Halloween 2 1981 [4O %]
Slasher
Streda, 08 Február 2012 04:00

Recenzia slasheru Ricka Rosenthala HALLOWEEN 2 (1981) s Jamie Lee Curtisovou a Donaldom Pleasenceom.

Recenzia obsahuje spoilery na sériu HALLOWEEN.

Stále je v kalendári 31. október 1978. Ubehlo niekoľko sekúnd od chvíle, čo to psychiater Sam Loomis (Donald Pleasence) napálil do svojho pacienta na úteku, smrteľne nebezpečného Michaela Myersa. Ako ale ukáže spätný pohľad na trávnik s mŕtvym telom... po mŕtvole niet ani stopy. Kým sa k domu so zranenou stredoškoláčkou Laurie Strodeovou (Curtisová) rútia sanitky a policajné auto šerifa Bracketta (Charles Cyphers), Myers stihol utiecť do noci. A kým sa ho zúfalý Loomis snaží nájsť... on hľadá Laurie... a tá je prevezená do vyľudnenej nočnej nemocnice...

HALLOWEEN 2 je v podstate dokonalým pokračovaním úspešného kultového originálu. Napísať, že sa odohráva pár sekúnd po jeho konci, by bolo klamstvo. Keďže režisér na začiatku zreprízuje koniec „jednotky“, druhý diel začína paralelne s koncom prvého! TO je pokračovanie! Bohužiaľ to automaticky neznamená, že vznikol kvalitný horor...

Nízkorozpočtová vyvražďovačka Johna Carpentera HALLOWEEN sa stala nielen kultom (ak ignorujeme drobné výnimky, založila slasher), ale vzhľadom na mizerný rozpočet aj komerčným trhákom. Producenti (Debra Hillová, Irwin Yablans a Moustapha Akkad) sa teda rozhodli vrátiť sa do sychravého Haddonfieldu tak rýchlo, ako sa len bude dať. Nakoniec im to ale trvalo až tri roky a medzitým došlo k podstatnému zvýšeniu rozpočtu (dva a pol milióna dolárov je oproti cca 320 tisícom dolárom z minula gigantický nárast). Ukázalo sa, že záujem divákov za tri roky vôbec nevychladol. Nevychladol dokonca ani počas nasledujúcich desaťročí, pretože Myers sa následne vrátil nielen tretí raz (paradoxne ale nie v trojke, v ktorej vôbec nebol, ale až v štvorke), ale aj piaty, šiesty atď. Napriek drsnému koncu dnes recenzovanej dvojky (už žiadny otvorený záver – Loomis nechá Myersa vybuchnúť, sám pri tom zomiera a Laurie je zdá sa definitívne zlomená) sa obľúbený Pleasence alias Loomis vracal a vracal a vracal a nakoniec jeho účinkovanie v sérii zastavila až hercova smrť (umrel v roku 1995 ako 75-ročný).

To Curtisová sa nechala nahovoriť už len na dvojku a následne sa pokúšala urobiť kariéru ako rešpektovaná dramatická (ale aj komediálna) herečka. No napriek niekoľkým fajn projektom sa jej to nikdy na 100% nepodarilo (viď. fenomén „prekliatie vrieskajúcich kráľovien“). No keď sa s tým na staršie kolená zmierila, s chuťou si zahrala vo výnimočne vydarenom HALLOWEENE: H20 (ktorý mám najradšej z celej ságy). Nanešťastie, v roku 2002 prijala pomerne ponižujúce cameo v HALLOWEENE: VZKRIESENÍ (kde jej Laurie umrela hneď v úvode).

Z ďalších známych tvárí sa okrem Pleasencea a Curtisovej vrátil ešte v menšej roličke Charles Cyphers ako šerif. No keďže sa až v dvojke dozvedel, že v jednotke jeho dcéru Myers zabil, na čo sa strážca zákona nervovo zrútil, logicky nedostal veľký priestor. Scenáristi sa sústredili radšej na nezaujímavé postavy z nemocnice, ako je sexom posadnutý lekár alebo obézny zamestnanec strážnej služby, ktorý samozrejme musí umrieť medzi prvými. Kým v prvej časti bolo pomerne málo vrážd (aspoň sa to tak kvôli pomalej atmosfére a netlačeniu na gore zdalo, no v skutočnosti mŕtvol zasa až tak málo nebolo), druhý diel je typickým hlúpym slasherom. Myers je tupý vraždiaci stroj, ktorý nezmyselne masakruje každého, kto ho stretne a objavuje sa práve tam, kde sa to hodí scenáristom. Prečo ženu vo vrelej vode topí tak, že jej hlavu striedavo ponorí pod vodnú hladinu a striedavo vynorí, aby ju o sekundu nato zasa ponoril (namiesto toho, aby jej ju tam podržal a počkal)? No prosto preto, aby sme mohli vidieť znetvorenú spálenú tvár. Áno, áno, áno. Všetko je podriadené čo najotvorenejšiemu vyvražďovaniu. Pritom „inteligentní“ tvorcovia si akosi zabudli naštudovať (keď už chceli robiť surových machrov a frajerov) základné anatomické informácie (prerezaná krčná tepna sa správa úplne inak, ako si myslia). Zrazu som sa v polovičke pristihol, že ma to strašne nudí, štve a provokuje blbosťou.

Zrejme to čiastočne provokovalo aj producentov. Tí sa totiž rozhodli v sérii pokračovať tak originálne, až to prestalo byť vtipné. V nasledujúcej trojke totiž úplne ignorovali Myersa, Loomisa i Laurie (nikto z nich vo filme nebol ani sekundu!) a vytvorili tým najkurióznejšiu časť série. Ako keby v TERMINÁTOROVI nebol Terminátor. Diváci to absolútne nezobrali a v štvorke už Myers nesmel chýbať.

Za prepad kvality dvojky zrejme môže výmen režisérov. Carpenter bol začiatkom 80-tych rokov vyťažený prácami na svojom sci-fi ÚTEK Z NEW YORKU s Kurtom Russellom a tak dvojku prenechal nudnému celovečerne debutujúcemu mäsiarovi Rickovi Rosenthalovi (ktorý o 21 rokov neskôr režíroval inkriminovaný HALLOWEEN: VZKRIESENIE) a zostal s ňou spojený len/aspoň ako jeden zo scenáristov a producentov (a samozrejme ako autor nezabudnuteľne znepokojujúceho ústredného hudobného motívu).

Druhý diel nie je úplne zlý. Je krátky (no mohol byť ešte kratší), herci sa snažia (Pleasence aj niečo navyše), scenár je nemilosrdný (Jimmy) a areálu poloprázdnej nočnej rozľahlej nemocnice nemožno uprieť aspoň snahu o atmosféru. Ale, prehnane povedané, pri osemdesiatej vražde a osemnástej nelogickej kravine (v jednej chvíli má Laurie na parkovisku problém vykríknuť a v druhej div že rukami nerozmláti dvere) sa atmosféra definitívne vytratila do stetoskopu a išlo už len o čo najdrastickejšie vraždy. Ku koncu je to už naozaj hlúpe (Myersova nepriestrelnosť, kráčanie k výťahu namiesto utekania, zbytočná smrť okresného šerifa).

HALLOWEEN 2 (ktorý paradoxne vznikla v rovnaký rok, ako pokračovanie inej kultovej vyvražďovačky, druhý PIATOK TRINÁSTEHO) je napriek nízkym kvalitám pre sériu dôležitá. Loomis sa totiž až v dvojke dozvedá, že v skutočnosti celý čas o Myersovi existoval utajený spis. V ňom sa písalo, že Myers a Laurie sú súrodenci. Po tom, čo bol Myers hospitalizovaný v psychiatrickej liečebni, jeho rodičia zomreli a ich malá dcéra (Laurie) bola adoptovaná Strodeovcami. Tento zásadný zvrat (v štýle „Luke, som tvoj otec“) síce nemá logiku (obyvatelia Haddonfieldu si zrejme zaslúžia bobríka mlčania za to, že za celé ROKY Laurie neprezradili pravdu), ale znie pôsobivo. A inak? Inak blbosť.

P.S. Remake Roba Zombieho (2009) nie je príliš remake. Z Rosenthalovej predlohy zachováva totiž len to najpodstatnejšie (odhalenie vzťahu medzi Laurie a Myersom). Áno - podobne, ako Rosenthalov diel, i Zombieho krvák začína rovnakou nocou, v ktorej končil prvý diel a dokonca sme znova v nemocnici. No je to iba symbolický prológ a následne dej pokračuje o rok neskôr svojou vlastnou cestou (napr. Loomis, v podaní Malcolma McDowella, prešiel u Zombieho kompletným prerodom osobnosti).

Halloween II, USA, cca 92 minút

Réžia: Rick Rosenthal. Scenár: John Carpenter, Debra Hillová. Hudba: John Carpenter, Alan Howarth. Kamera: Dean Cundey. Hrajú: Jamie Lee Curtisová, Donald Pleasence, Charles Cyphers, Lance Guest, Leo Rossi, Dana Carvey, Nancy Kyesová a ďalší