa to ešte dalo vydržať, ale čím bližšie som bol k vyslobodzujúcemu koncu, tým viac sa jednotlivé skupiny pretekali o to, ktorá bude konať hlúpejšie. Že hrdinky buchnú zlosyna palicou po hlave a utečú preč namiesto toho, aby ho dorazili, ani komentovať nebudem. Detto pozoruhodne zachované sanatórium a hnusne kladnú hrdinku, ktorej kanibali požrali polovicu kamarátov, no ona ich odmietne upáliť. Sanatórium bolo podľa všetkého od roku 1974 opustené, no generátor v pohode funguje ďalej aj desiatky rokov po tom. A premietačka? Tiež. V pohodičke. Aj kotúč s filmom. Nie je problém. Nie je problém, vážení.

PACH KRVI 4 je horor plný klišé. Nie je v ňom skoro nič originálne, zaujímavé, ani dobré. Tento horor som videl už desiatky krát, len sa inak volal. Padá z toho na mňa skepsa.

P.S. Declan O´Brien práve dokončuje päťku.

Wrong Turn 4, USA | Nemecko, cca 90 minút

Réžia a scenár: Declan O'Brien. Hudba: Claude Foisy. Kamera: Michael Marshall. Hrajú: Sean Skene, Blane Cypurda, Scott Johnson, Jennifer Pudavicková, Tenika Davisová, Kaitlyn Wongová, Victor Zincková Jr. a ďalší