Nezvratný osud 5 [4O %]
Slasher
Štvrtok, 06 Október 2011 04:00

Recenzia na slasher NEZVRATNÝ OSUD 5.

Na prvý NEZVRATNÝ OSUD z roku 2000 som išiel do kina a bol som, v rámci slasherových možností, nadšený. Na 80%. Príjemne ma zaskočili tri veci.

1) Nečakané a drsné úmrtia.

2) Originálne riešené „kľučky, vedúce k úmrtiu“. Teda: vieme, že postava zomrie. Následne ju vidíme v kuchyni s nožom v ruke. Predpokladáme, že sa pošmykne, padne na nôž a na mieste umrie. V skutočnosti nôž odloží, sadne si pred televízor a tam si preloží ľavú nohu cez pravú. Ak by si preložila pravú nohu cez ľavú, neumrela by. Takto však počas prekladania ľavej nohy zavadí o knihu, kniha spadne na dlážku na zapaľovač, ktorý sa rozbije a vytečie z neho náplň, na ktorú následne dopadne iskra zo skratovaného televízora a postava zhorí.

3) Pôvodca vrážd. Kým ním bol maskovaný zabijak vo VRESKOTOCH, bolo miestami rozčuľujúce, ako sa mu podarilo byť v správny čas práve na rovnakom mieste, na akom sa nachádzala jeho budúca obeť (pritom bola šanca, že okrem miesta T pôjde aj na miesto Z alebo na miesto O). Prípadne vždy utiekol zopár sekúnd pred príchodom polície. Človeka to štvalo. Preto, keď tvorcovia prvého NEZVRATNÉHO OSUDU prišli s myšlienkou „neexistujúceho“ nadpozemského pôvodcu Zla (Osud, Smrť), ktorý nezanecháva odtlačky prstov a nemá fyzické telo, bola to menšia slasherová revolúcia.

Film zarobil veľké peniaze a stal sa počiatkom série. Už druhý diel (2003) ukázal, že myšlienka vraždiacej Smrti je originálna, ale stačila raz. Tretí (2006) aj štvrtý (2009) diel už boli skôr remakey, než „klasické“ pokračovania.

Ak necháme bokom dvojku, ktorá sa aspoň SNAŽILA nadväzovať na predchádzajúci diel (postavou Clear Riversovou v podaní Ali Larterovej), trojka a štvorka sa stali skutočne už iba prehliadkou gore a trikových scén bez ladu a skladu. Najprekvapujúcejšie na nich boli úvodné nehody. Po lietadle a diaľničnej nehode prišla rada na húsenkovú dráhu a nehodu počas automobilových pretekov. Zvyšok tvorili slaboduchí herci, tupé dialógy, hlúpe zvraty, na hlavu postavená logika, nudné postavy, fádna réžia a nezaujímavá atmosféra.

Trojka so štvorkou navyše splývali do ťažko rozpoznateľného celku ako finančne lacné TV inscenácie. Mnohým divákom sa však páčili a vzhľadom na neveľký rozpočet zarobili slušné peniaze. Producenti o štvorke vyhlásili, že bude posledná, jej komerčný úspech ich ale prinútil vziať slovo späť a tento rok vznikla päťka (preview).

Hoci som k nej pristupoval s vopred určeným názorom, musím priznať, že ma milo prekvapila. Naozaj to nie je zázrak a nedokážem dať úprimných 60%, no päťke prospel návrat k ponurej atmosfére „tušenia niečoho zlého“ (v trojke a štvorke sa z toho stala takmer komédia, piaty diel je návratom k temným nadprirodzeným koreňom). Rovnako je to myslím prvý raz, čo hrdinami nie sú školáci, ale dospelí mladí ľudia v zamestnaní. Atmosfére tiež prospelo angažovanie viacerých ďalších už „vyložene“ dospelých rolí (šéf, policajt).

Prekvapením sú mimoriadne brutálne krvavé efekty, ktoré síce boli už aj v trojke a štvorke, tam som si ich ale kvôli mierne humornej tónine celého filmu nedokázal správne hororovo „užiť“. Tentoraz ma skôr desili, než že by ma bavili – čo je len a len dobre. Pri „hrazde“ som bol výsledkom dokonca šokovaný rovnako, ako pred rokmi pri KANIBALOCH (čo je zrejme pochvala).

S pochmúrnou atmosférou prvých dvoch častí sa vracia aj maskot prvých dvoch dielov (v treťom už iba nadaboval cirkusovú atrakciu) Tony Todd (CANDYMAN 1 – 3, SKALA) ako zamestnanec márnice William Bludworth. Hrdinov poučí o tom, do akej šlamastiky sa dostali. Podobne, ako v prvých NEZVRATNÝCH OSUDOCH, i v piatom však má charizmatický herec s pekelným hlasom skôr cameo.

Tentoraz som (na rozdiel od trojky a štvorky) dokonca mal pocit, že postavy majú aspoň symbolické „psychologické pozadie“ a že ich hereckí predstavitelia sa aspoň pokúšajú hrať. Dokonca som im občas veril aj „city“, čo je pre túto sériu takmer neuveriteľné. Najviac sa mi (okrem Todda) páčil David Koechner (HLÁSATEĽ SPRÁV: PRÍBEH RONA BURGUNDYHO, DOSTAŇTE AGENTA SMARTA alebo ĎAKUJEME, ŽE FAJČÍTE).

Oficiálnu časť recenzie oficiálne uzavriem tým, že ak ste fanúšikmi série, bude sa vám piaty diel páčiť. Ja som fanúšik len prvej časti (s prižmúrenými očami aj druhej) a aj mňa piaty diel celkom potešil. Takže choďte do toho. Asi. „Vidím mŕtvych ľudí.“

A teraz k spoilerom, takže ak ste film nevideli, prestaňte čítať.

Tvorcovia pochopili, že by to chcelo osvieženie zatuchnutých pravidiel (Smrť vás zabíja v rovnakom poradí, v akom ste umreli vo vízii) a tak prinášajú nové pravidlo. Je síce využité len čiastočne, no poteší. Pokiaľ ste vo vízii mali zomrieť, no nezomreli ste, Smrť vás zabíjala v rovnakom poradí, ako vo vízii – to platí aj naďalej. Ibaže teraz môžete zabiť človeka, tým pádom jeho život dáte Smrti a ona vám tým pádom odpustí – a zostanete žiť.

Pozor však! Nemôžete zabiť len tak niekoho. Dajme tomu ak zabijete človeka, ktorý mal rakovinu a za pár dní by na ňu zomrel, v takom prípade sa takáto vražda neráta (pretože by v dohľadnom čase tak či tak zomrel) a Smrť vás zabije.

Smrť vám vraždu nezaráta ani v prípade, že ste vo vízii mali zomrieť ako tretí v poradí, dvaja pred vami už zomreli a teda teraz ste na rade vy. A vy zabijete človeka, ktorý vo vízii zomrel ako štvrtý. V takom prípade ste sa nijako nevykúpili, pretože tento človek by predsa tiež tak či tak zomrel...

Ak ste ale mali zomrieť ako tretí, dvaja pred vami už zomreli, vy zabijete niekoho, kto vo vízii ani nebol (a teda získate jeho život), avšak následne vás zabije osoba, ktorá vo vízii umrela ako štvrtá, vykúpi sa ona resp. vezme si vás život, lebo v tej chvíli ste už boli vykúpení (zachránení) a teda sa to ráta, ako keby ste zavraždili obyčajného civila, ktorý vo vízii nevystupoval.

Skutočné prekvapenie prichádza na konci. Vtedy preživší hrdinovia nastupujú do lietadla... z ktorého sú krátko pred štartom vyhodení niekoľkí hysterickí tínedžeri. Fanúšikovia série v tej chvíli zažijú zvláštny pocit a ak sa mladistvým lepšie prizrú... dočerta, Devon Sawa a Kerr Smith z prvého NEZVRATNÉHO OSUDU! Nasleduje záber na letenku – píše sa ešte len rok 2000. Teda rok, v ktorom vznikol NEZVRATNÝ OSUD a v ktorom sa zároveň odohrával jeho dej. Nasleduje štart lietadla, jeho explózia a usmrtenie pasažierov (viď. prvý diel). Celý čas sme teda pozerali nie piaty NEZVRATNÝ OSUD, ale nultý (teda prequel, opakuje sa situácia s PARANORMAL ACTIVITY 2 a ROBINOM HOODOM, ktoré tiež v skutočnosti celý čas boli prequelmi). To, že Bludworth uprostred filmu hovorí to, čo hovorí, sa dá spätne vysvetliť iba tak, že niečo podobné sa stávalo už pred touto sériou.

Final Destination 5, USA 2011, cca 92 minút

Réžia: Steven Quale. Scenár: Jeffrey Reddick, Eric Heisserer. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Brian Pearson. Hrajú: Nicholas D'Agosto, Miles Fisher, Emma Bellová, Ellen Wroeová, Tony Todd, David Koechner, Courtney B. Vance, Devon Sawa, Kerr Smith a ďalší