Halloween 5 [4O %]
Slasher
Štvrtok, 19 Apríl 2012 04:00

Recenzia slasheru HALLOWEEN 5 (1989).

Obsahuje spoilery k sérii.

Pred rokom sa zdalo, že Michael Myers definitívne zomrel. Policajti ho nielenže zastrelili, ale (ako sa dozvieme v úvode dnešnej časti) pre istotu naňho rovno aj hodili dynamit.

Lenže Michael už na konci dvojky dokázal, že výbuchy zvláda v pohode. No je pravda, že predsa len už nie tak, ako keď bol mladší a tak tentoraz dokonca upadne do kómy. Tesne predtým ale stihne polícii utiecť a utiahnuť sa do chatrče samotárskeho pustovníka, ktorý ho vylieči.

Myersova malá neter Jamie (teda dcéra jeho sestry Laurie - ako minule, aj teraz ju hrá Danielle Harrisová) stretnutie so šialeným strýkom prežila, no čiastočne z neho zošalela a zabila svoju adoptívnu matku. To sme si aspoň mysleli na konci štvorky. V päťke sa ale ukáže, že ju v skutočnosti „len“ pobodala. Doktor Loomis (Donald Pleasence) nechal „múdro“ dieťa po tomto incidente aj naďalej v Haddonfielde, v miestnej detskej klinike. Jamie je nervovo labilná, má nočné mory a už rok nepovedala ani slovo.

Áno. Od strašných udalostí ubehol rok. Zasa je Halloween a práve vtedy sa Michael v pustovníckej búde „prekvapujúco“ prebúdza. Svojho záchranu okamžite zabíja a s nožom v ruke vyráža do neďalekého Haddonfieldu, aby teraz už naozaj zabil Jamie. Tá medzitým s približujúcim sa strýkom nadväzuje telepatický vzťah (= krátko predtým, než Myers niekoho zavraždí, dostane sa do tranzu a „vidí jeho očami“)...

Už to začína byť pomerne vtipné. Po kultovej prvej časti prišla nezmyselne krvavá a riadne tupá dvojka. V trojke pre istotu Michael Myers ani nebol. Štvorka bola avizovaná ako veľký návrat k desiatemu výročiu, no ani omylom sa nejednalo o žánrovú udalosť a séria začala úspešne splývať s podobne zameniteľnými slasherovými sériami PIATOK TRINÁSTEHO a NOČNÁ MORA V ELM STREET. Aj v nich išlo o čoraz samoúčelnejšie jatky, nelogické kraviny a nulové psychologické pozadie.

HALLOWEEN 5 (ktorý sa neobťažuje už ani len s podtitulom) vznikol rok po štvorke. Čo sa týka zápletky, netreba ju príliš komentovať. Je mizerná. Trocha jej pomáhajú staré postavy (Jamie, Loomis), čím je zabezpečená aspoň najzákladnejšia nadväznosť na sériu. No nie je to žiadny zázrak, pokus o napätie a šok ma urážali (postava chrbtom ustupuje pred zdanlivým nebezpečenstvom a zrazu vrazí do vraha, ktorý celý čas stál za ňou), scenár bol blbý a zasa išlo iba o zabíjanie. I keď musím uznať, že tentoraz mi gore pripadalo o čosi miernejšie, čo hodnotím paradoxne kladne.

Myersovu nepriestrelnosť, nesmrteľnosť a všade prítomnosť, tiež netreba komentovať. Rovnako amatérske správanie polície a spol. (pred obchodom zaistia dievča, ale o tri metre ďalej stojace čierne auto so zabijakom za volantom si nevšímajú, akoby bolo neviditeľné, nehovoriac o ich neschopnosti zo vzdialenosti dvoch metrov Myersa zasiahnuť do hlavy...).

Medzi tým (všetkým) sa klasicky motá už skôr pomotaný, než zaujímavý, psychiater Loomis. Miestami pôsobí ako psychopatický pedofil, nekrofil a zoofil a nie ako morálne najsilnejšia postava série a Myersov najúhlavnejší/celoživotný nepriateľ. Donald Pleasence si túto rolu našťastie zahral potom už len v šestke a následne zomrel. Rovnako otrasná je Harrisová. Kým je nemá, je to ešte v poriadku. Akonáhle sa ale v druhej polovičke rozrozpráva, stane sa z nej nesympatická uškriekaná hysterická detská krava. Ostatní (šerif, policajti, obete) nestoja potom ani za urážku. Je to mäso na porážku.

Okrem telepatie piaty diel ponúka (ak nerátame zúfalé kópie slávnych scén z originálu: Laurie v šatníku verzus Jamie v šachte na špinavé oblečenie) predsa len ešte jednu novinku a tou je pribežne sa dejom mihajúci „muž v čiernom“. Tento muž v prostriedku deja nenápadne vystúpi z autobusu v Haddonfielde a jeho úmysly v tej chvíli nepoznáme... a vlastne ich nespoznáme už ani do finále. V ňom je Myers uväznený v cele policajnej stanice. Práve sem, v noci, napochoduje záhadný muž v čiernom oblečení a v klobúku (ani raz mu nevidíme do tváre), všetkých policajtov vystrieľa a Myersa vyslobodí. Nasledujú záverečné titulky!

P.S. Šestka prišla prekvapivo až o 6 rokov neskôr.

Halloween 5, USA, cca 96 minút

Réžia: Dominique Othenin-Girard. Scenár: Michael Jacobs, Dominique Othenin-Girard, Shem Bitterman. Hudba: Alan Howarth. Kamera: Robert Draper. Hrajú: Donald Pleasence, Danielle Harrisová, Ellie Cornellová, Beau Starr a ďalší