Vezmi si moju dušu [2O %]
Slasher
Piatok, 17 Február 2012 04:00

Recenzia vyvražďovačky Wesa Cravena VEZMI SI MOJU DUŠU (2010).

Pred 16. rokmi žil v americkom mestečku Rivertone psychopatický vrah, ktorý údajne zomrel, ale nikto na to nemá 100%-né dôkazy. Isté je len to, že v mestečku, obkolesenom lesmi, už 16 rokov nikto brutálne nezomrel. „Duch“ vraha je však živý medzi miestnymi obyvateľmi ako miestna legenda. Konkrétne vždy, keď sa pozrú na niektoré svoje deti: niekoľké z nich sa totiž narodili práve v noci, počas ktorej Rivertonský rozparovač, ako zabijaka miestni volali, údajne zomrel. Po takmer dvoch desaťročiach ticha sa však uprostred chladných nocí zasa začne zjavovať vrah s nožom...

Wes Craven (*1939) patrí medzi najslávnejších amerických žijúcich hororových režisérov. Každých približne 10 rokov nakrúti kultový film. Niekedy rovno dva. V 70-tych rokoch 20. storočia to boli kontroverzné exploatačné látky POSLEDNÝ DOM NAĽAVO (1972) a HORY MAJÚ OČI (1977), ktoré odvtedy podstatne zostarli (už v čase vzniku boli nízkorozpočtové a teda vizuálne „nič moc“), no minimálne HORY MAJÚ OČI už navždy zostanú pilierom hixploitationu.

V 80-tych rokoch nakrútil kultovú NOČNÚ MORU V ELM STREET (1984) a v 90-tych prvý VRESKOT (1996), pričom osobne medzi kulty radím aj dvojku (1997). Ťažko spochybniteľným faktom však je, že nech už robil akékoľvek žánrové klasiky, vždy popri nich nakrúcal aj priemery (SMRTIACE WOODOO/1988, ĽUDIA SPOD SCHODOV/1991, NOVÁ NOČNÁ MORA/1994) a splašky (KRUTÉ OČI HÔR alias HORY MAJÚ OČI 2/1985, SHOCKER/1989, UPÍR V BROOKLYNE/1995). Každý Wesov fanúšik sa na VEZMI SI MOJU DUŠU síce tešil, ale vzhľadom na hore uvedené bol obozretný. Nikto nevedel, či bude mať dočinenia s kultom, alebo splaškom. Bohužiaľ, obozretný sa oplatilo byť.

Po roku 2000 Craven nenakrútil ani jeden vyložene výborný film. Mne sa síce NOČNÝ LET (2005) s Cillianom Murphym a Rachel McAdamsovou páčil, no na rozdiel od VRESKOTU to nebola žiadna žánrová revolúcia, ale „len“ starosvetsky nakrútený triler. Okrem neho už len nudný VRESKOT 3 (2000) alebo vlkolačie fiasko PREKLIATIE (2005). Vzniklo ale množstvo jeho remakeov. Nové HORY MAJÚ OČI v roku 2006 režíroval Alexandre Aja a bol to hit, nový POSLEDNÝ DOM NAĽAVO (2009) dokonca Craven produkoval a dočkali sme sa aj finančne úspešného remakeu NOČNEJ MORY V ELM STREET. Tieto remakey boli pomerne dobré – aspoň v porovnaní s VEZMI SI MOJU DUŠU. Craven mal ale vždy dar kaziť si meno a tak rýchlo produkoval nezaujímavé až príšerné filmy CARNIVAL OF SOULS (1998), DRACULA 2000 (2000), PULZ HRÔZY (2006), vojenské HORY MAJÚ OČI 2 (2007, r. Martin Weisz) a ostrovný psí teror KRUTÁ RASA (2006).

VEZMI SI MOJU DUŠU mal byť veľkým slasher návratom muža, ktorý s Johnom Carpenterom, Seanom S. Cunninghamom či Steveom Minerom pred desaťročiami zakladal žánre slasher a hixploitation. Zároveň si Craven napísal scenár k vlastnému filmu, čo posledný raz urobil pri NOVEJ NOČNEJ MORE. Toto ešte viac naznačilo, že by sme sa v kinách mohli dočkať veľkej veci. Aby to bolo ešte pozitívnejšie, Craven sa staral aj o produkciu, čo naznačovalo, že snímku bude mať pod kontrolou o to viac, že mu ju na rozdiel od VRESKOTOV neprodukovali bratia Weinsteinovci (ktorí občas radi zväzujú ruky svojim režisérom). VEZMI SI MOJU DUŠU mal skrátka úplne pod palcom. Réžia, scenár, produkcia. Mohol si to urobiť totálne po svojom. Ťažko povedať, prečo sa rozhodol nakrútiť nudnú somarinu, ktorá je miestami vtipná proti svojej vôli (pri mlátení brata sestrou som sa pýtal sám seba, čo je to za frašku).

VEZMI SI MOJU DUŠU po technickej stránke nie je žiadny malér. Rozpočet nebol veľký (cca 25 miliónov dolárov), čo ale pri vyvražďovačke neprekáža. Výprava nie je ničím, čo by bralo dych a mnohé scény sa odohrávajú v nočnom lese alebo v dome bez elektriky, čiže v nich nič nevidíme. No po technickej stránke je to „normálny“ film, v ktorom je „normálna“ hudba, normálna kamera či normálny strih s kostýmami, mejkapom a peknými lesmi. Problém je v predvídateľnom deji. Ak ste fanúšikmi vyvražďovačiek, neverím, že by ste sa mohli baviť. Budete sa nudiť a vyčítať si, že ste sa do takéhoto nevydareného filmu nechali namočiť. Má takmer dve hodiny, ale už hodina a štvrť by bola na niečo také tuctové nadštandardná.

Po hereckej stránke je to „len“ mdlé. Krvavé scény relatívne prekvapia drsnosťou (pokladám sa za Cravenovho fanúšika a viem, že nikdy nerobil filmy pre deti, ale film mi pripadal o dosť brutálnejší, ako hociktorý z VREKOTOV) a „dizajn“ vraha (maska, nôž, mytológia) nie je úplne na hnoj. Akonáhle som ale mal sledovať postavy, ich vzťahy a ich dialógy, bolo to utrpenie.

Film je na jednej strane napísaný strašne nezaujímavo a zároveň prekombinovane. Záver som na prvý raz nepochopil, Craven ho navyše (asi aby bola sranda) komplikovane skomplikoval s nadprirodzenými rečami o dušiach, prevteľovaní, duševných poruchách a kondoroch. Z tohto som sa teda určite nevysomáril, Wes.

Takže zlá správa síce je, že som koniec nepochopil, no dobrá, že mi to bolo jedno. Bol som rád, že už to mám za sebou. Craven do svojich snímok skoro vždy umiestňoval sny (a sny v snoch). Inak tomu nie je ani teraz, kedy má ústredný hrdina (čo je ďalší problém, v slasheroch najlepšie funguje v titulnej úlohe dievča) sny, vízie a predstavy. Je to nudné a chaotické.

Korunku nesympatickosti tomu nasadila senilná réžia. Myslel som, že niektoré veci uvidím už len v televíznych nemecko-rakúskych trileroch. Poznáte scénu, v ktorej hrdina pozerá do zrkadla, na okamih od neho odtrhne zrak a keď doňho znova pozrie, zvrieskne hudba a v zrkadle uvidíme inú postavu? To isté je aj tu a určite to nie je jediný zastaraný hororový technický prostriedok vo filme. Nebojte sa, za dve hodiny sa podobných nájde požehnane. Pre mňa v tomto smere nastal vrchol už v úvode – toľko ráz behom asi piatich minút „z mŕtvych“ nevstal snáď ani Jason Voorhees v celej sérii PIATOK TRINÁSTEHO. Vyzeralo to ako paródia.

Že v najnevhodnejšom okamihu vypadnú poistky alebo že policajt príde na miesto činu práve keď hrdina „náhodou“ drží zakrvavený vrahov nôž, ani riešiť nebudem; pre Cravena sú tieto klišé kraviny zrejme také samozrejmé, ako dýchanie.

VEZMI SI MOJU DUŠU bol nakrútený rýchlo (dokončený bol ešte v roku 2009). Ostatne, komorný slasher so žiadnymi viditeľnými trikmi, nemá prečo v post-produkcii trčať dlho. Tento však trčal. Počas post-produkcie akoby si štúdio uvedomilo, aký slabý film má v rukách a snažilo sa strihom niečo zachrániť. Nepodarilo sa však a zmena názvu (z 25/8 na MY SOUL TO TAKE) bola ešte tým najmenším zlom. Premiéra sa odsúvala tak dlho, až to Cravena prestalo baviť a začal nakrúcať (neveľmi dobrý) VRESKOT 4. Ten mal paradoxne napr. v českých kinách premiéru v apríli 2011, kým VEZMI SI MOJU DUŠU až v marci 2011, hoci bolo už plus mínus dokončené už dávno pred prvou klapkou štvrtého VRESKOTU. Škoda, že to štúdio risklo a radšej nezrušilo všetky premiéry a film nešmarilo do koša. Bolo by to tak lepšie. Pre divákov, Wesa Cravena a pre kondorov.

My Soul to Take, USA, cca 107 minút

Réžia a scenár: Wes Craven. Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Petra Korner. Hrajú: Max Thieriot, John Magaro, Denzel Whitaker, Zena Greyová a ďalší