Jeepers Creepers 2 [4O %]
Slasher
Streda, 11 Január 2012 04:00

Recenzia na slasher JEEPERS CREEPERS 2 (2003).

Recenzia obsahuje spoilery na obe časti JEEPERS CREEPERS.

Na opustenej ceste dostane defekt školský autobus so športovým tímom svalnatých chlapcov, prsnatých roztlieskavačiek a niekoľkých dospelých (napr. šofér, tréner atď.) a jeho osadenstvo je vyvražďované lietajúcou opachou. Našťastie sa k nefunkčnému vozidlu blíži drsný farmár Jack Taggart (Ray Wise - SMRŤ PRICHÁDZA V BIELOM) so svojím synom, psom a harpúnou. Všetci traja tušia, proti čomu stoja, pretože ľudožravý Creeper im uniesol syna/brata. Zaujímavé je, že hoci nie je priamo ukázané, že by bol mŕtvy (ak necháme bokom „víziu“, ktorú ale mala IBA hrdinka), ani na sekundu neriešia, že by dieťa ešte mohlo žiť, vonkoncom po ňom nepátrajú a Creepera hľadajú len preto, aby ho zabili. Bude to prosto dlhá noc. Pre diváka.

Ak som správy v rádiu (ktoré počúvajú hrdinovia filmu) počúval správne, dej pokračovania pomerne vydareného filmu z roku 2001 sa odohráva štyri dni po udalostiach „jednotky“. Konkrétne počas dvadsiateho tretieho dňa (prológ s farmárom počas dvadsiateho druhého) z Creeperovho „cyklu“. Nič v dvojke tomu ale neodpovedá. Vzhľadom na to, že pod kostolom sa našli stovky aj 200-ročných pozoruhodne zachovaných ľudských mŕtvol (brloh bol podpálený, ale nezhorel do tla) a Creepera videla kompletná policajná stanica, je prekvapivé, že v dvojke sa neobjaví žiadny policajt, detto hrdinka prvej časti, veštkyňa či aspoň 186 agentov FBI a CIA.

Niet sa ale čomu čudovať - JEEPERS CREEPERS 2 má totiž zásadné problémy so scenárom. Podobne, ako prvý diel, i druhý napísal (zároveň režisér oboch snímok) Victor Salva. Avšak pokiaľ minule mu zadrhávalo len niekoľko koliesok, dvojka obsahuje celé nepochopiteľné pasáže, ktoré pôsobia dojmom, že vznikla dvojhodinová verzia a potom z nej producent Francis Ford Coppola (produkoval už prvú časť) 20 minút vystrihol. V istej chvíli z autobusu na lúku vybehne skupina študentov, po akčnej scéne sa jednotliví študenti „kamsi“ roztratia a do konca filmu sa už neobjavia. Umreli? Sú ukrytí? Utiekli?

Rovnako som sa nedozvedel, prečo farmár na konci to, čo z Creepera zostalo, nerozrezal motorovou pílou na centimetrové kúsky a tie nehodil do kyseliny. Pomohlo by to alebo by sa Creeper po ubehnutí dvadsiatich troch rokoch napriek tomu „zhmotnil“? Neviem, Salva mi to nepovedal. Čo ale čakať od scenáristu, ktorý nemá ujasnené ani to, či je hlavným hrdinom gay, odvážny Afroameričan, dievča s víziami alebo mlčanlivý farmár?

Film je zároveň plný zbytočného gore (po dvojke je to už jasné - Salva má zrejme úchylku na znetvorovanie hláv), dramaturgických protivenstiev (kým hrdinovia sedia na nočnej lúke, Creeper si ich ani nevšimne, ale keď sa konečne dostanú k autu s kľúčikmi v zapaľovaní, v sekunde je pri nich) a vecí, ktoré sa dejú bez vysvetlenia (prečo má dievča vízie?).

Zaujímavosťou, nie pozitívnou, je zastaranosť postáv. Dvojka je preplnená nesympatickými blbcami, ktorí smrteľne vážne prenášajú dialógy, ktoré sa nedali počúvať ani v roku 1987 („Povedz mi o tom, uľaví sa ti.“). Tínedžeri sa od seba líšia len tým, že jeden má penis a druhý vagínu, prípadne jeden nosí dioptrické okuliare a druhý nie. Občas Salva dokonca vymyslel geniálnu vec: jedno dievča je beloška a druhé Afroameričanka. Wow.

Salva zaspal dobu. Chvíľku som si myslel, že jeho kecy o fajčení (je nezdravé), homosexualite (sú homosexuáli chorí ľudia a mala by sa od nich spoločnosť dištancovať?) a rasizme (treba Afroameričanov rešpektovať alebo im znova začať hovoriť „negrovia“ a uzákoniť otrokárstvo?). Ale nie. On to asi naozaj myslel vážne.

Dej je našťastie obohatený o pôsobivo nasnímanú „poľnú víziu“ a o postavu farmára, ktorý nie je na Oscara, ale oproti tupým školákom je to herecký koncert. Ďalším menším plusom je, že hoci scenár stojí za rozpadnutú topánku, Salva v ňom aspoň vysvetlil niekoľko chaotických vecí prvej časti. Napr. v nej mi nebolo jasné, či Creeper žerie len pľúca a oči alebo aj iné časti ľudských tiel. V dvojke je ukázané, že ak mu poškodíte hlavu, obeti odtrhne hlavu a narastie mu nová (tú poškodenú si ale musí najskôr odtrhnúť). Je to potvrdené v momente, kedy je povedané, že stovkám mŕtvol pod kostolom chýbali iné časti tiel (teda nie iba oči a pľúca). Prečo sú ale telá pozošívané a prečo vyzerajú ako „nové“, Salva nevysvetľuje ani teraz resp. aj teraz na to kašle.

Keď som vychádzal z kina po pozretí prvej časti, hovoril som si, že mytológia okolo Creepera by si zaslúžila sériu, akú mal kedysi PIATOK TRINÁSTEHO. Prostredie zaspatých dediniek s ľuďmi, ustráchane sa na noc zamkýnajúcimi pred tajomnou postavou v klobúku, by na 8 celovečerných dielov pokojne vystačilo. Keď však o 2 roky bolo moje želanie čiastočne splnené príchodom druhej epizódy, svoju túžbu som oľutoval.

Záver na pokračovanie pripravený každopádne je. Salva mal pre oba filmy malý rozpočet, takže sa z nich nedá určiť rok odohrávania. Autá pôsobia ako niečo zo 60-tych, 70-tych či 80-tych rokov 20. storočia. Postavy však majú mobily, čo vyzerá na koniec 90-tych rokov alebo skôr na prvé desaťročie 21. storočia. Creeper vraždí 23 jarných dní v kuse. Na dvadsiaty štvrtý ide spať (na 23 rokov. V kuse.). Potom sa prebudí, zasa 23 dní žerie a následne zasa 23 rokov spí. Druhý diel končí tým, že farmár Creepera uloví, znehybní a fyzicky ťažko zraní. Creeper sa už nestihne zregenerovať, lebo práve nastal dvadsiaty štvrtý deň.

Nasleduje epilóg: farmárov syn evidentne zostarol a na jeho farme zastaví auto s tínedžermi, ktorí sa dopočuli, že tu vystavuje (za poplatok) obludu. Keď vstúpia do stodoly, nájdu v nej k stropu priklincované Creeperove zvyšky a zopár metrov od nich sedieť starého farmára. Je to Taggart. Povie im, že obluda nie je mŕtva, iba spí. Prebudiť sa má o niekoľko dní. Z toho vyplýva, že epilóg sa odohráva 23 rokov po Creeperovom chytení (teda 23 rokov po väčšine deja dvojky). Takže ak sa dej prvej a druhej časti odohráva v rovnakom roku, v ktorom ich Salva nakrútil, teda 2001, epilóg sa odohráva v roku 2024. Keďže ale Salva mal na dvojku ledva 17 miliónov dolárov, všetko (napr. auto tínedžerov a ich oblečenie) stále vyzerá strašne lacno. Retro tomu asi povie málokto. Tak či tak, sú to vrátka pre tretí diel. Ten Salva sľubuje už celé roky. V jednej chvíli sa malo jednať o prequel, v inej o sequel. Hrdinom sequelu mal byť starý farmár a hrdinka prvej časti (ktorej brat, v podaní Justina Longa, má v dvojke cameo). Zatiaľ zostáva len pri rečiach. Možno je to tak lepšie.

Jeepers Creepers II, USA, cca 104 minút

Réžia a scenár: Victor Salva. Hudba: Bennett Salvay. Kamera: Don E. FauntLeRoy. Hrajú: Ray Wise, Jonathan Breck, Garikayi Mutambirwa, Nicki Aycoxová, Justin Long a ďalší