Halloween 4: Návrat Michaela Myersa [4O %]
Slasher
Piatok, 02 Marec 2012 04:00

Recenzia vyvražďovačky HALLOWEEN 4: NÁVRAT MICHAELA MYERSA (1988).

30. 10. 1988. Desať rokov po udalostiach z prvých dvoch častí (odohrávali sa behom jedného dňa). Počas noci je sanitkou prevážaný pacient menom Michael Myers. Mysleli ste si, že minule zhorel? To aj producenti, ale keď videli tržbu a zistili, že sa im stále oplatí pokračovať (ak teda nepôjdu experimentálnou cestou fiaska HALLOWEEN 3, ktorý nenadväzoval na sériu a v ktorom nevystupoval žiadny Myers ani Loomis), prišli s odvážne hlúpym nápadom: pri výbuchu v skutočnosti neumrel nielen Myers, ale ani Loomis. Neumrel pri ňom skrátka nikto.

Kým prvý a druhý diel sa odohrávali počas Halloweenu roku 1978, tretí ide 10 rokov dopredu. Laurie Strodeovú (ani jej hereckú predstaviteľku Jamie Lee Curtisovú) už neuvidíme, zato uvidíme jej malú dcéru... krstným menom Jamie, priezviskom Lloydová (9-ročná Danielle Harrisová, neskôr sprostá dcéra Brucea Willisa z POSLEDNÉHO SKAUTA). Tá je v opatere náhradných rodičov a dospievajúcej „náhradnej“ sestry (o dva roky neskôr motív „nepravej“ staršej sestry, ochraňujúcej mladšieho súrodenca pred Zlom, zopakovala DETSKÁ HRA 2). Býva v prekliatom Haddonfielde a trpí nielen šikanovaním zo strany spolužiakov (robiacich si srandu z jej „bláznivej“ matky), ale odkedy Myers minulú noc (dej štvorky sa odohráva deň po jej prológu, teda počas Halloweenu 1988, teda 31. októbra 1988) utiekol, trpí dievčatko víziami, ktoré ju varujú pred príchodom šialeného strýka.

Ten teda stále žije a stále žije aj (od výbuchu mierne zjazvený) Loomis. Sam Loomis si je istý, že Myers sa zasa vybral do nešťastného Haddonfieldu, aby keď už nemôže zabiť Laurie, zabil aspoň jej dcéru. Už počas cesty do mestečka Loomis na Myersa natrafí pri vyvraždenej benzínovej pumpe. Odtiaľ mu však Myers, ktorý zrejme ovláda kúzlo neviditeľnosti, bez problémov ujde, vynikajúco si zašoféruje a potom pre istotu vyhodí do vzduchu komplet celú pumpu bez toho, aby sa tomu niekto vo filme, napríklad policajti alebo požiarnici, čudoval.

V Haddonfielde Loomis hľadá starého dobrého šerifa Bracketta. Ten tu síce nie je, ale jeho nástupca je tiež nechápavý blbec a spolu s Loomisom sú neustále úspešne osem krokov za Myers. A keď vás začne jeden Myers nudiť, prídu viacerí (nechajte sa prekvapiť). Nechýba akčné finále a smiešne pomaly za UTEKAJÚCOU obeťou KRÁČAJÚCI Myers. K logike scenára sa mi ale nechce príliš vyjadrovať. Inak by som musel komentovať rôzne veci a na to nemám chuť, ani náladu („Tu nás nenájde,“ vyhlási Loomis pred nočnou školou, prestrelí zámok na vchodových dverách a rozozvučí sa poplašné zariadenie na celý Haddonfield). Už úvod je hlúpy (Myersa prevážajú PRESNE po DESIATICH rokoch, ZASA počas Halloweenu).

Rovnako sa mi bohužiaľ nechce nič zvláštne napísať ani k hereckým výkonom. Oproti bezmocným hercom zo štvorky podala i Curtisová v dvojke (ktorú takmer komplet nemo a bez pohybu preležala na posteli!) strhujúci a excelentný výkon. Myslel som, že aspoň Pleasence nesklame, no tentoraz sa mi nepáčil ani on a s hláškami „On nie je človek, on je ZLO!“ to už preháňal. Dva razy sa to ešte z jeho úst počúvať dalo, na tretí to už zaváňa paródiou.

Tvorcovia zlý scenár obohatili o nový prvok – dieťa v hlavnej úlohe. Tým sa ale vytráca napätie, keďže je takmer isté, že dieťa v americkom horore neumrie. Našťastie, režisér (skoro debutant Dwight H. Little neskôr nakrútil seagalovku MUŽ SO ZNAKOM SMRTI, druhého ZACHRÁŇTE WILLYHO a druhú ANAKONDU, LOV NA KRVAVÚ ORCHIDEU) sa ÚPLNE nezľakol a film zakončil pomerne odvážne. No vyšlo to nazmar, pretože atmosféru a napätie nahradilo len samoúčelné násilie typu „prst v čele“. Aby toho nebolo málo, Myers sa dostane k puške... a použije ju ako bodnú zbraň (!). V štvorke sa takmer definitívne stal nekonečnými pokračovaniami pokazeným filmovým zabijakom, ktorý každého likviduje, no jeho nezlikviduje nikto. Päťka prišla „až“ o rok neskôr.

P.S. Kuriózne! Nie ani tak to, že Danielle Harrisová si zahrala Jamie Llodyovú aj v piatej časti (Jamie Lloydová sa objavila aj v šestke, no už ju hrala iná herečka), ale predovšetkým to, že si Danielle zahrala aj v remakeu prvej časti (r. Rob Zombie) a jeho pokračovaní. Konkrétne Annie Brackettovú, šerifovu dcéru (toho si v Zombieho snímkach zahral Brad Dourif). To je chaos, čo?

Halloween 4: The Return of Michael Myers, USA, cca 88 minút

Réžia: Dwight H. Little. Scenár: Alan B. McElroy. Hudba: Alan Howarth. Kamera: Peter Lyons Collister. Hrajú: Donald Pleasence, Ellie Cornellová, Danielle Harrisová, George P. Wilbur Kathleen Kinmontová a ďalší